verkeersborden vormen gevaar

Clinto
Topic Starter
Berichten: 12
Juridisch actief: Nee

verkeersborden vormen gevaar

#1 , 01 jul 2020 10:51

Ik weet dat men auto's niet mag parkeren binnen een bepaalde afstand van een voetpad of kruispunt. In artikel 24 van de wegcode staat dit blijkbaar beschreven. Mijn vraag is echter of er ook een wet is waarin beschreven staat hoe men verkeersborden moet plaatsen of borden die bvb door een gemeentebestuur zelf zijn gemaakt om de mensen te waarschuwen of aan te sturen tot iets?
In de gemeente van mijn vrouw heeft men blijkbaar de gewoonte om verkeersborden zo te plaatsen dat dit eigenlijk een hinder vormt voor autobestuurders en zelfs voetgangers. De gemeente plaatst een bord dat mensen moet aansturen tot iets op 1 m van het voetpad. Dit bord verhinderd het zicht van de voetganger voor aankomend verkeer maar ook voor de bestuurder is het een gevaar omdat hij niet echt goed ziet dat er een voetganger gaat oversteken. Men zet verkeersborden op een kruispunt zodat je het aankomend verkeer moeilijk ziet afkomen en bijna al op de weg moet rijden voor je kan zien of er iemand aankomt.

Nogmaals mijn vraag of er een wetgeving is die bepaald op welke hoogte een verkeersbord moet geplaatst worden hoeveel meter van een voetpad of kruispunt of dat het zo moet geplaatst worden dat het het zicht niet belemmerd?

Bedankt .

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Issued
Berichten: 1227

#2 , 01 jul 2020 12:09

Kan u eventueel een link naar Google maps geven of de straatnaam en gemeente meedelen? Zo kan er een beter antwoord geformuleerd worden.

pouly
Berichten: 243
Juridisch actief: Nee

#3 , 01 jul 2020 12:29

Vermoed dat er buiten het MB van 11 oktober 1976 niet veel wetgeving terzake is. Zoals je kan lezen is men ook daar dan zeer vaag:

11 OKTOBER 1976. - Ministerieel besluit houdende de minimum afmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens.
[B.S. 14.10.1976]
Artikel 1. Algemene bepalingen
1.1. Alleen de verkeerstekens bepaald in het algemeen reglement op de politie van het wegverkeer mogen gebruikt worden om de weggebruikers de aanwijzingen te geven waarop zij betrekking hebben.

Het is verboden verkeerstekens voor andere doeleinden te gebruiken.

1.2. Op verkeerstekens noch op hun steunen mag een vermelding voorkomen of aangebracht worden die met het doel daarvan niets te maken heeft.

De aanwijzingsborden F43 en F57 mogen evenwel de naam vermelden van de schenker, op voorwaarde dat die vermelding niet meer dan een zesde van de oppervlakte van het bord beslaat.

1.3. De verkeerslichten en de verkeersborden moeten zodanig worden geplaatst dat zij de weggebruikers zo weinig mogelijk hinderen.

Reclame

Inazuma
Berichten: 9773
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#4 , 01 jul 2020 20:39


Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”