Rood licht verkeersovertreding

Redcoon12345
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Rood licht verkeersovertreding

#1 , 08 jul 2020 13:19

Hallo

Vandaag was ik met de auto aan het rijden op de snelweg R4 waar de toegestane snelheid 120 km/uur was. Het regende en er reed een auto voor mij uit.Wij reden op de linkerrijstrook. Wij kwamen op een kruispunt aan waarbij het licht op oranje sprong mijn voorligger kon nog doorrijden maar in plaats daarvan is direct in de remmen gegaan met zijn gevarendriehoek aan om mij te alarmeren. Ik ben ook in mijn remmen gegaan maar helaas merkte ik op dat ik tijdens het remmen tegen hem zal botsen daar ben ik zo een 100% zeker van. Hierdoor ben ik uitgeweken naar de rechter rijstrook en door het rood gereden.

Ik heb mijn rijbewijs nog maar 1 maand. Wat zijn de gevolgen hiervan?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22258
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 08 jul 2020 15:45

Ben je geflitst of was er politie?

Gesmoyer
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#3 , 08 jul 2020 18:47

Hallo

Vandaag was ik met de auto aan het rijden op de snelweg R4 waar de toegestane snelheid 120 km/uur was.
Nu kan ik mis zijn, maar is de maximale snelheid op de R4 geen 90? Ik kan mij namelijk niet inbeelden dat u aan een snelheid van 120 een verkeerslicht tegenkomt.

Reclame

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#4 , 08 jul 2020 19:56

Ik heb mijn rijbewijs nog maar 1 maand. Wat zijn de gevolgen hiervan?
Als het geverbaliseerd is, en men in de mot heeft dat u uw rijbewijs nog maar net heeft, staat u voor de politierechter.

Minstens 8 dagen rijverval.
Verplicht herstelonderzoek: minstens theorie of praktijk examen herdoen.
Paar 100en € boete
220 € verplichte bijdragen
~80 € gerechtskosten

Ben je nog gestopt, op kruispunt dan, of doorgereden :?:

LeenW
Berichten: 12828

#5 , 08 jul 2020 20:28

Waarom bent u niet beginnen remmen toen het licht op oranje sprong?

basejumper
Berichten: 4621
Locatie: Diest

#6 , 08 jul 2020 20:35

U reed op een weg met verkeerslichten.
Het regende.
U moet uw snelheid aanpassen om te verwachten verkeerssituaties in te calculeren.
Dat heeft u niet gedaan.
Gevolgen werden al meegedeeld.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Redcoon12345
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#7 , 09 jul 2020 03:43

Alvast bedankt voor de snelle reacties

Dit was mijn fout inderdaad ik heb mijn snelheid niet aangepast aan het weer. Ook mijn inschattingsvermogen was op dat ogenblik niet goed geweest en had veel eerder moeten remmen.

Ik ben niet zeker of ik geflitst was maar er staat wel een flitspaal aan de kruispunt.

Ik heb instinctief uitgeweken naar de rechter rijbaan nadat ik gezien had dat ik onmogelijk nog kon stoppen zelfs met de voet op volle remmen maar helaas, ik ben op het kruispunt beland met rond de 30 km per uur. Ik ben niet volledig gestopt omdat ik het overige verkeer van links en rechts zal blokkeren ben dan gewoon doorgereden.

Mijn vraag is ook, de auto waarmee ik op dat ogenblik aan het besturen was is van een persoon die ik ken die zijn rijbewijs al veel langer heeft dan ik. Betekent dit dat de zelfde consequenties zullen gelden?

mava105
Berichten: 22258
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#8 , 09 jul 2020 09:15


Mijn vraag is ook, de auto waarmee ik op dat ogenblik aan het besturen was is van een persoon die ik ken die zijn rijbewijs al veel langer heeft dan ik. Betekent dit dat de zelfde consequenties zullen gelden?
Het is van totaal geen belang of de wagen die je bestuurde nu van een persoon was die al 150 jaar zijn rijbewijs heeft, of 1 dag. Het is de bestuurder zelf die aansprakelijk is. Mag men wel 120 Km/hr rijden aan een verkeerslicht? Gewoonlijk staan er borden die voor het licht de snelheid al beperken.
En waar op de R 4 heb je ergens nog kruispunten met lichten?

pouly
Berichten: 243
Juridisch actief: Nee

#9 , 09 jul 2020 11:30

Als wij ons niet vergissen is er op de R4 nergens 120 km/uur toegelaten. Op bepaalde stukken heeft de R4 wel het statuut van autoweg ( is niet hetzelfde als autosnelweg ) en is de snelheid er beperkt tot 90 km/uur. Bij het naderen van een kruispunt met verkeerslichten wordt de 90 km/uur teruggebracht naar 70 km/uur. Ook moet men zijn snelheid aanpassen aan plaats-en weersgesteldheid. Denk dat dit toch allemaal in de cursus staat die TS heeft moeten instuderen om zijn rijbewijs te bekomen.

Sirkii
Berichten: 5396

#10 , 09 jul 2020 12:31

Voorts rij je nooit op het linkervak als het rechtervak vrij is (want je uitwijkmanoeuver zou slecht afgelopen zijn als het rechtervak niet vrij was ...)

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”