Art 42 rechter na positieve analyse

Zora92
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Ja

Art 42 rechter na positieve analyse

#1 , 30 jun 2020 16:41

Hallo,

Ik heb enige tijd geleden een controle gehad met een ademanalyse van boven de 0,65. Ik heb geen voorgaanden, zowel niet alcohol gerelateerd als andere verkeersinbreuken.

Tot mijn grote verbazing beval de rechter een haaranalyse, en doet die daarna op een later tijdstip een uitspraak. Ik heb hier enkele vragen over:

- is dit de normale gang van zaken? Dienen hiervoor geen meerdere aanwijzingen te zijn (recidivisme bv), aangezien het toch wel om een inbreuk op de privacy gaat?
- ik las dat ze zowel drugs als alcohol testen in die analyse. Kan de rechter dit zomaar doen, aangezien er geen enkele indicatie was dat ik drugs had genomen?
- ik gebruik absoluut niets van drugs of dergelijke, alleen heel af en toe een alprazolam wanneer ik het vliegtuig neem of een lange trein/autoreis (als passagier in de auto) heb. Ik neem dan een half of een heel pilletje van 0,25. Ik vermoed dat dit 6 pilletjes waren op 4 maand tijd. Gaat dit zichtbaar zijn in de analyse? En kan de rechter daardoor mijn rijbewijs afnemen?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW
Berichten: 12828

#2 , 30 jun 2020 17:07

Met 0,65 mg/l zit u in de hoogste categorie, dat op zich is problematisch genoeg. Als u privacy wil, moet u inzien dat drinken en rijden niet samen gaan.

Alprazolam is Xanax, dacht ik? In orde met voorschrift?

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#3 , 30 jun 2020 17:12

Welkom in de wondere wereld van de Belgische justitie ...

Art 42 gaat over onderzoek naar de lichamelijke & geestelijke geschiktheid om met een auto te rijden.

Blijkbaar twijfelt de rechter daar dus aan, en worden u die testen opgelegd ...
Werkt u daar niet aan mee, wordt u waarschijnlijk (bijkomend) op Art 42 veroordeeld - dwz direct bij uitspraak of bij betekening van het vonnis hebt u rijverbod ...


Tegelijkertijd worden bij zwaardere gevallen van intoxicatie, mét gevolgen die er hier blijkbaar niet zijn, dan weer geregeld flutstraffen opgelegd & uitzonderingen ingeroepen om bepaalde strafmaatregelen (bvb alcoholslot) maar niet te moeten opleggen.

De wetgeving is gelijk voor alle Belgen.
De toepassing er van, is dat dat verre van.

Reclame

Zora92
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Ja

#4 , 30 jun 2020 17:14

Gaat absoluut niet samen, ben ik mij zeer van bewust.

Zeker op voorschrift. Heb het voorschrift wel niet meer, is al van meer dan een jaar geleden omdat ik het zo weinig gebruik, heb wel het doosje nog.

Zora92
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Ja

#5 , 30 jun 2020 17:17

Ik snap niet waarom de rechter eraan twijfelt. Nooit eerder in aanraking gekomen met het gerecht, nooit eerder positief geblazen, denk dat ik ooit eens 1 boete heb gehad voor fout parkeren ofzo. Was zelf aanwezig in de politierechtbank, was zeer zeker niet onder invloed en gaf volgens mij een nette, normale indruk. Geven ze dan iedereen die meer dan 0,65 blaast die testen? Lijkt me toch wel zeer sterk.

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#6 , 30 jun 2020 17:25

Met 0,65 mg/l zit u in de hoogste categorie
Tot net geen 0,65 mg/l (1,5‰) kan wettelijk zelfs met een minnelijke schikking afgebonjourd worden ...

Elders gaat men dan vanaf die "grens" ineens onderzoek doen naar rij-geschiktheid. :!:

WJPZV
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#7 , 30 jun 2020 18:31

Ik snap niet waarom de rechter eraan twijfelt. Nooit eerder in aanraking gekomen met het gerecht, nooit eerder positief geblazen, denk dat ik ooit eens 1 boete heb gehad voor fout parkeren ofzo. Was zelf aanwezig in de politierechtbank, was zeer zeker niet onder invloed en gaf volgens mij een nette, normale indruk. Geven ze dan iedereen die meer dan 0,65 blaast die testen? Lijkt me toch wel zeer sterk.
Tegenwoordig doen ze dat wel ja. Alcoholslot wordt in bepaalde arrondissementen ook opgelegd vanaf 0.65.

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#8 , 30 jun 2020 19:56

Alcoholslot wordt in bepaalde arrondissementen ook opgelegd vanaf 0.65.
En elders kan je voor een fractie minder een minnelijke schikking krijgen

Tijd om de strafmaat bij de rechter weg te halen
Same crime, same time

Burgers moeten niet onderworpen worden aan de persoonlijke oorlogjes van individuele rechters, noch gemakkelijker wegkomen met wat zij zelf niet zo erg achten.

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”