Snelheidsboete niet door radar maar door een camera dat filmt.

ITGuy
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Snelheidsboete niet door radar maar door een camera dat filmt.

#1 , 07 jul 2020 13:55

Hallo,

Ik heb een week of 2 geleden een mail ontvangen van mijn werkgever dat de politie mijn gegevens hebben gevraagd omwille van een snelheidsovertreding met mijn leasewagen. In de mail, waar document als bijlage bij stond, staat dat de snelheid binnen de bebouwde kom 128 km per uur was ipv 50. Dit leek me ook niet juist aangezien dit een traject omvat van 100 meter maximum, en er juist voor en na dit traject flitspalen staan waar ook 50 km/uur max gereden kan worden(Auto is een simpele Peugeot dus geen vliegmachine dat snel optrekt).

Ik vroeg dus zal HR of ze konden bevestigen of ik effectief geflitst was en dit was niet het geval. Ze zeiden dat dit gefilmd was door een normale vaste camera dat op de baan staat( dat geen snelheid meet) waardoor heel dit verhaal meer lijkt op de natte vinger werk van een agent met te veel tijd aan zijn handen. Wegens de zogezegd hoge snelheid zal dit waarschijnlijk voor een rechtbank moeten verschijnen maar is het mogelijk of legaal om zomaar een snelheid te kleven op een niet geijkte camera?

Alvast bedankt voor de hulp!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22270
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 07 jul 2020 18:15

Sommige van die camera's kunnen ook de snelheid meten, en zijn wel degelijke geijkt

Inazuma
Berichten: 9773
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#3 , 07 jul 2020 20:04

In de mail, waar document als bijlage bij stond, staat dat de snelheid binnen de bebouwde kom 128 km per uur was ipv 50. Dit leek me ook niet juist aangezien dit een traject omvat van 100 meter maximum, en er juist voor en na dit traject flitspalen staan waar ook 50 km/uur max gereden kan worden
Op goed en wel 100m versnellen van minder dan 57km/u naar 128 km/u en terug vertragen naar minder dan 57 is erg straf ...

Wegens de zogezegd hoge snelheid zal dit waarschijnlijk voor een rechtbank moeten verschijnen maar is het mogelijk of legaal om zomaar een snelheid te kleven op een niet geijkte camera?
In principe kan men alles gebruiken - moet zelfs niet door de politie gefilmd zijn.
Niet gebruikelijk. Wel mogelijk.

Als men nameet hoe ver sommige referentiepunten uit elkaar staan, heeft men afstand
Tijdsverloop volgt uit filmsequentie (oa framerate)
Je kan daar dus snelheid uit afleiden ...


Zal afwachten worden wat er mee gaat gebeuren.

Reclame

mava105
Berichten: 22270
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#4 , 07 jul 2020 20:14

minder dan 57km/u naar 128 km/u

Zegt de betrokken persoon zelf, maar iedereen weet hier dat snelheidsovertreders hun snelheid meestal minimaliseren.

Oude Belg
Berichten: 3192

#5 , 07 jul 2020 21:10

Je hebt echt geen honderd meter nodig om exact te meten en te berekenen.
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

Inazuma
Berichten: 9773
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#6 , 08 jul 2020 08:58

minder dan 57km/u naar 128 km/u
Zegt de betrokken persoon zelf, maar iedereen weet hier dat snelheidsovertreders hun snelheid meestal minimaliseren.
Niet geflitst door de flitspalen, dus onder de 57 ...

Snelheid minimaliseren zou dus nog sneller accelereren, én straffer afremmen betekenen, op die korte afstand.
Daar ga je redelijk wat auto voor moeten meebrengen.


Vraagsteller kan best de tenlastelegging en de berekeningen in strafdossier goed napluizen, nameten ... als het ooit zo ver komt.

mbbs1024
Berichten: 474

#7 , 08 jul 2020 20:54

Tenzij die flitspalen niet aktief waren, en er daarom een alternatieve snelheidscontrole opgezet was.

Inazuma
Berichten: 9773
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#8 , 09 jul 2020 12:35

...en er daarom een alternatieve snelheidscontrole opgezet was.
Als het een door de politie "opgezette" snelheidscontrole was, dient die ook aan de wettelijke vereisten inzake ijking , inrichting etc te voldoen ...

Als het een ad hoc bepaling vd snelheid is adhv wat men kan zien op beelden die normaal niet als snelheidscontrole gebruikt worden, gecombineerd met gekende afstanden tussen vaste punten daarop, kan men ze aanvoeren om rijgedrag van de vraagsteller te beoordelen.

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”