inrit

VeeVe
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

inrit

#1 , 24 apr 2020 11:11

Ik woon in een éénrichtingsstraat. Ik heb geen garage. Vele buren wel maar iedereen parkeert op straat. Tegenover mijn huis is een grond die als tuin gebruikt wordt. Er is een poortje voor de moestuin, breed genoeg voor een kruiwagen, ongeveer anderhalve meter breed.
Nu zijn er eergisteren parkeervakken geschilderd en werd er voor dat poortje ongeveer 4 meter vrijgehouden zodat de eigenaar steeds zijn auto voor zijn moestuin kan parkeren. De parkeervakken werden links geschilderd. Dit scheelt dus parking voor de bewoners, een éénrichtingsstraat waar je maar een 1 kant kan parkeren, de meesten hebben een garage. Vroeger konden hier 4 auto's staan, nu nog 2.
Nu is dit allemaal geregeld door de wijkagent, de zoon van de eigenaar van de moestuin.
Eerder werden er verder in de straat al parkeervakken geschilderd, op vraag van de garage eigenaars. De vakken kwamen dan tot de grenzen van hun garagepoort. Dus minder dan de 4 meter die de moestuineigenaar kreeg. Deze 4 meter wordt ook elke dag, ook in coronatijden, ingenomen door de eigenaar, niet-essentiële verplaatsingen dus maar geen boetes.
De wijkagent beweert: als er een kruiwagen in kan is het een inrit. Maar, heb je dan ook recht op een volledige parkeerplaats? Ik heb ook een poortje naar mijn tuin, net breed genoeg voor een kruiwagen, maar ik vermoed dat ik geen parkeervak zal krijgen.
We werden ook niet verwittigd van het schilderen van de vakken. We stonden woensdag voor een voldongen feit.
Klopt het wat hier gebeurd is?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
pouly
Berichten: 243
Juridisch actief: Nee

#2 , 24 apr 2020 11:42

Best eens uw gaan informeren bij de wegbeheerder, zal hier wel een gemeenteweg zijn, dus het stadsbestuur. Denk niet dat de wijkagent dat zo maar kan regelen en laten uitvoeren. Vang je bot bij de gemeentediensten kan je nog altijd eens een plaatselijke politieker ( liefst eentje van de oppositie ) aanspraken.

cesto
Berichten: 324

#3 , 24 apr 2020 12:01

Ik deel uw twijfels volledig.
een beetje off topic: Kan iemand me even uitleggen hoezo veel mensen die in huizen met garage en oprit wonen, hun wagens steeds op straat parkeren? Ik doe het bij voorbeeld nooit omdat 1) het "gezonder" is voor je wagen om niet constant buiten te staan en 2) ik schrik heb dat er vroeg of laat iets zou gebeuren aan mijn auto o.a. wegens de slalom die de voorbij rijdende wagens moeten doen tussen de op straat geparkeerde auto’s.

Reclame

Thomas Morus
Berichten: 5932
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#4 , 24 apr 2020 12:39

"De wijkagent beweert: als er een kruiwagen in kan is het een inrit. Maar, heb je dan ook recht op een volledige parkeerplaats?"

Als daar geen parkeervak is dan mag niemand daar parkeren.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

mava105
Berichten: 22270
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#5 , 24 apr 2020 15:48

Met 4 meter ruimte zal die eigenaar geen grote wagen mogen hebben.
De oude schepen van openbare werken van onze stad heeft er voor gezorgd dat er geen wagens voor zijn deur kunnen staan. Toen de straat werd geasfalteerd heeft hij een eilandje laten aanleggen links en rechts van zijn garage inrit. Eilandje is amper 3 cm hoger dan het straatniveau en belegd met kleine kasseitjes. Zodoende heeft hij voor zijn huis een zone van wel 8 meter waar niet gestaan mag worden, en aan de garage nog een zone van 2 meter. Heel zijn voorgevel blijft dus autovrij :evil: Terwijl er ook in die straat hoge parkeerdruk is

Issued
Berichten: 1227

#6 , 24 apr 2020 16:21

"De wijkagent beweert: als er een kruiwagen in kan is het een inrit. Maar, heb je dan ook recht op een volledige parkeerplaats?"

Als daar geen parkeervak is dan mag niemand daar parkeren.
Dat is enkel in een woonerf. Buiten een woonerf mag je gerust buiten de vakken parkeren als je daarbij geen andere verkeersregels overtreedt.

Oude Belg
Berichten: 3192

#7 , 24 apr 2020 16:26

Als het een inrit is mag u, noch iemand anders daar parkeren. Als het geen inrit is, wel. Schilderwerk of niet.
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

Inazuma
Berichten: 9773
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#8 , 24 apr 2020 16:45

Ik woon in een éénrichtingsstraat. Ik heb geen garage. Vele buren wel maar iedereen parkeert op straat. Tegenover mijn huis is een grond die als tuin gebruikt wordt. Er is een poortje voor de moestuin, breed genoeg voor een kruiwagen, ongeveer anderhalve meter breed.

De wijkagent beweert: als er een kruiwagen in kan is het een inrit
Die gasten verzinnen gewoon hun eigen wegcode :lol:

Een inrij moet om te beginnen als zodanig herkenbaar zijn
Effectief gebruik als inrij is echter niet vereist ! (ook Cassatie)

Cassatie heeft ooit gesteld dat het om een inrij moet gaan voor 3 of 4 wielige voertuigen
Dus een deur oid waar je een fiets of soortgelijke, of een kruiwagen binnenduwt, is géén inrij

De in art. 25.1, 3° Wegcode bedoelde 'inrij voor eigendommen' is elke naar uiterlijke kenmerken als inrij voorkomende en waarneembare inrit voor drie- of meerwielige voertuigen.
Cass. AR 6752, 16 november 1993 (Ketels / De Vooght-Neirinck), R.W. 1993-94, 821; Bull. 1993, 957; Arr. Cass. 1993, 956; Pas. 1993, I, 957.



Nu is 1,5m voldoende voor bvb een (landbouw)quad, of bvb een Twizzy ... 4 wielige voertuigen dus.
Als de inrij als zodanigherkenbaar is, is er dus parkeerverbod (tenzij nr-plaat aangebracht op inrij)

Nu zijn er eergisteren parkeervakken geschilderd en werd er voor dat poortje ongeveer 4 meter vrijgehouden zodat de eigenaar steeds zijn auto voor zijn moestuin kan parkeren. De parkeervakken werden links geschilderd.
Parkeervakjes hebben enkel een betekenis in een woonerf,
of in een parkeerzone volgens Art 75.2 (dat is de zone rechts van de dikke streep die de denkbeeldige rand van de rijbaan aangeeft)

https://wegcode.be/wetteksten/secties/k ... /262-art75

Nu is dit allemaal geregeld door de wijkagent, de zoon van de eigenaar van de moestuin.
Deze 4 meter wordt ook elke dag, ook in coronatijden, ingenomen door de eigenaar, niet-essentiële verplaatsingen dus maar geen boetes.
Ongezond familiaal favoritisme daar dus ...
. Maar, heb je dan ook recht op een volledige parkeerplaats? Ik heb ook een poortje naar mijn tuin, net breed genoeg voor een kruiwagen, maar ik vermoed dat ik geen parkeervak zal krijgen.
Maak het breder ...
We werden ook niet verwittigd van het schilderen van de vakken.
Wegbeheerder hoeft u niet op de hoogte te brengen van of te consulteren voor het aanbrengen of wijzigen van verkeerstekens.

U kan eventueel bezwaar indienen bij de toezichthoudende overheid (gouverneur of Vlaams minister binnenlands bestuur) binnen de 30 dagen na beslissing / nadat u er kennis van kreeg.

Dit zal een beslissing zijn van het CBS of de gemeenteraad

LennieK
Berichten: 1866
Juridisch actief: Nee

#9 , 05 mei 2020 09:33

Afhankelijk van hoeveel de werken gekost hebben zal dat inderdaad een beslissing van het college van burgemeester en schepenen zijn of van de gemeenteraad. Maar normaal gaan die beslissingen hand in hand met de adviezen uit de mobiliteitscommissie, meestal is dat een gezondere mix van beleid en ambtenaren. Probeer eens te weten te komen wie daar in zetelt

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”