Geen nummerplaat op fietsendrager - dubbele boete

BenVDG
Topic Starter
Berichten: 10
Juridisch actief: Nee

Re: Geen nummerplaat op fietsendrager - dubbele boete

#16 , 26 mei 2020 09:07

Wanneer ik op mijn wagen ( VW transporter ) een fietsrek monteer op de trekhaak is de originele nummerplaat van de auto nog steeds perfect leesbaar. Het is pas wanneer ik fietsen op het fietsrek plaats dat de nummerplaat niet meer perfect leesbaar is. Stel dat ik dus mijn fietsrek monteer ( zonder fietsen ) en vergeet een duplicaat op het fietsrek aan te brengen dan ben ik in overtreding met artikel 29 maar NIET met artikel 30. Dus ja het gaat hier om 2 afzonderlijke overtredingen.
Als de originele nummerplaat perfect leesbaar is, zou het echt kafkaiaans zijn om een boete te krijgen omdat het fietsrek geen reproductieplaat draagt.

Ik mag veronderstellen dat de wetgever het nodig acht dat men het voertuig kan identificeren (en flitsen), normaal aan de hand van de originele nummerplaat en indien dit in welbepaalde omstandigheden niet kan, zoals bij het vervoeren van een fietsdrager, je een reproductieplaat mag en moet aanbrengen.

Ik heb geen juridische kennis, maar volgens mijn lezing van het KB van 2005 (de indeling in graden) gaat het in mijn geval over een overtreding op "Een voertuig in het verkeer te hebben gebracht zonder de voorwaarden voor de plaatsing en de reproductie van de kentekenplaat te hebben nageleefd."

Merk op dat het PV zelf ook spreekt over één overtreding, en niet over overtredingen. Maar het bedrag van de onmiddellijke inning is wel 2x 116 euro.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#17 , 26 mei 2020 14:28

Als de originele nummerplaat perfect leesbaar is, zou het echt kafkaiaans zijn om een boete te krijgen omdat het fietsrek geen reproductieplaat draagt.
Belgische verkeerswetgeving is ook wel kafkaiaans ... :roll:

Ik mag veronderstellen dat de wetgever het nodig acht dat men het voertuig kan identificeren (en flitsen), normaal aan de hand van de originele nummerplaat en indien dit in welbepaalde omstandigheden niet kan, zoals bij het vervoeren van een fietsdrager, je een reproductieplaat mag en moet aanbrengen.
Is gewoon weer een staaltje wetgevend prutswerk.
Er is voorbijgegaan aan het feit of de fietsdrager (of bagagebak aan een bus) ook effectief de nummerplaat bedekt


Zoals bij ritsen, de schoolstraat, de fietsstraat, voorrang op fietspad, rechtsaf door rood (5 regelingen voor ondertussen), vierkant groen (wat ook vierkant rood geeft, maar niet geldt voor helft vd weggebruikers op fietspad ...), leerling-autobestuurders die 5 jaar lang eigenlijk met een motorfiets moesten rijden volgens hun voorlopig rijbewijs, ...
Allemaal vrij recent geflater in wetgeving die nadien bijgewerkt moest worden, en/of nog steeds problematisch tot onuitvoerbaar is.

Reclame

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”