Op borduur gereden die niet zichtbaar was door schaduw

jistuphudr
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Op borduur gereden die niet zichtbaar was door schaduw

#1 , 17 jun 2020 19:45

Op borduur gereden in Leuven omdat deze quasi onzichtbaar was door de schaduw van de brug. Snelheid viel op zich mee (+- 40km/u) maar de schade aan de wagen is aanzienlijk. Hoedanook - full omnium verzekering heeft alles mooi geregeld. Politiecombie reed voorbij en raadde me gewoon aan om een takeldienst te bellen - geen PV opgesteld.

Dit is de plek in kwestie:
https://www.google.com/maps/@50.8852213 ... 384!8i8192

Zie dashcam beeld:
https://streamable.com/udyhh6

Bega ik hier een verkeersovertreding door zo vroeg voor te sorteren? Er staat inderdaad een verkeersbord D1, maar zoals je op de dashcam beelden kan zien was dit zeer moeilijk zichtbaar. Kunnen de wegmarkeringen hier niet wat beter? Of op zijn minst een reflector op de borduur (of een opvallend laagje verf..).

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22258
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 17 jun 2020 19:56

Als bestuurder moet je rekening houden met de toestand van de weg, en daarmee rekening houden.

Drone
Berichten: 3030
Locatie: st-niklaas

#3 , 17 jun 2020 21:16

mava105 heeft een punt,

maar is dat niet meer met hoe het wegdek er bij ligt?

bv geen 120 rijden over een weg vol met putten en hobbels (ik beschrijf nu wel praktisch het gehele Belgische wegennetwerk)

als dat een gekend "probleem" is dat met laagstaande zon(?) en het vallen van de schaduw op dat stuk een slechte zichtbaarheid oplevert van die borduur, dan kan de wegbeheerder toch voor een deel in de fout worden gesteld?

borduur is niet een geschilderd met witte verf om de zichtbaarheid te verhogen, wat mij in dit geval toch een minimum lijkt te zijn dat men had kunnen doen

Reclame

Blaatpraat
Berichten: 3793

#4 , 17 jun 2020 21:26

Er staat inderdaad een verkeersbord D1, maar zoals je op de dashcam beelden kan zien was dit zeer moeilijk zichtbaar.
Ik heb inderdaad het filmpje 4x moeten herbekijken voordat ik het bord zag...

Ik denk dat u met dat filmpje inderdaad een kans maakt om dit op de kaart te zetten bij de wegbeheerder.
Wel nog 5 jaar geduld hebben eer ze er iets aan zouden doen, want ze hebben geen budget hiervoor natuurlijk.

Orran
Berichten: 87
Juridisch actief: Nee

#5 , 17 jun 2020 22:22

Signalisatie kan daar alleszins beter, en dit is ook heel duidelijk op uw dashcambeelden. Ik denk dat, gelet op de beelden, er hier wel kan geargumenteerd worden dat het obstakel niet te voorzien was op het moment van het feit.

Ik denk dat deel van het probleem zich stelt door de onderbroken witte lijn die naast het eiland loopt. Die valt meer op en doet denken dat u vanaf dat punt kan invoegen naar links. Er zijn zeker verbeteringen mogelijk. Arceren van de boordsteen (wat op het vorig eiland raar genoeg wel gedaan is) en/of aanbrengen van reflectoren is zeker niet overbodig.

Zoals Blaatpraat zegt inderdaad geen werkje van korte duur, zeker niet gezien het dan nog een gewestweg is, maar ik zou het zeker eens voorleggen bij de dienst mobiliteit.

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#6 , 18 jun 2020 09:53

Er is geen beperking in hoe "tijdig" je voor een kruispunt al links mag gaan rijden
Op éénrichtingsrijbaan kan en mag dat al van vér.
Wel met richtingaanwijzer op ;-)


Dit is Vlaams weg-wanbeheer.

Men blijft vierkante borduurs gebruiken, ook al leiden die vaker tot ongevallen (controleverlies indien men ze raakt).

De rand van de rijbaan wordt niet gemarkeerd met verf ... maar dat is ook niet verplicht.

De verkeersgeleider wordt niet gemarkeerd met verf, maar bij een verhoging is dat optioneel ... dus ook weer niet verplicht.


Maar men gaat dan wel een dwaas parkeerverbod (wit-geel) schilderen op de rand vd rijbaan / andere verkeersgeleiders in de buurt - waar er eender hoe niet geparkeerd mag worden.
Illustreert dat wegbeheerder blijkbaar wel van enig probleem op de hoogte is.
Die geel-witte schildering gebruikt men ook als waarschuwing voor gevaar op Jersey-blokken in bochten, of waar er opzettelijk hindernissen op de weg gecreëerd worden.
Maar ze wordt dan niet toepast waar het echt nodig is: waar je zoals gemerkt, donkere schaduwen vallen - in VL is dat nog onontgonnen terrein ...


Enige echte inbreuk vd wegbeheerder, is dat hier een wegmarkering, de onderbroken streep die een rijstrook aangeeft, kort gebruikt is om de rand van de rijbaan aan te geven, en aangebracht is waar er helemaal geen rijstrook is ... maar een verkeersgeleider.

Die "rijstrook" loopt ook over het kruispunt, markeert ook daar helemaal geen "rijstrook", loopt dan pal naast de verkeersgeleider, en misleid jou hier .
Je ziet een rijstrookmarkering, en denkt er dan ook te kunnen rijden ...


Kan dit beter ?
Uiteraard ...
We zijn in VL, in België, dus verkeerssignalisatie kan àltijd beter ...
Mogelijkheden genoeg.

Rand vd rijbaan kan gemarkeerd worden met verf.

De rand van de verkeersgeleider kon ook onder de brug gemarkeerd worden met verf.

Voor de verhoogde verkeersgeleider kan er één in enkel verf gelegd worden - zowat een geschilderde middenberm- met opening voor afslaand verkeer van en naar snelweg
Aan de andere kant is er zoiets
https://goo.gl/maps/pg1tF21hmJCZWWoz7


De onderbroken streep links in jouw rijrichting, kan ook een doorlopende worden aan jouw kant, met bijkomende onderbroken strepen aan en voor de andere rijrichting waar die er overheen moeten rijden.

Mogelijkheden genoeg
Maar niets mee gedaan ...

berenod
Berichten: 942

#7 , 18 jun 2020 11:07

In dit geval is dit toch eerder een "uitzonderlijk" probleem, ik passeer daar zeer veel op alle mogelijke momenten van de dag (KBC hoofdkantoor daar vlak bij) en het is me daar nog nooit echt opgevallen als een "moeilijk" punt, waarvan er trouwens wel degelijk zéér veel zijn in België.

Inderdaad, melden en hopen dat er ooit gevolg aan gegeven wordt om zo tot een veiligere situatie te komen.

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”