15 dagen rijverbod bij negatief resultaat uit de labo

maxixter
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

15 dagen rijverbod bij negatief resultaat uit de labo

#1 , 17 apr 2020 16:10

Hoi,

Ik ben een tijdje geleden aangehouden geweest door de politie, het was een massaal controle. Agent stopte mij en vroeg waar ik ging. Ik was op weg naar mijn werk (had mijn werkkleding aan). Hij zei onmiddellijk dat ik er moe uitzag en vroeg voor een drugstest af te leggen. Daar had ik geen probleem mee. Uiteindelijk hebben ze drie keer de test afgelegd wegens er iets fout ging (ondertussen was ik al te laat op m’n werk en ik werd redelijk boos). Na de test kwam de agent zeggen dat ik positief voor cannabis scoorde. Dat vond ik heel vreemd, want ik rook zodanig zelden dat ik even vergeten was dat ik vier dagen ervoor nog een joint gerookt heb in Amsterdam. Toen dacht ik “oke dat is wel straf” want er is al zoveel tijd gepasseerd. Uiteindelijk, onmiddellijke inning van mijn rijbewijs voor 15 dagen... Nu 2 maanden verder ontvang ik een brief van de labo die de speekselanalyse gedaan hebben = 0.00 ng/ml (NIKS dus).

Nu mijn vraag:
Heb ik enige recht op een compensatie? Want die 15 dagen (in werkelijkheid 18) hebben mij redelijk wat extra euro’s gekost vanwege ik mijn auto niet kon gebruiken.

Uiteindelijk, die speekseltest wat zij ter plaatse gebruiken is totaal onbetrouwbaar. Na wat onderzoeken, kwam ik achter dat er gewoonweg geen thc in mijn bloed kon aanwezig zijn, de dosis cannabisgebruik van 4 dagen ervoor was super miniem (gewoon een of twee trekjes).

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Inazuma
Berichten: 9773
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#2 , 17 apr 2020 17:58

Uiteindelijk, onmiddellijke inning van mijn rijbewijs voor 15 dagen... Nu 2 maanden verder ontvang ik een brief van de labo die de speekselanalyse gedaan hebben = 0.00 ng/ml (NIKS dus).
Het analyse-resultaat wordt ook nog met 30% verminderd (technische correctie)

Het kan zijn dat de lage waarde daardoor niet meer gerapporteerd werd, maar dus ook niet echt 0 is.

Jointje blijft veel langer opspoorbaar dan men denkt
Heb ik enige recht op een compensatie? Want die 15 dagen (in werkelijkheid 18) hebben mij redelijk wat extra euro’s gekost vanwege ik mijn auto niet kon gebruiken.
Neen
De 15 dagen onmiddellijke intrekking van het rijbewijs ligt bij wet vast na een positieve speekseltest.

Je kan je rijbewijs sneller terug hebben na zelf op eigen kosten een test te laten doen door een erkend labo .
(eentje dat dus ook de tests voor justitie doet)
Met een negatieve uitslag daarvan, kan je naar Parket stappen en rijbewijs terugvragen.

Uiteindelijk, die speekseltest wat zij ter plaatse gebruiken is totaal onbetrouwbaar
De speekseltests zijn eigenlijk te gevoelig, en kruisgevoelig : detecteren ook andere stoffen dan de verboden substanties, in zeer lage concentraties al, soms zijn dat variaties van drugs, maar kan ook iets anders zijn bvb medicijnen.

Geven dus té gemakkelijk resultaat, bij niet strafbare concentraties / producten
Voor politie en justitie betekent dit ook tijd- en geldverlies (testkits en labo zijn niet gratis)

LeenW
Berichten: 12839

#3 , 17 apr 2020 18:43

Plus niet iedereen breekt die stoffen even snel af. Een grotere veiligheidsmarge is naar de toekomst toe wel aangewezen (als het al 4 dagen waren tussen de joint en uw eerste rit).

Reclame

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”