Auto niet verzekerd

BernadetteH
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

Auto niet verzekerd

#1 , 03 jun 2020 19:02

Mijn echtgenoot en ik hebben allebei een wagen. Deze staan allebei op mijn naam ingeschreven maar hij rijdt met de zijne en ik met de mijne.

Vorige week stond er ineens politie aan de deur. Op de camera hadden ze gezien dat de wagen van mijn man niet verzekerd was en ze hebben zijn auto in beslag genomen. We hebben nu een maand gekregen om de verzekering in orde te maken.
Deze wagen staat wel op mijn naam maar verzekering, onderhoud en dergelijke werd allemaal door mijn man gedaan en betaald. Alle verzekeringsbewijzen van mijn man staan ook op zijn naam. Na lang ruziemaken weet ik nu dat hij begin dit jaar door de verzekering geschrapt werd nadat hij een ongeval teveel had gehad.

En hier sta ik nu. Ik was niet op de hoogte dat mijn echtgenoot door de verzekering geschrapt werd. Hij heeft alle correspondentie hierover achter gehouden en is gewoon onverzekerd blijven doorrijden.

Wat kan ik doen? Ik heb begrepen dat ik verantwoordelijk ben omdat die wagen op mijn naam staat. Ik zal dus naar de rechtbank moeten gaan. Ik ga dus gestraft worden omdat mijn ... van een echtgenoot dingen verzwegen heeft. (Ja ik ben nog altijd kwaad) Ik heb mijn eigen wagen en die is netjes in orde met alles.

Waar kan ik me aan verwachten?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Issued
Berichten: 1227

#2 , 04 jun 2020 07:47

Leg uw zaak uit aan de politierechter en laat uw man dit bevestigen. Ik vermoed dat deze uw verhaal zal volgen en geen of een voorwaardelijke straf zal uitspreken.

Inazuma
Berichten: 9773
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#3 , 04 jun 2020 18:16

Mijn echtgenoot en ik hebben allebei een wagen. Deze staan allebei op mijn naam ingeschreven maar hij rijdt met de zijne en ik met de mijne.

Vorige week stond er ineens politie aan de deur. Op de camera hadden ze gezien dat de wagen van mijn man niet verzekerd was en ze hebben zijn auto in beslag genomen. We hebben nu een maand gekregen om de verzekering in orde te maken.
Deze wagen staat wel op mijn naam maar verzekering, onderhoud en dergelijke werd allemaal door mijn man gedaan en betaald. Alle verzekeringsbewijzen van mijn man staan ook op zijn naam. Na lang ruziemaken weet ik nu dat hij begin dit jaar door de verzekering geschrapt werd nadat hij een ongeval teveel had gehad.

En hier sta ik nu. Ik was niet op de hoogte dat mijn echtgenoot door de verzekering geschrapt werd. Hij heeft alle correspondentie hierover achter gehouden en is gewoon onverzekerd blijven doorrijden.

Wat kan ik doen? Ik heb begrepen dat ik verantwoordelijk ben omdat die wagen op mijn naam staat. Ik zal dus naar de rechtbank moeten gaan. Ik ga dus gestraft worden omdat mijn ... van een echtgenoot dingen verzwegen heeft. (Ja ik ben nog altijd kwaad) Ik heb mijn eigen wagen en die is netjes in orde met alles.

Waar kan ik me aan verwachten?
Als uw verklaring naar Parket gaat, gaat dat normaal uw man laten verhoren en nadien vervolgen voor niet-verzekering als eigenaar en gebruikelijk bestuurder van het voertuig.
Maar tenzij jullie getrouwd zijn met volledige scheiding van goederen, of voertuig gekocht is voor huwelijk , zijn jullie beiden eigenaar door huwelijk.
Dus men kàn eender van beiden vervolgen als gemeenschappelijke eigenaars.

Dat hoef jij dus niet te zijn, louter omdat de nummerplaat op jouw naam staat.

Wie moet een voertuig verzekeren:

Artikel 2

§ 1. Tot het verkeer op de openbare weg en op terreinen die toegankelijk zijn voor het publiek of slechts voor een zeker aantal personen die het recht hebben om er te komen, worden motorrijtuigen alleen toegelaten indien de burgerrechtelijke aansprakelijkheid waartoe zij aanleiding kunnen geven, gedekt is door een verzekeringsovereenkomst die aan de bepalingen van deze wet voldoet en waarvan de werking niet is geschorst.

De verplichting tot het sluiten van de verzekering rust op de eigenaar van het motorrijtuig.Indien een andere persoon de verzekering heeft aangegaan, is de verplichting van de eigenaar geschorst voor de duur van de overeenkomst die door de andere persoon is gesloten.


Hier heb je een situatie waar één eigenaar , de hoofdgebruiker, het voertuig verzekerde, hoewel men (normaal) beiden eigenaar is.


Straffen, en wanneer er gestraft kan worden:

https://wegcode.be/wetteksten/secties/w ... 89/985-hs5

Artikel 22

§ 1. De eigenaar of de houder van het motorrijtuig die het in het verkeer brengt of toelaat dat het in het verkeer wordt gebracht op een van de in artikel 2, § 1, bedoelde plaatsen zonder dat de burgerrechtelijke aansprakelijkheid waartoe het aanleiding kan geven, gedekt is overeenkomstig deze wet, alsmede de bestuurder van dat motorrijtuig, worden gestraft met gevangenisstraf van acht dagen tot zes maanden en met geldboete van honderd euro tot duizend euro, of met een van die straffen alleen.

De houder en de bestuurder van het motorrijtuig zijn krachtens het eerste lid alleen strafbaar als zij weten dat de burgerrechtelijke aansprakelijkheid waartoe het motorrijtuig aanleiding kan geven, niet gedekt is overeenkomstig deze wet.


Die uitzondering in de tweede alinea is er dus niet voor de eigenaar ...


U bent -zo verwacht ik- wel de halve eigenaar, maar niet de feitelijke houder, noch de bestuurder van het voertuig.
Zorg dat u voor uzelf een eigen kopie heeft van de aankoopfactuur van de auto op naam van uw man.
Het kan maar helpen - al is een auto meestal gemeenschappelijk bezit door huwelijk - mocht men u toch vervolgen.


Wie moet het voertuig inschrijven:

https://wegcode.be/wetteksten/secties/k ... 99-hs2afd2

Artikel 10

De aanvraag tot inschrijving of herinschrijving van een voertuig wordt ingediend door de eigenaar of gebruiker van vermeld voertuig, verder de aanvrager genoemd.



Wat doet u best ?

Een serieus klapke met uw echtgenoot ...

Inschrijving overzetten op naam van uw echtgenoot -kan zonder opnieuw BIV te betalen- zodat alles op zijn naam staat
Als uw man nog aan een verzekering geraakt ergens ...

Ook als u het voertuig op uw naam zou verzekeren, moet u uw man als gebruikelijke bestuurder opgeven als hij er hoofdzakelijk mee blijft rijden
Het risico en de premie zal dan ook op zijn fratsen berekend worden ...

Als echtgenoot niet meer aan verzekering geraakt, zelf auto verzekeren, ophalen, en verkopen ...


Voor elke dag dat die in beslag staat ergens op een depot bij een takelaar, gaat de rekening omhoog ...

Reclame


BernadetteH
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#5 , 04 jun 2020 21:37

Ik vind het allemaal maar vreemd. De politie heeft onze auto zien rijden op een camera en ze zijn na een buurtonderzoek bij ons komen aankloppen. Dan hebben ze met mijn echtgenoot gesproken die mij dan uiteindelijk komen halen is. op dat moment was mijn "geschreven verklaring" al door de agenten zelf opgeschreven. Daarin stond letterlijk:

"Heden leg ik bij uw diensten een verklaring af inzake niet-verzekering van mijn voertuig. Een merk met kenteken plaat blablabla. Mijn voertuig is niet meer verzekerd sedert 31/12/2019 . Ik neem er kennis van dat mijn voertuig in beslag genomen zal worden getakeld."
Ik heb ze dan gevraagd om erbij te zetten dat ik niet op de hoogte was omdat mijn man met het voertuig rijdt en dat hebben ze gedaan.

Paar dagen terug krijg ik het PV in mijn bus waarin de agenten verklaren dat ze alleen met mij gesproken hebben. Dat ik verklaar dat de wagen niet verzekerd was. Dat ik hen een verzekeringsdocument heb gegeven waaruit blijkt dat de verzekering vervallen is en dat ik de verklaring zelf heb geschreven. Dit is allemaal niet juist, ze hebben met mijn man gesproken. Ik ben er pas op het einde bij gehaald toen de takeldienst al aankwam. Toen hebben ze mijn id kaart gevraagd en heb ik mijn "geschreven verklaring" kunnen nalezen.

In het hele pv is geen sprake van mijn echtgenoot. Behalve dan dat ene zinnetje dat ik erbij heb laten zetten. Ik heb het gevoel dat het nu allemaal in mijn schoenen wordt geschoven en ik ben nu volledig in paniek want zonder verzekering rijden zijn torenhoge boetes.

Ivm met mijn echtgenoot. Hij heeft geluk dat we 2 kinderen hebben die hun papa nodig hebben. Voor mij hoeft het nu allemaal even niet meer.

Inazuma
Berichten: 9773
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#6 , 05 jun 2020 00:18

In het hele pv is geen sprake van mijn echtgenoot. Behalve dan dat ene zinnetje dat ik erbij heb laten zetten. Ik heb het gevoel dat het nu allemaal in mijn schoenen wordt geschoven en ik ben nu volledig in paniek want zonder verzekering rijden zijn torenhoge boetes.
Dat is natuurlijk een heel andere verklaring dan wat u eerder schreef.
U had die verklaring nooit mogen tekenen ...
Dat moet ook niet - maar mensen schijnen dat niet te weten
Want uw gevoel is juist: dit komt volledig op uw nek als u niets doet ...


Maak afspraak met de betrokken politiezone, en vraag om een bijkomende verklaring af te leggen omdat het PV de realiteit niet weergeeft.

Daarin verklaart u dat ... (uiteraard schrappen of aanpassen wat eventueel niet correct is)

- u de verklaring van ../../.... enkel ondertekende onder druk van de omstandigheden, en omdat u ten onrechte dacht dat dat moest
- deze verklaring reeds opgesteld was door de betrokken agenten voor u ook maar ergens van wist
- het PV de realiteit niet weergeeft door enkel naar u te verwijzen, terwijl politie vooral met uw echtgenoot praatte en u er pas op laatste bijgehaald werd, waardoor u volledig verrast was
- u enkel gevraagd heeft toe te voegen dat " ik niet op de hoogte was omdat mijn man met het voertuig rijdt ", wat ook gebeurde
- u de verklaring wenst in te trekken en te vervangen door uw verklaring van vandaag
- u elk uw "eigen" voertuig verzekert en gebruikt (en betaalde ? ), hoewel beide voertuigen op uw naam ingeschreven staan
- het voertuig door huwelijk gemeenschappelijk eigendom is
- dit voertuig feitelijk de auto van uw man is en hij er (bijna ?) alleen gebruik van maakt
- dat uw man het voertuig bestuurde op moment van de vaststelling door de camera
- uw echtgenoot voor u verzwegen heeft dat hij geschorst werd door de verzekering na een ongeval op datum ../../.... (indien gekend) en hij nadien geen andere verzekering afgesloten heeft, wat u pas te weten bent gekomen nadat de politie (en de auto) weg was
- u niet wenst op te draaien voor de inbreuken begaan door uw man, achter uw rug om
- u vraagt dat uw man verhoord wordt over de feiten (parket beslist daarover)


Als ze dat niet willen doen bij de politie, stuurt u bovenstaande (wat aangekleed) in een aangetekende brief (met terugmelding van aflevering) naar het betrokken politieparket met duidelijke vermelding van het PV-nummer, en melding dat politiezone ..... op ../../.... weigerde uw bijkomende verklaring te noteren.


Niet mee wachten tot je voor de rechter staat.
Er is geen garantie dat dit verhindert dat je voor de rechter komt.
Maar als je dat dàn wil gebruiken (of moet, omdat er niks mee gedaan is) kan je er in elk geval al naar verwijzen.


Kijk of vraag al eens na of u eventueel rechtsbijstand heeft voor inbreuken met / aangaande de auto van uw man.
Zal er van afhangen welk soort polis u heeft.

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”