Niet ingehaald in een fietsstraat, maar toch boete gekregen wegens inhalen.

Dalbas
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Niet ingehaald in een fietsstraat, maar toch boete gekregen wegens inhalen.

#1 , 29 apr 2020 19:15

Goedendag,

Vorige week ben ik in een fietstraat gereden. Er was twee politieagenten voor mij met een fiets. Ze hebben mij gezien en daarna hebben de afstand van elkaar van 2 meter naar een meter veranderd. En ik dacht, ze gaan mij de weg vrijlaten om door te rijden, maar ik heb ze nog niet ingehaald. ik ben gewoon van zijden naar midden van de straat gereden. Agenten keken terug naar achter en ze lieten mij stoppen.

Nu heb ik een boete gekregen, waarop staat dat ik ze heb ingehaald.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW
Berichten: 12826

#2 , 29 apr 2020 19:20

U was het inhalen dus al wel gestart, maar niet voltooid? Op zich is dat volgens mij al wel voldoende.

Voor het overige, als in een tijdig verzonden PV staat dat u hen hebt ingehaald, moet u gaan bewijzen dat dat niet zo was.

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#3 , 29 apr 2020 19:52

maar ik heb ze nog niet ingehaald. ik ben gewoon van zijden naar midden van de straat gereden. Agenten keken terug naar achter en ze lieten mij stoppen.

Nu heb ik een boete gekregen, waarop staat dat ik ze heb ingehaald.
Je hebt dus niet ingehaald.

Probleem: kan je dat ook bewijzen :?:
Want wat die agenten neerpennen, wordt aanzien als waarheid ...


Tip: dashcam ...

Reclame

Drone
Berichten: 3030
Locatie: st-niklaas

#4 , 29 apr 2020 21:34

probleem is inderdaad de bewijslast

langs de andere kant als men het artikel uit de wegcode erbij haalt is dat voor interpretatie vatbaar;

Artikel 22novies. Verkeer in fietsstraten

In fietsstraten mogen de fietsers de ganse breedte van de rijbaan gebruiken voor zover deze slechts opengesteld is in hun rijrichting en de helft van de breedte langs de rechterzijde indien de rijbaan opengesteld is in beide rijrichtingen. Motorvoertuigen hebben toegang tot fietsstraten. Zij mogen de fietsers evenwel niet inhalen. De snelheid mag in een fietsstraat nooit hoger liggen dan 30 kilometer per uur.

Worden voor de toepassing van dit artikel met fietsers gelijkgesteld: de bestuurders van rijwielen of speed pedelecs.



als zij zonder reden plots hun snelheid verminderen of iets anders doen en u komt onbedoeld dichterbij dan kan men nog steeds niet spreken van inhalen, maar wederom, hoe gaat men dat bewijzen zonder dashcam of camera's in de straat

inhalen bestaat eigenlijk uit 3 delen voor zover ik weet;

-naderen
-langszij rijden
-voorbij rijden

iets waar u voor zover ik lees niet aan hebt voldaan

Franciscus
Berichten: 38592

#5 , 29 apr 2020 22:17

Richtingaanwijzer is ook te gebruiken element en misschien al in werking geweest???

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#6 , 30 apr 2020 09:57

inhalen bestaat eigenlijk uit 3 delen voor zover ik weet;
Belgische wegcode bepaalt zelfs nergens wat inhalen is
Dus evenmin wanneer het begint

Met de taalkundige betekenis ben je ook niks:
Daar is inhalen zowel inlopen / naderen , als voorbij steken

bisbro
Berichten: 174
Juridisch actief: Nee

#7 , 30 apr 2020 09:59

Als fietser kan je héél goed voelen als een autobestuurder niet tevreden is dat hij achter u moet blijven; te dicht rijden, motortoerental opdrijven en zelfs claxoneren. Wat staat er in het PV?

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”