verplicht medische testen rijbewijs , haartest?

mariana
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

verplicht medische testen rijbewijs , haartest?

#1 , 12 mei 2020 11:27

Hallo
IK ben een jaar geleden gepakt met alchole en drugs achter het stuur doordat ik in de ochtend nog positief blies. Ik heb nu een vraag, heeft er iemand hier ervaring mee in verband haar testen wanneer ze dit doen voor drugs op te sporen? Is het een standaard procedure of moet je hier eerder pech met hebben?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#2 , 12 mei 2020 11:41

Normaal mag dit toch op geen enkel ogenblik een probleem zijn, daar men sowieso geen drugs mag nemen, en in een haar test kan men zeer ver terug gaan in de tijd, een maand per cm is de regel dus 10 cm is 10 maanden terug in de tijd .
.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

bosprocureur
Berichten: 6858

#3 , 12 mei 2020 11:44

That's the spirit !

Rijbewijs kwijtspelen omwille van drugsgebruik, en dan denken dat je "pech hebt " omdat je gecontroleerd wordt voor je het recht om een voertuig te besturen terugkrijgt. Het zou me sterk verwonderen als hier niet op een of andere manier controle op is.

Reclame

Inazuma
Berichten: 9773
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#4 , 12 mei 2020 17:20

in verband haar testen wanneer ze dit doen voor drugs op te sporen? Is het een standaard procedure of moet je hier eerder pech met hebben?
Als de rechter zo'n onderzoek oplegt in kader herstelonderzoeken.

Het verval van het recht op sturen -en bijgevolg ook de herstelonderzoeken- zijn optioneel als straf bij inbreuken op zowel Art 34 (alcohol) als Art 37bis (drugs)

Positieve drugtest leidde meer dan waarschijnlijk al tot 15 dagen onmiddellijke intrekking rijbewijs.
Zal dus afhangen van omstandigheden, voorgaanden, of er rijverval bijkomt, en dan eventueel ook herstelonderzoek(en)


Artikel 38

§ 1. De rechter kan het verval van het recht tot het besturen van een motorvoertuig uitspreken :

1° indien hij veroordeelt wegens overtreding van de artikelen 34, 37, 37bis, § 1, 49/1 of 62bis;

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”