noodstop aan zebrapad

't appartement
Topic Starter
Berichten: 35
Juridisch actief: Nee

noodstop aan zebrapad

#1 , 04 jul 2020 19:45

Vanmiddag heb ik met mijn wagen een noodstop moeten maken vlak voor een zebrapad.
Er was geen enkele voetganger te bespeuren. Uit een fiets/wandelweg aan mijn linkerkant kwam plots
een fietser aan hoge snelheid het zebrapad opgereden. Gelukkig kon ik het omverrijden van de fietser nipt vermijden door bruusk te remmen en uit te wijken (er was geen andere wagen in de buurt).
Vraag: Mag een fietser die uit een zijweg komt (aan de linkerkant) over het zebrapad rijden zonder zich te vergewissen
van naderend verkeer? (geen aanduiding van kruisend fietspad)
Laatst gewijzigd door 't appartement op 04 jul 2020 19:48, 1 keer totaal gewijzigd.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW
Berichten: 12840

#2 , 04 jul 2020 19:48

Definieer wandelweg?

Op het eerste zicht zou ik zeggen voorrang van rechts (als het al een weg is) en fietser heeft geen verhaal tenzij hij afgestapt is en zich als voetganger op het zebrapad begeeft.

't appartement
Topic Starter
Berichten: 35
Juridisch actief: Nee

#3 , 04 jul 2020 19:49

Hij is niet afgestapt. Kwam in flitsvaart rijdend over het zebrapad.
De weg waarop ik me bevond is aangegeven als hoofdweg.

Reclame

Drone
Berichten: 3031
Locatie: st-niklaas

#4 , 04 jul 2020 20:44

Hij is niet afgestapt. Kwam in flitsvaart rijdend over het zebrapad.
De weg waarop ik me bevond is aangegeven als hoofdweg.
bij aanrijding zal de fietser in fout worden gesteld

fietser = bestuurder van een voertuig

bij het naderen van een kruispunt/kruising moet de bestuurder van een voertuig zijn snelheid en rijgedrag aanpassen en zo nodig stoppen om eventueel voorrang te geven.

u moet volgens de wegcode alleen stoppen voor een hindernis die te voorzien is, fietser die plots over het zebrapad rijd zonder te vertragen, zich te vergewissen of het veilig is en blijkbaar geen enkele poging heeft gedaan om een ongeval te vermijden is een niet te voorziene hindernis

u heeft geremd en uitgeweken en voldoet daardoor aan het punt om een ongeval te vermijden.

Inazuma
Berichten: 9773
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#5 , 05 jul 2020 07:19

Vraag: Mag een fietser die uit een zijweg komt (aan de linkerkant) over het zebrapad rijden zonder zich te vergewissen
van naderend verkeer? (geen aanduiding van kruisend fietspad)
Uiteraard niet
Zo zijn er al meerdere fietsers aan hun einde gekomen ...

Denken dat ze overal voorrang hebben
Overheden en politici blijven deze gevaarlijke waanbeelden helaas voeden
(In Vlaanderen is 1 op 4 verkeersdoden intussen een fietser)


Als de fietser uit een zijweg van links kwam, had u minstens voorrang van rechts.

Als u op een voorrangsweg reed, moesten er op de zijweg links voorrangsborden staan die de fietser verplichtten voorrang te verlenen.

Als het geen openbare weg was waar de fietser uit kwam, deed de fietser een manoeuvre door uit een aanpalend eigendom te komen, én door de rijbaan over te steken (buiten een kruispunt) en diende de fietser bijgevolg voorrang te verlenen.

Ergo: u was altijd "in uw recht" en de fietser verantwoordelijk voor het ongeval ... maar je zou er een hoop zever mee gehad hebben.

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”