Parkeervak vs parkeren voor huis

501hp
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Parkeervak vs parkeren voor huis

#1 , 09 jun 2020 09:42

Hoi,

Wat zijn jullie inzichten over het volgende:
Street view:
https://www.google.be/maps/@51.2241794, ... 312!8i6656

Links zijn er dus parkeerplaatsen.
De eigenaar van het linker huis vind het normaal om zijn wagen dwars achter geparkeerde wagens te parkeren.
Hij parkeert naar eigen zeggen immers voor zijn eigendom.
Wagens zijn aan de andere kant wel gewoon legaal geparkeerd. Zijn "inrit" wordt niet versperd.
Ik veronderstel ook dat deze parkeerplaatsen gewoon wettelijk zijn aangelegd.

Dit kan soms tot vervelende situaties leiden.

Bekenden weten al om er best niet te parkeren, want de kans dat je geblokkeerd geraakt is groot.
Nieuwe bezoekers parkeren er zich zonder argwaan en worden dan vastgezet.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LennieK
Berichten: 1873
Juridisch actief: Nee

#2 , 09 jun 2020 13:43

Die kiezels bedoel je? Voor de haag? Grote kans dat dit geen openbaar domein is...

Inazuma
Berichten: 9799
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#3 , 09 jun 2020 14:04

Stap 1: statuut van die "parkeerplaatsen"
Is dat
privé-grond :?:
deel van de openbare weg :?:


Er zijn hier IMO geen "aangelegde parkeerplaatsen" buiten de rijbaan.
Is de verharding met steenslag vergund ?
Aangebracht door de overheid, of door bewoners :?:

Dit lijkt me of privé, of voor eigen gebruik "geconfisqueerde" openbare weg (berm) die niet bedoeld is als parking
Waar het parkeren voor de huizen rechts vaak voorafgegaan en gevolgd wordt door illegaal over fietspad te rijden om de "parkeerplaats" te kunnen bereiken.

Reclame

Orran
Berichten: 87
Juridisch actief: Nee

#4 , 10 jun 2020 00:36

Als dit gaat over de noorderkant, waar de kiezels liggen, dan zou ik er zelfs eerlijk gezegd niet proberen aan beginnen. Onverharde, gelijkgrondse berm die waarschijnlijk (lettend op de eigendommen ten westen van de locatie en in de veronderstelling dat de rooilijn recht loopt) op privé-eigendom ligt. Ik zie ook niet direct hoe de belemmering ontstaat dat mensen niet zouden kunnen wegrijden? En ik zie zeker geen aangelegde parkeerplaatsen, alleen maar weer diezelfde kiezels die dienen als onverharde berm..
Waar het parkeren voor de huizen rechts vaak voorafgegaan en gevolgd wordt door illegaal over fietspad te rijden om de "parkeerplaats" te kun nen bereiken.
Tenzij ik u verkeerd begrijp, is het toch toegestaan om een fietspad te kruisen om de rijweg te verlaten en een "parkeerplaats" te betreden? Erop stilstaan of parkeren (wat we jammer genoeg ook vaak genoeg zien...) is natuurlijk een heel ander paar mouwen.

501hp
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#5 , 10 jun 2020 09:39

Afbeelding

https://ibb.co/HzWT8XS

Poging tot foto toevoegen met wat verduidelijking.

Gaat dus om de zone links op de foto.
"Parking" voor 4 wagens, afgebakend met betonnen stukken (in geel aangeduid)
Wie die daar gelegd heeft, geen idee, liggen daar zolang iedereen in de straat zich kan herinneren.

Dus 4 groene geparkeerde wagens.
Waarbij de rechtse 2 geblokkeerd worden door de rode die zich er dwars achter zet.
Als je op de plaats rechts-onder staat, geraak je met wat precisie-maneuvers er wel uit, maar als je rechts-boven staat, sta je echt vast.

Maar als ik het goed begrijp is iedereen in fout?

pouly
Berichten: 243
Juridisch actief: Nee

#6 , 10 jun 2020 11:17

Als blijkt dat het hier om openbare weg gaat en als blijkt dat de afbakening er aangebracht werd door de gemeente dan zou het volgend artikel van de wegcode kunnen ingeroepen worden ;


Artikel 24. Stilstaan- en parkeerverbod
Het is verboden een voertuig te laten stilstaan of te laten parkeren op elke plaats waar het duidelijk een gevaar zou kunnen betekenen voor de andere weggebruikers of waar het hun onnodig zou kunnen hinderen, inzonderheid :

Vervolgens een ganse opsomming die niet relevant is want het is de laatste zinsnede die van toepassing zou kunnen zijn ( waar het hun onnodig zou kunnen hinderen ).

Dus best eens uw licht opsteken bij de gemeente/plaatselijke politie.

Inazuma
Berichten: 9799
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#7 , 10 jun 2020 14:56

Waar het parkeren voor de huizen rechts vaak voorafgegaan en gevolgd wordt door illegaal over fietspad te rijden om de "parkeerplaats" te kun nen bereiken.
Tenzij ik u verkeerd begrijp, is het toch toegestaan om een fietspad te kruisen om de rijweg te verlaten en een "parkeerplaats" te betreden? Erop stilstaan of parkeren (wat we jammer genoeg ook vaak genoeg zien...) is natuurlijk een heel ander paar mouwen.
Dwarsen mag
Fietspad volgen om op/af een "parkeerplaats" verderop te geraken, mag niet

En als daar rechts reeds een auto staat, moet de volgende fietspad volgen om op parkeerplaats of er van weg te geraken

https://goo.gl/maps/WqkNLJSgAGzZ4Q8d8

Inazuma
Berichten: 9799
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#8 , 10 jun 2020 15:27

In tegenstelling tot bij café en de woning ernaast, hoort de ruimte voor de huizenrij rechts en het met haag afgezet perceel, NIET tot die percelen. (geopunt.be)
Dat stuk loopt achter de hoek om, naast de weg daar

Niet privé, maar openbaar
Berm, kan aanzien worden als openbare weg :arrow: wegcode

En dan kan idd bovenstaand Art 24 (algemeen) of met wat stretch (is dit "aangelegd " :?: ) Art 25.1.5° ingeroepen worden

https://wegcode.be/wetteksten/secties/k ... /190-art25


Ergo: er mag niet voor de inritten geparkeerd worden
Rechts toch niet vlak er voor
Als men daar wat verder rechts gaat staan,zo ongeveer voor de brievenbus, zijn de plaatsen nog bereikbaar


Gezien deze weg naar aanleg te zien beheerd wordt (of werd ?) door AWV,
zijn dit geen door hen aangelegde laat staan toegelaten "parkeerplaatsen".
Huidige AWV politiek is dergelijke officieuze "parkeerplaatsen" weg te halen.

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”