PV wel of niet binnen de 14 dagen?

Wacht s ff
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

PV wel of niet binnen de 14 dagen?

#1 , 07 mei 2020 00:20

Op 16/04/2020 zou ik volgens de verbalisant mijn richtingaanwijzer niet hebben gebruikt bij het verlaten van een rondpunt.
Ik ben niet staande gehouden.
Op 06/05/2020 ontvang ik een kopie van een PV met het verzoek EUR 58 aan de Belgische staat over te maken.
Het PV was gedateerd op 30/04/2020.

Nu lijkt het mij sterk dat een brief binnen België meer dan een week onderweg is, maar er staat bovendien ook "Prior" op de enveloppe.
Dit betekent over het algemeen, dat de brief de volgende dag wordt bezorgd.
Er kan dus zeker getwijfeld worden aan de datum van 27/04/2020

Ik gebruik mij richtingaanwijzer altijd en wens het PV dan ook te betwisten, echter het is mijn woord tegen dat van de verbalisant.
Ik heb elders al gelezen dat belastingbetalers of andere brave burgers kansloos zijn tegen het ongenaakbare immer integere oordeel van een beëdigd ambtenaar. Dus machteloos als ik mij voel ga ik maar over tot storting van de extra bijdrage aan het rijk.

Maar toch blijf ik zitten met één vraag.
Het PV is op exact de 14e dag na het vaststellen van de overtreding gedagtekend.
Het hof bepaald, dat een PV binnen 14 dagen moet worden verstuurd wil er sprake zijn van de bijzondere bewijswaarde tot bewijs van het tegendeel.
Is de bijzondere bewijslast hiermee nu nog steeds geldig?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Issued
Berichten: 1232

#2 , 07 mei 2020 07:43

Neen, heeft geen bijzondere bewijswaarde meer. Maar in de realiteit maakt dat eigenlijk weinig uit. De meeste rechters volgens alsnog het woord van de beëdigd ambtenaar.

Franciscus
Berichten: 38607

#3 , 07 mei 2020 11:36

Verstuurd wil niet zeggen aangekomen.
Versturen gebeurd via systeem bij mijn weten via Bpost .
Dus vaststeller stelt PV op zet dat in politiesysteem dat door een specifieke dienst binnen de zone of federale dienst wordt afgesloten en doorgestuurd naar Bpost ... die het AFSCHRIFT afdrukken en doorsturen. Dacht dat zo ongeveer de huidige werkwijze is.
U hebt een onmiddellijke inning ontvangen en ik vermoed dat daar nog een antwoordformulier bijzat ( of mogelijk) nu niet meer.
Als u niet betaald krijgt u binnen x tijd een minnelijke schikking maar nu van parket en iets duurder.
Wanneer u daar niet op reageert wordt u gedagvaard / komt er een betalingsbevel en kan u naar de politierechter om uw zaak te bepleiten ...

Reclame

LeenW
Berichten: 12843

#4 , 07 mei 2020 11:39

Zelfs als men het verlengd weekend van 1 mei en de verminderde postbedeling door Corona meetelt, kan dit niet kloppen. U kan het proberen via de rechtbank, maar de risico's daarvan werden u hierboven al uitgelegd.

Franciscus
Berichten: 38607

#5 , 07 mei 2020 11:43

Post wordt hier nog maar max 2 dagen per week bedeeld.

Inazuma
Berichten: 9773
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#6 , 07 mei 2020 11:56

Nu lijkt het mij sterk dat een brief binnen België meer dan een week onderweg is, maar er staat bovendien ook "Prior" op de enveloppe.
Datum PV is niet noodzakelijk de postdatum.
Bovendien: termijnen van postbedeling zijn absoluut niet meer wat ze waren.

Ik gebruik mij richtingaanwijzer altijd en wens het PV dan ook te betwisten, echter het is mijn woord tegen dat van de verbalisant.
Als u niet méér hebt, is betwisting zinloos.
En het is lastig zoiets te bewijzen, of zelfs maar vast te leggen.
Geluid pinker is soms hoorbaar op dashcam ...
Het PV is op exact de 14e dag na het vaststellen van de overtreding gedagtekend.
De bijzondere bewijswaarde is vrij theoretisch gegeven.
Wordt eigenlijk niet naar gekeken door de rechter. Die gaat er van uit dat PV klopt.
Anders gezegd, u moet nog steeds bewijzen dat het PV niet klopt.
Als u dat niet op één of andere manier kan, is de simpelste & goedkoopste oplossing betalen.

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”