Positieve speekseltest thc

Baloedebeer
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

Positieve speekseltest thc

#1 , 03 jun 2020 23:16

Hallo allemaal,

Ik heb een paar vraagjes over een politie controle die ik dit weekend heb meegemaakt en Google helpt er niet veel in moet ik zeggen.
Ik zal eerst de situatie even schetsen.

Op de nacht van zaterdag en zondag werd ik tegengehouden door een undercover politieauto en binnen de minuut werd ik omsingeld aan een leger van politie. Ik werd direct gefouilleerd en ondertussen werd mijn auto doorzocht. Toen ik vroeg waarom dit allemaal nodig was zeiden ze dat ze in de regio (Brasschaat) veel last hebben van drugsdealers in huurauto's (Ik rij met een Poppy deelauto). Ik had geen drugs bij maar ik moest wel voor een of andere reden een speekseltest uitvoeren. Nu rook ik wel regelmatig een jointje (alleen in het weekend) dus natuurlijk kwam deze positief uit terwijl ik de dag zelf niets had gerookt... Dus zodoende werd mijn rijbewijs 15 dagen ingetrokken en zal ik voor de rechtbank moetten verschijnen...

Nu is mijn vraag:
-Mag dit allemaal zomaar? Ik vind het vrij absurd dat ik als een crimineel werd behandeld terwijl ik niet onder invloed was, op een normale manier naar huis reed en ik niets had te maken met de reden waarom ze me tegenhielden.
-Is het normaal dat ik geen verklaring heb moeten afleggen of geen PV is opgesteld? Nu kunnen ze een beetje beweren wat er willen dat er is gebeurd zonder verklaring, niet?
-Is een onmiddellijke intrekking van het rijbewijs een normale straf? Via Google zie ik dat ze in eerste instantie een rijontzegging van 12uur geven. Maar het kan zijn dat ik dit misschien fout interpreteer ofzo :lol:
-In het "administratief document" dat ik heb getekend staat dat ik op de dag dat ik mijn rijbewijs terug mag ophalen een nieuwe speekseltest KAN afleggen. Heeft dit enig nut? Ik zag ook via Google dat je na de 15 dagen verplicht een nieuwe speekseltest moet afleggen en indien het opnieuw positief is word uw rijbewijs opnieuw ingetrokken voor 15 dagen? Maar er staat duidelijk "u KAN zich aanbieden voor een nieuwe speekseltest" dus ik veronderstel dat dat in mijn situatie niet zo zal zijn of toch wel?
-En dan natuurlijk the million dollar question. Is er een manier om verdere straffen van de rechtbank te kunnen ontlopen of tenminste toch zo laag mogelijk te houden?

Voor degene die hier op antwoorden, alvast bedankt om er de tijd voor te nemen! :D

Groetjes,
Baloe de beer

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW
Berichten: 12813

#2 , 03 jun 2020 23:29

Vreemd element in dit verhaal is dat u zegt enkel in het weekend te gebruiken, maar u de nacht van zat op zondag werd tegengehouden en die dag niet gebruikt hebt? Dan zou dit van een weekend geleden zijn en nog positief zijn?

Baloedebeer
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#3 , 03 jun 2020 23:48

Nee de dag ervoor (vrijdagavond) was de laatste keer dat ik gerookt had. Sorry voor de slechte formulering en dat ik vrijdagavond mee tel als weekend :oops: :lol:

Reclame

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#4 , 04 jun 2020 06:29

Ik vind het vrij absurd dat ik als een crimineel werd behandeld terwijl ik niet onder invloed was
Zeer raar verhaal, u was niet onder invloed maar bent wel je rijbewijs 15 dagen kwijt ?
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Issued
Berichten: 1227

#5 , 04 jun 2020 07:59

-Mag dit allemaal zomaar? Ik vind het vrij absurd dat ik als een crimineel werd behandeld terwijl ik niet onder invloed was, op een normale manier naar huis reed en ik niets had te maken met de reden waarom ze me tegenhielden.
Ja, men mag iedereen zonder aanleiding aan een verkeerscontrole onderwerpen. Voor een speekseltest met men 3 indicatoren van 2 verschillende categorieën hebben van een lijstje. In de praktijk kan men altijd wel iets aanduiden. Het tegendeel bewijzen is niet echt mogelijk.
Is het normaal dat ik geen verklaring heb moeten afleggen of geen PV is opgesteld? Nu kunnen ze een beetje beweren wat er willen dat er is gebeurd zonder verklaring, niet?
Inzake vaststellingen van drugs in het verkeer worden geen verklaringen afgenomen. U krijgt een afschrift van het PV en daar zit een antwoordformulier bij. Maak u geen illusie's. Dit wordt amper gelezen door het parket.
-Is een onmiddellijke intrekking van het rijbewijs een normale straf? Via Google zie ik dat ze in eerste instantie een rijontzegging van 12uur geven. Maar het kan zijn dat ik dit misschien fout interpreteer ofzo
Ja, u krijgt zowel een rijverbod van 12 uur als een intrekking van uw rijbewijs voor 15 dagen.
In het "administratief document" dat ik heb getekend staat dat ik op de dag dat ik mijn rijbewijs terug mag ophalen een nieuwe speekseltest KAN afleggen. Heeft dit enig nut? Ik zag ook via Google dat je na de 15 dagen verplicht een nieuwe speekseltest moet afleggen en indien het opnieuw positief is word uw rijbewijs opnieuw ingetrokken voor 15 dagen? Maar er staat duidelijk "u KAN zich aanbieden voor een nieuwe speekseltest" dus ik veronderstel dat dat in mijn situatie niet zo zal zijn of toch wel?
Die tweede speekseltest wordt in de praktijk weinig toegepast, maar als je er aankomt en je ruikt een uur in de wind naar cannabis ...
-En dan natuurlijk the million dollar question. Is er een manier om verdere straffen van de rechtbank te kunnen ontlopen of tenminste toch zo laag mogelijk te houden?
Dat uw tracht uw straf te ontlopen getuigt van weinig schuldinzicht. Ontlopen gaat niet en als u uw straf zo laag mogelijk wilt houden raad ik u aan om te stoppen met drugs en wat schuldinzicht te kweken. Politierechters zijn over het algemeen niet mals voor cannabisgebruikers die vinden dat hun gebruik ok is en geen effect heeft op hun sturen.



Onze million dollar question: Bent u al eerder in contact gekomen met de politie aangaande grote verkeersinbreuken?

Baloedebeer
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#6 , 04 jun 2020 18:49

Denlowie: Ik had de dag zelf niets gerookt bedoel ik. Hier iets verder op het forum zag ik ook nog iemand die een joint had gerookt en 4 dagen later nog altijd een positieve speekstest aflegt.

Issued: Eerst al bedankt voor uw uitleg. Weet u soms of ik die nieuwe (negatieve) speekseltest zou kunnen gebruiken in de rechtbank om aan te tonen dat ik geen verslaafde/probleem gebruiker ben?

En ja weinig schuldinzicht... Ik zeg toch niet dat Cannabis geen effect heeft op het rijgedrag? Als ik zo stoned als een garnaal met een joint achter het stuur zat dan had ik er geen probleem van gemaakt en dat doe ik ook nooit trouwens... Ik vertoonde geen hinderlijk rijgedrag, ik had vriendelijk en eerlijk meegewerkt met de agenten en ik had op het moment niets gebruikt... De reden van mijn aanhouding dat ze gaven was dat ze dachten dat ik een drugsdealers was in een huurauto. Wat ik natuurlijk niet ben...
Wat mij dwars zit is als we nu het woordje Cannabis vervangen door alcohol er geen enkel probleem zou zijn geweest, terwijl het toch bewezen is dat alcohol vele malen schadelijker is. Ook dat de speekseltesten veel te gevoelig zijn aangezien het bij THC 3 dagen en langer aantoonbaar kan blijven, zelfs bij kleine hoeveelheden. Als u naar de rechtbank moet omdat u 24h of langer voor een alcoholcontrole een paar biertjes had gedronken zou u dat toch ook absurd vinden niet?

En 5-6 jaar geleden ben ik voor de rechtbank moeten verschijnen wegens rijden zonder geldige keuring. Voor de rest drink ik geen alcohol en gebruik ik geen hard drugs dus.

Franciscus
Berichten: 38583

#7 , 04 jun 2020 20:36

Er bestaan geen hard drugs er bestaan enkel drugs. Ook alcohol en medicatie is schadelijk maar die worden in onze cultuur maatschappij als minder 'erg' gevonden wat ze niet zijn.
Er is trouwens een groot verschil men een joint in de jaren 70 en een joint nu kwestie van THC gehalte.

Issued
Berichten: 1227

#8 , 04 jun 2020 21:11

Met de verwijzing naar schuldinzicht wil ik duidelijk maken dat een rechter niet zit te wachten op de volgende die vaststellingen van drugs in het verkeer banaliseert. U gebruikt een illegale verdovende stof ter recreatie. Dat is alles. Het beste kan je tegen de rechter zeggen 'ik weet dat ik in fout was. Mijn excuses hiervoor. Het zal niet meer gebeuren.' een nieuwe speekseltest afleggen gaat niet. Ten eerste heeft de politie er te weinig en mogen ze die niet zomaar uitdelen. U kan eventueel een bloedonderzoek vragen aan de huisarts, maar ik weet niet af die mens daar op staat te wachten tijdens deze coronatijden.

Inazuma
Berichten: 9768
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#9 , 05 jun 2020 00:52

-Mag dit allemaal zomaar? Ik vind het vrij absurd dat ik als een crimineel werd behandeld terwijl ik niet onder invloed was, op een normale manier naar huis reed en ik niets had te maken met de reden waarom ze me tegenhielden.
U past in een gekend profiel én u heeft dat weer deels helpen bevestigen met een positieve speekseltest ...
-Is het normaal dat ik geen verklaring heb moeten afleggen of geen PV is opgesteld? Nu kunnen ze een beetje beweren wat er willen dat er is gebeurd zonder verklaring, niet?
Dat kan altijd

Een verklaring van iemand die je net getest hebt en die onder invloed blijkt van drugs , is juridisch waardeloos dus dat wordt zelfs niet gedaan

-Is een onmiddellijke intrekking van het rijbewijs een normale straf?
Standaard bij positieve speekseltest

-In het "administratief document" dat ik heb getekend staat dat ik op de dag dat ik mijn rijbewijs terug mag ophalen een nieuwe speekseltest KAN afleggen. Heeft dit enig nut?

Niet als ge vrijdag gepaft had, dan was je daags nadien waarschijnlijk nog steeds positief
Ik zag ook via Google dat je na de 15 dagen verplicht een nieuwe speekseltest moet afleggen en indien het opnieuw positief is word uw rijbewijs opnieuw ingetrokken voor 15 dagen?
Kan
Er zijn gevallen van vals-positieve bestuurders (medicatie) die dan wéér (vals)positief testen
Die hebben een probleempje ...

Is er een manier om verdere straffen van de rechtbank te kunnen ontlopen of tenminste toch zo laag mogelijk te houden?
Parket beslist wat er gebeurt
Schikking of dagvaarding

Of niks indien gehalte THC onder de norm zit
Testen zijn "strenger" dan de wettelijke norm

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”