Dagvaarding ondanks een speekseltest die negatief blijkt te zijn

sammy.
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Dagvaarding ondanks een speekseltest die negatief blijkt te zijn

#1 , 16 jun 2020 13:08

beste

op 18 augustus werd ik tegengehouden met de auto en moest ik een speekseltest ondergaan.
De test bleek positief op thc en er werd een bijkomende test gedaan en naar het labo gestuurd.
later kreeg ik een brief van het labo waaruit blijkt dat de test als negatief moet worden beschouwd omdat mijn waarde onder de toegelaten grenswaarde zit.
Enkele maanden later kreeg ik een dagvaarding van de politierechtbank in dendermonde om dezelfde feiten. Ik heb toen contact opgenomen met de dienst van politierecht bank en ze gingen het bekijken met de magistraat. Enkele weken later kreeg ik de volgende mail.

Beste



We hebben uw mail van 20 mei goed ontvangen en we hebben uw dossier nagezien.

Er zal ter zitting niet worden aangedrongen op vervolging



Mvg,

Dienst zittingen (dagvaardingen politieparket)


Vandaag ben ik naar de zitting geweest en dringen ze aan op een haar analyse en dat de volgende zitting doorgaat in november dit jaar.
Mijn vraag is of dit allemaal normaal is? Ik heb al 15 dagen rijverbod gekregen en was hierdoor mijn werk ook kwijt. Nu met deze haar analyse zal dit wellicht nogmaal het geval zijn. Kan ik hier iets tegendoen?

Mvg Sammy.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Drone
Berichten: 3029
Locatie: st-niklaas

#2 , 16 jun 2020 16:47

normaal is relatief in Belgie.

Franciscus
Berichten: 38583

#3 , 16 jun 2020 21:42

Wie dringt aan?
Wat heeft politierechter beslist ...vermoedelijk toegestaan ... hebt u al voorgaande veroordelingen ter zake?

Reclame

Inazuma
Berichten: 9768
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#4 , 17 jun 2020 08:45

Enkele maanden later kreeg ik een dagvaarding van de politierechtbank in dendermonde om dezelfde feiten.
Welke vaststelling staat daar in en voor welke feiten werd je gedagvaard :?:
Er zal ter zitting niet worden aangedrongen op vervolging
Had je dat bij om aan de rechter te laten zien ?

En wat heb je daar zelf gezegd ?
Vandaag ben ik naar de zitting geweest en dringen ze aan op een haar analyse en dat de volgende zitting doorgaat in november dit jaar.
Mijn vraag is of dit allemaal normaal is?
Neen
Dagvaarding zonder strafbare feiten is zinloos ... maar niet ongezien in België.

Dus ofwel hamer je daarop: er zijn geen strafbare feiten, en Parket is iedereens tijd aan het verprutsen

Ofwel is er nog wat anders ...

sammy.
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#5 , 18 jun 2020 22:03

De dagvaarding was voor het zogezegd rijden onder invloed..
Ik had alle papieren bij mij ook de papieren van het labo waarop er zwart op wit staat geschreven dat de test als negatief moet worden beschouwd.
Desondanks ik vroeg aan de rechter om de papieren te bekijken werd dit niet gedaan.
En werd er aangedrongen op een haaranalyse om te "kijken" hoe de situatie in elkaar zit en of ik dit dagelijks doe.
Verder ben ik nog nooit veroordeeld geweest voor deze feiten en zelf nog nooit positief geblazen.

Franciscus
Berichten: 38583

#6 , 18 jun 2020 22:10

Die papieren van het labo zitten ook in het dossier dat voor de rechter ligt hoor. En ook bij de OM.

Inazuma
Berichten: 9768
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#7 , 18 jun 2020 23:36

De dagvaarding was voor het zogezegd rijden onder invloed..
Welk artikel ?

Want voor "rijden onder invloed" moeten ze wel iets hebben waaruit dat blijkt

Men zou kunnen proberen op basis dronkenschap
(dat is een beoordeling op basis van uw gedragingen, handelingen, coordinatie, ...)
Maar dan moeten er dààrvoor wel aanwijzingen in PV staan als ze niet uit een drug of alcoholtest volgen ...

Rechter kan u niet veroordelen zonder die aanwijzingen of testresultaten.
Enfin, het kàn wel en daar in Dendermonde zijn al andere stoten gebeurd, maar niet naar recht (rechtsgeldig) ... maar dan moet je wel in beroep.
Verder ben ik nog nooit veroordeeld geweest voor deze feiten en zelf nog nooit positief geblazen.
Bizar.

Ofwel geeft u hier niet alle info
Ofwel wordt het tijd dat die show voor de politierechtbank stopt ...

U werd reeds gestraft met een onmiddellijke intrekking vh rijbewijs
Op basis van een test waarvan men al jarenlang goed genoeg weet dat die vaak vals-positieve resultaten oplevert (rond de 10%)
Dat heeft u al uw job gekost
Terwijl parket volgens u blijkbaar niets heeft om u op te vervolgen, maar het toch doet ...

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”