Niet akkoord met takelen wagen

dietervi
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Niet akkoord met takelen wagen

#1 , 15 jun 2020 17:12

In Borgerhout parkeerde ik mijn wagen langs de kant van de weg. Door plaatsgebrek achteraan (mijn bumper stond amper 3cm van de rand) stond mijn wagen vooraan 10cm voor een garagepoort. Er was ook nog een tweede garagepoort waardoor voor de snuit van mijn wagen meer dan 7 meter plaats was om de inrij van beide garages vlot te bedienen. Kortom. Ik hinderde absoluut niemand.
Die avond werd mijn wagen toch weggesleept. De taxi naar de takeldienst kostte die avond alvast €35. De takelkosten (€180) moest ik voorlopig nog niet betalen om mijn wagen te verkrijgen. De stad zou de factuur nasturen. De boete bedraagt €58.

Met de boete heb ik in principe geen probleem. Ik stond inderdaad (voor slechts 10 cm) verkeerd geparkeerd.
Het takelen daarentegen vind ik wel onrechtvaardig. Ik hinderde immers niemand om van zijn garage gebruik te maken.
Een buurtbewoner wist me ook te vertellen dat de eigenaar van de garage in kwestie quasi elke dag voertuigen laat takelen, onafhankelijk van of hij gehinderd word of niet, zelfs al staan ze maar 1 millimeter voor zijn garage.

Mijn eerste verweer tegen de boete is door de politie alvast ongegrond verklaard. Dat is het verweer tegen de boete.
Het verweer tegen het wegslepen heb ik nog geen reactie op gehad. Ik denk niet dat het verstandig is om de boete al te betalen (en zodoende schijnbaar schuld te bekennen) als ik intussen niet van plan ben de sleepkosten te betalen. Ik weet echter niet wanneer ik de factuur van de sleepkosten, of het antwoord op het verweerd daartegen, mag verwachten.
In stel me nu de vraag of het zin heeft beroep aan te tekenen. Dit moet immers binnen de 30 dagen gebeuren.
Welke kosten mag ik verwachten?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22270
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 15 jun 2020 17:29

Begin alvast maar te sparen voor een nog hogere boete. 10 cm is mogelijks voor u niet veel, maar ik ondervindt dat hier mij mij ook regelmatig. Als er een auto aan de overzijde van mijn inrij staat, moet ik wel 4 maal manoeuvreren om te kunnen wegrijden, en idem voor het binnenrijden van mijn garage. Politie wil niets doen, want er blijft de reglementaire afstand over.

Franciscus
Berichten: 38603

#3 , 15 jun 2020 18:20

Het ene hangt aan het andere ...gezien de overtreding betaald is - zal ook de takeling moeten betaald worden want anders volgt er ofwel een betalingsbevel ofwel ineens rechtbank.
U mag niet voor een garage gaan staan zelfs geen 10 cm .. behalve indien dit wettelijk toegelaten is of het is vb stilstaan.

Reclame

Inazuma
Berichten: 9773
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#4 , 15 jun 2020 18:43

Met de boete heb ik in principe geen probleem. Ik stond inderdaad (voor slechts 10 cm) verkeerd geparkeerd.
Dan is het zinloos de takelkosten te betwisten ...

Elk foutgeparkeerd voertuig kan & mag getakeld worden.
Mijn eerste verweer tegen de boete is door de politie alvast ongegrond verklaard. Dat is het verweer tegen de boete.
Het verweer tegen het wegslepen heb ik nog geen reactie op gehad.
Het is geen à la carte ...

U bent getakeld wegens foutparkeren.
U kan dus enkel verweer indienen tegen die vaststelling, PV foutparkeren
Maar u betwist die zelfs niet ...

Het takelen hangt vast aan de vaststelling
Daar wordt geen apart verweer tegen behandeld, en uw verweer tegen het PV is -logisch- al verworpen.
In stel me nu de vraag of het zin heeft beroep aan te tekenen. Dit moet immers binnen de 30 dagen gebeuren.
Welke kosten mag ik verwachten?
U kan enkel in beroep gaan bij de politierechter.
Terwijl u de inbreuk eigenlijk niet eens betwist ...
U kan daar dus niets gaan doen.


Bij beroep betaalt u bij veroordeling (en die is quasi-zeker ):
de gerechtskosten (zal rond de 80€ zitten)
de takelkosten
bijdrage 2de lijns-bijstand (20€)
de boete (uitgesproken bedrag x 8 = opdeciemen)
vanaf 26€ uitgesproken boete :extra bijdrage van 200€ voor slachtofferfonds

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”