Gevolgen onbetaalde verkeersboete

Dorien1987
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Gevolgen onbetaalde verkeersboete

#1 , 27 apr 2020 18:25

Op 25 juli 2018 ben ik tegen een snelheid van 94 km/u geflitst in een zone van 70 km/u.
Dit werd herleid naar 88 km/u.

Ik heb daar toen een boete voor aangekregen maar ik ben deze vergeten te betalen. We hadden het toen niet al te breed en ik heb de boete opzij geschoven. Dit is absoluut geen geldig excuus, versta me alsjeblieft niet verkeerd. Maar nadien ben ik dit dus helemaal vergeten.

Ik heb zonet een dagvaarding gekregen om te verschijnen voor de Politierechtbank.

Ik heb dit nog nooit eerder meegemaakt, wel eens boetes maar deze werden altijd betaald en waren nooit zwaar.
Komt dit op mijn strafblad?


Waar kan ik me nu aan verwachten? Een fikse geldboete, een tijdelijk/permanent rijverbod, of erger een gevangenisstraf.

Ik vroeg me ook af of ik nu een advocaat moet inschakelen of dat het volstaat dat ik alleen naar de zitting ga.

Nogmaals dit is heel onbekend terrein voor mij, in al die jaren dat ik mijn rijbewijs heb, is een flitsboete het ergste wat er gebeurd is.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Inazuma
Berichten: 9773
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#2 , 27 apr 2020 19:33

Komt dit op mijn strafblad?
Bij veroordeling komt dit inderdaad op uw strafblad.

Waar kan ik me nu aan verwachten? Een fikse geldboete, een tijdelijk/permanent rijverbod, of erger een gevangenisstraf.
https://wegcode.be/wetteksten/secties/w ... /456-t4hs2

Artikel 29 § 3. Het overschrijden van de toegelaten maximumsnelheid bepaald in de reglementen uitgevaardigd op grond van deze gecoördineerde wetten wordt gestraft met een geldboete van 10 euro tot 500 euro.

De rechter houdt rekening met het aantal kilometer per uur waarmee de toegelaten maximumsnelheid wordt overschreden.


De geldboete moet verhoogd worden met de opdeciemen, in praktijk wil dat zeggen: maal 8
Dus 80 tot 4000€
Praktijk is bedrag vaak vergelijkbaar met de te betalen minnelijke schikking - hier zou die 151€ bedragen.

Verwacht 20 tot 30 € , maal 8 ... maar dat verschilt véél meer dan 80€ :!:
Hoop op 20 à 25€ ... x 8


Verval van het recht op sturen ("rijverbod") is niet voorzien als straf, net zo min als gevangenisstraf


Er komen wel kosten bij een veroordeling

Gerechtskosten, rond de 80 €
Bijdrage Fonds Juridische 2de lijns bijstand: 20€

Als je veroordeeld wordt tot een correctionele boete - dat is vanaf 26€ uitgesproken door de rechter- komt er nog een bijdrag bij voor het zgn Slachtofferfonds: 200€


Bij 20€ uitgesproken, betaal je dus ~ 100 + 160 € = ~ 260
Bij 25€, ~100 + 200 € = ~ 300€
Bij 30€, ~100 + 240 + 200 = ~ 540€

Ik vroeg me ook af of ik nu een advocaat moet inschakelen of dat het volstaat dat ik alleen naar de zitting ga.
Je moet geen advocaat inschakelen, maar het mag wel.

Als je rechtsbijstandsverzekering hebt, kan je langs die weg een advocaat inschakelen.
Als je dat niet hebt, moet je die zelf betalen - en da's niet goedkoop.

Voor dergelijke banaliteiten loont een advocaat eigenlijk niet als je die zelf moet betalen.
Tenzij er redenen zouden zijn om de feiten op zich te betwisten
(en dan nog ... vrijspraak kost je dan meer aan advocaatkosten dan een eventuele boete)


In elk geval moet je er voor zorgen dat er daar iemand voor de rechter staat: jij, of je advocaat ...
Veroordelingen bij verstek zijn doorgaans zwaarder .

josciscojos
Berichten: 73
Juridisch actief: Nee

#3 , 13 mei 2020 03:29

In iedere verzekering zit rechtsbijstand..of vergis ik me.
Dus laat de advocaat van de verzekering gaan!!!!
Zij kennen het jargon...helft met uitstel etc.....

Reclame

Didymus
Berichten: 2061

#4 , 13 mei 2020 09:57

Rechtsbijstand zit helemaal niet standaard bij de verplichte burgelijke aansprakelijkheidsverzekering voor voertuigen. Dat komt met een (beperkte) meerprijs.
"sowieso" schrijf je zo.

Inazuma
Berichten: 9773
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#5 , 13 mei 2020 09:58

In iedere verzekering zit rechtsbijstand..of vergis ik me.
Je vergist je.

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”