Verkeersboete fiets

jadnberg
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Verkeersboete fiets

#1 , 01 jun 2020 16:01

Beste

Daarnet werd ik tegengehouden door een politie-agent omdat ik het rode licht negeerde. De agent zei me dat het 174 euro zou kosten. Dit vond ik veel dus ging ik wat opzoeken wat ik kon doen. Het voorval gebeurde bij de R40 waar er lichten staan bij de kortrijksesteenweg, terwijl ik aan het fietsen was voor werkgever - naam verwijderd - JurecaBE -moderator (mijn job). Ik stond al even te wachten en zag aan de andere kant van de baan dat fietsers daar weer vertrokken, dus vertrok ik zonder te kijken naar mijn lichten. Echter staan er wat later (ongeveer 10 meter) fietslichten bij de kortrijksesteenweg waar ik zag dat het nog rood was en daar dus wachtte, maar ondertussen werd ik al tegengehouden door een van jullie collega's. Ik hoop dat er camerabeelden zijn daar van 1 juni 2020 rond 12u30 dan zie je dat het nooit mijn bedoeling was om door het rood te rijden, maar dat ik niet goed heb opgelet.
Wat gebeurt er nu? Want veel informatie kreeg ik niet van de agent enkel dat ik het rode licht genegeerd heb en dat ik hiervoor een boete van 174 euro moet betalen.
Graag wat meer duidelijkheid hierover.
Mvg

Mvg

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Berichten: 38739

#2 , 01 jun 2020 16:13

Wij zijn de politie niet hoor!
U wordt niet geverbaliseerd voor iets wat u wilt of wat niet uw bedoeling was maar wat u doet- opzet is geen vereiste voor een verkeersinbreuk. Het loutere feit is voldoende.

Ik lees in de wetgeving:
artikel 29,§ 1, tweede lid van de wet van 16 maart 1968 betreffende de politie over het wegverkeer.
U riskeert een ernstige sanctie, waaronder:

Onmiddellijke inning en/of minnelijke schikking

In sommige gevallen wordt u niet gedagvaard en zal u een onmiddellijke inning van 174 euro ontvangen .

Indien u niet (tijdig) betaalt dan kan het parket van de Procureur des Konings u een minnelijke schikking overmaken tot het betalen van een geldboete van 235 euro.

Betaalt u deze geldboete dan zal het parket van de Procureur des Konings u niet vervolgen. Een rijverbod zal u niet worden opgelegd.

Inazuma
Berichten: 9839
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#3 , 01 jun 2020 16:22

Dit vond ik veel dus ging ik wat opzoeken wat ik kon doen.
Er is maar 1 uitweg:
Bewijs dat de feiten niet gebeurden ...

Reclame

jadnberg
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#4 , 01 jun 2020 16:31

Is het ook normaal dat de agent niet luisterde naar mijn verhaal en geen brief meegaf over de boete?

LeenW
Berichten: 12957

#5 , 01 jun 2020 16:34

Is het ook normaal dat de agent niet luisterde naar mijn verhaal en geen brief meegaf over de boete?
Ja, die brief met kans om te reageren krijg u nog.

mava105
Berichten: 22332
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#6 , 01 jun 2020 18:03

Is het ook normaal dat de agent niet luisterde naar mijn verhaal
Agenten moeten altijd al verhaaltjes aanhoren, meestal zijn dat dan sprookjes.

Franciscus
Berichten: 38739

#7 , 01 jun 2020 18:20

Waarom moet die agent of inspecteur luisteren die doet de vaststelling. Deze zal wel gehoord hebben wat u zegt maar gaat niet in discussie met u treden.
Maar best zo want dikwijls loopt dat niet goed af voor de overtreder.

pouly
Berichten: 244
Juridisch actief: Nee

#8 , 02 jun 2020 12:00

Wees blij dat u er vanaf komt met een boete. Voor hetzelfde geld was u, toen u voorbij het eerste rood licht reed, opgeschept door een wagen die voorbij het groen reed en was u er misschien niet meer. Zo u er nog wel was zou u misschien nog de schuld bij de autobestuurder durven te leggen want die had moeten kunnen inschatten dat een zwakke weggebruiker voorbij het rood licht reed.

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”