Verkeersborden

lucmaersk
Topic Starter
Berichten: 50
Juridisch actief: Nee

Verkeersborden

#1 , 08 jun 2020 15:06

Ik woon in een straat waar het nu 4 weken verbonden is voor fietsers in beide richtingen en in 1 richting voor auto's. Ik heb ad gemeente gevraagd om voor de bewoners vd straat een bord bij te hangen voor fietsers uitgezonderd plaatselijk verkeer. Maar volgens de gemeente kan dit niet omdat dit alleen in straten kan die in beide richtingen verboden zijn voor auto's en niet waar 1 richting verkeer is.
Klopt dit?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
pouly
Berichten: 243
Juridisch actief: Nee

#2 , 08 jun 2020 16:36

Je vraag en situatieschets zijn een beetje onduidelijk maar ik meen toch het volgende te kunnen opmaken.
In de straat is er nu éénrichtingsverkeer en mogen de fietsers NIET in beide richtingen rijden. Uw vraag is om fietsers wel toe te laten in de tegenrichting van de auto's zodat er in de straat "beperkt eenrichtingsverkeer" is. D.w.z. dat de auto's slechts in één richting mogen rijden en de fietsers in beide richtingen. Waarom dat niet zou kunnen is moeilijk in te schatten vanop afstand maar bij ons in de gemeente zijn ALLE straten waar er eenrichtingsverkeer is voor de auto's zo ingericht.

Oude Belg
Berichten: 3192

#3 , 08 jun 2020 16:37

Volgens mij niet :
1° Een onderbord van het model M2 bedoeld in artikel 65.2. moet het verkeersbord C1 aanvullen wanneer het verbod niet geldt voor de fietsers.
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

Reclame

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#4 , 08 jun 2020 18:36

Herformuleer uw vraag duidelijker

Als het om beperkt éénrichtingsverkeer voor fietsers gaat
(dus fietsers in beide richtingen, auto's maar in 1 richting)
dat moet eigenlijk altijd als het veilig kan , ttz, de rijbaan niet te smal is daarvoor.


Dat is ook de teneur van de omzendbrief die al 22 jaar oud is
En die gemeente al lang had moeten omzetten waar het kan.

https://wegcode.be/wetteksten/secties/o ... mzendbrief

mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#5 , 09 jun 2020 09:08

Ik woon in een straat waar het nu 4 weken verbonden is
Blijkbaar gaat het dus om een TIJDELIJK verbod, waarschijnlijk wegens werken, en dat zal maar 4 weken duren. Wees blij dat je gedurende die weken wat extra sport zal doen met die kleine omweg.

Kali
Berichten: 762

#6 , 09 jun 2020 09:13



Blijkbaar gaat het dus om een TIJDELIJK verbod, waarschijnlijk wegens werken, en dat zal maar 4 weken duren. Wees blij dat je gedurende die weken wat extra sport zal doen met die kleine omweg.
TS mag met de fiets zijn straat niet in, en mag dus ook zijn straat niet uit, zo versta ik de situatie...

Vandaar dat TS een 'uitgezonderd plaatselijk verkeer" wenst.

Als voetganger met de fiets aan de hand mag TS m.i. wel de straat in en uit?

Oude Belg
Berichten: 3192

#7 , 09 jun 2020 09:28

Als voetganger met de fiets aan de hand mag TS m.i. wel de straat in en uit?


Met de fiets aan de hand ben je voetganger, dus ja, natuurlijk.
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#8 , 09 jun 2020 14:06

Ik woon in een straat waar het nu 4 weken verbonden is
Blijkbaar gaat het dus om een TIJDELIJK verbod,
Of SINDS vier weken ...

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#9 , 09 jun 2020 14:08


TS mag met de fiets zijn straat niet in, en mag dus ook zijn straat niet uit, zo versta ik de situatie...
Situaties waarin men per fiets niet een straat in mag waar een auto dat wel mag, zijn uitermate zeldzaam.


Dat vraagsteller eerst maar verduidelijk, want anders komen we niks verder.

lucmaersk
Topic Starter
Berichten: 50
Juridisch actief: Nee

#10 , 09 jun 2020 21:05

Auto mag in 1 richting door maar verbonden voor fietsers in geen enkele richting.
Inderdaad tijdelijk wegens werken en doorrijden van vele vrachtwagens. Deze rijden van 7.30 tot 17uur. De borden worden niet weg gedraaid na 17 uur en ook blijven deze ih weekend staan. Ik mag inderdaad met de fiets ad hand de straat in maar dit is zowel in beide zijden meer dan 900meter.

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#11 , 09 jun 2020 22:59

Auto mag in 1 richting door maar verbonden voor fietsers in geen enkele richting.
Eerst schrijft u verbo(n ?)den in beide richtingen voor fietsers
Nu is het verbo(n ?)den voor fietsers in geen enkele richting - dwz toegelaten ...

Wat is het probleem nu eigenlijk :?: :?:

lucmaersk
Topic Starter
Berichten: 50
Juridisch actief: Nee

#12 , 11 jun 2020 11:15

Verboden ipv verbo(n) den

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”