Voertuig van ouders tijdelijk gebruiken.

Verdwaald
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

Voertuig van ouders tijdelijk gebruiken.

#1 , 14 apr 2020 21:12

Dag iedereen.

Mijn moeder woont in Duitsland. Zij heeft een auto met Duitse nummerplaat.
In haar verzekering is gebruik door kinderen inbegrepen.
Haar auto staat momenteel bij mij in België (en dat gaat wegens de coronacrisis niet snel veraderen).
Mag ik die auto vrij gebruiken (met haar toestemming uiteraard) of zijn er beperkingen?
Bijvoorbeeld om boodschappen te doen, naar het ziekenhuis rijden en zo voort.

Groeten,
beetje verdwaald.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JurecaBE
Berichten: 335
Juridisch actief: Nee

#2 , 14 apr 2020 21:41

Neen - u mag enkele uitzonderingen daar gelaten geen gebruik maken van een voertuig met een D nplt als BE onderdaan in BE.
JurecaBE moderator

Verdwaald
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#3 , 15 apr 2020 11:34

Neen - u mag enkele uitzonderingen daar gelaten geen gebruik maken van een voertuig met een D nplt als BE onderdaan in BE.
Dank voor uw bijdrage.
Ik lees op Jureca dat er onder andere deze uitzonderingen bestaan op deze regel:
  • als de eigenaar van het voertuig tijdelijk afwezig is en het voertuig maximum 6 maanden onafgebroken in België staat.
  • als een voertuig maximum 1 maand gratis ter beschikking wordt gesteld van een privépersoon die in België verblijft.
In dat geval moet het er wel altijd een verklaring van de buitenlandse eigenaar in het voertuig liggen dat de chauffeur het overtuig mag gebruiken mét einddatum.

Zijn deze niet van toepassing? De grenzen zijn gesloten, de eigenaar is dus verplicht afwezig, en het voertuig is nu minder dan 6 maanden onafgebroken in België. Plus mijn moeder zou de auto dan gratis ter beschikking stellen voor maximum een maand. Ik kan dan uiteraard vragen dat ze zo een attest opstuurt en dat dan in de auto leggen.

Meningen?

Reclame

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#4 , 15 apr 2020 12:35

Mijn moeder woont in Duitsland. Zij heeft een auto met Duitse nummerplaat.
Haar auto staat momenteel bij mij in België
Mag ik die auto vrij gebruiken (met haar toestemming uiteraard) of zijn er beperkingen?
Dat mag, tijdelijk, mits toelating van de buitenlandse titularis, ttz, uw moeder

https://wegcode.be/wetteksten/secties/k ... 94-hs1afd3

Artikel 3
§ 2. In de hierna vernoemde gevallen echter is de inschrijving in België van voertuigen die in het buitenland zijn ingeschreven en in het verkeer worden gebracht door de personen bedoeld in § 1 niet verplicht voor :
6° het voertuig dat ten kosteloze titel ter beschikking wordt gesteld van een natuurlijke persoon bedoeld in § 1 gedurende een periode van ten hoogste één maand; een door de buitenlandse titularis opgesteld document dient zich aan boord van het voertuig te bevinden, waaruit blijkt dat laatstgenoemde toestemming verleent om het voertuig te gebruiken voor een bepaalde periode, met vermelding van de einddatum;

Verdwaald
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#5 , 15 apr 2020 13:39

Bedankt Inazuma,

ik lees dus dat die regels uitzonderingen zijn op de nood om het voertuig in te schrijven (en er dus als Belg mee te mogen rijden in België).
Is het dan mogelijk om het voertuig in België op mijn naam in te schrijven? Of mag enkel de eigenaar dat?
Mijn excuses als dit een vreemde of domme vraag is.

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#6 , 15 apr 2020 19:29

Is het dan mogelijk om het voertuig in België op mijn naam in te schrijven? Of mag enkel de eigenaar dat?
Mijn excuses als dit een vreemde of domme vraag is.
Is allerminst een domme vraag

Het wordt overigens hoog tijd dat de EU lidstaten de in het buitenland rechtmatig ingeschreven voertuigen eens gewoon gaan toelaten zonder al die zever erbij ...
Helemaal absurd is dat eender welke buitenlander hier dus wél met de auto van uw moeder mag rondbollen, maar een Belgische inwoner niet.


Als u dat voertuig langer wil gebruiken, dan dient u het idd in te schrijven.


https://wegcode.be/wetteksten/secties/k ... 94-hs1afd3

Artikel 3

§ 1. De personen die in België verblijven schrijven de voertuigen die zij wensen in het verkeer te brengen in in het repertorium van de voertuigen bedoeld in artikel 6, zelfs indien deze voertuigen reeds in het buitenland zijn ingeschreven.

Het verblijf in België houdt in dat deze personen voldoen aan één van de volgende voorwaarden :
a) ingeschreven zijn in de bevolkingsregisters van een Belgische gemeente en een minimum leeftijd hebben van zestien jaar;




https://wegcode.be/wetteksten/secties/k ... 99-hs2afd2

Artikel 10

De aanvraag tot inschrijving of herinschrijving van een voertuig wordt ingediend door de eigenaar of gebruiker van vermeld voertuig, verder de aanvrager genoemd.

mbbs1024
Berichten: 474

#7 , 16 apr 2020 15:24

Het wordt overigens hoog tijd dat de EU lidstaten de in het buitenland rechtmatig ingeschreven voertuigen eens gewoon gaan toelaten zonder al die zever erbij ...
,

Volledig akkoord met je mening, maar ik vrees dat dat nog niet zo snel zal gebeuren omdat het een gevoelige politieke centenkwestie is en de auto voor vele landen nog altijd een goede melkkoe is van de overheden.
Als dat zou gebeuren, zal iedereen zijn wagen willen inschrijven in het land met het goedkoopste tarief, en de andere landen verliezen dan een stuk van hun belastingsinkomsten.
Bovendien is Europa meer en meer verdeeld over vanalles en nog wat, en hebben politici helaas nog steeds de neiging om het belang van hun eigen land voorop te zetten ipv Europees samen te werken.

Verdwaald
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#8 , 17 apr 2020 11:49

Dag iedereen,

na grondig overleg en ziende de situatie zijn mijn ouders en ik aan het overwegen om de auto aan mij te schenken.

Ik ben aan het lezen wat dat allemaal inhoud, welke procedures gevolgd moeten worden en hoe we er het goedkoopst van af komen.

Op vlaanderen.be staat dat de auto eerst moet worden aangegeven bij de fiscus. Ga ik verplicht een schenkbelasting moeten betalen of dient dat enkel voor bvb de verkeersbelasting? Wij willen liefst een handgift doen.

Om het vignet E705 aan te vragen is echter een aankoopfactuur, aankoopbewijs, koopovereenkomst, schenkingsdocument of -akte of testament nodig.
Zie ik het juist dat handgift niet mogelijk is en ik in ieder geval die 3% schenkbelasting zal moeten betalen?

Groeten!

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#9 , 17 apr 2020 12:50

U maakt het wat te ingewikkeld.

Uw ouders kunnen u het voertuig ook verkopen tegen een erg zacht, eerder symbolisch prijsje.
Er is geen vaste of minimumprijs waaraan een (roerend) voorwerp verkocht moet worden tussen particulieren.
Je kan ook een gift uit Duitsland krijgen, die toevallig zowat het bedrag is voor de auto ...
Niets onwettig aan.

Als er geen andere kinderen zijn, is dat ook geen twistpunt in de toekomst.


Schenkbelasting op roerende goederen betaal je enkel indien je de schenking registreert
(dat is dan wel aan realistische waarde, niet aan een symbolische ;) )
Maar die registratie is helemaal niet verplicht.

Registratie maakt wel dat er op een schenking nadien geen erfbelasting geheven wordt.
Maar dat is enkel van nut indien er hier in Vlaanderen / België achteraf nog erfbelasting verschuldigd zou zijn op het geschonken goed.
Roerende goederen van uw in Duitsland wonende moeder, vallen onder Duits erfrecht.

Verdwaald
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#10 , 17 apr 2020 15:43

Schenkbelasting op roerende goederen betaal je enkel indien je de schenking registreert
(dat is dan wel aan realistische waarde, niet aan een symbolische ;) )
Maar die registratie is helemaal niet verplicht.

Registratie maakt wel dat er op een schenking nadien geen erfbelasting geheven wordt.
Maar dat is enkel van nut indien er hier in Vlaanderen / België achteraf nog erfbelasting verschuldigd zou zijn op het geschonken goed.
Roerende goederen van uw in Duitsland wonende moeder, vallen onder Duits erfrecht.

Dat is inderdaad een van de vragen die ik heb. Een schenking registreren is niet verplicht, maar om het vignet E705 aan te vragen moet men wel een schenkingsdocument of -akte kunnen voorleggen.

Ik kan dus perfect met mijn moeder een bewijs van schenking opstellen (stuk papier met wat tekst, datum en handtekeningen op) en dit gebruiken voor de aanvraag van het vignet, zonder dat de schenking geregistreerd wordt (en ik de schenkbelasting moet betalen)?
Mocht mijn moeder dan binnen de 3 jaar overlijden ( :cry: ) zal ik daar wel een duurdere erfbelasting op moeten betalen. (Al mocht mijn moeder plots terminaal ziek worden we de schenking toch gewoon snel kunnen laten registreren).

Ik besef dat mijn vragen vreemd kunnen zijn, maar ik heb GEEN ervaring als het op legaal of fiscaal jargon aankomt.
Handgift, schenking, cadeau, tot voor kort was dat in mijn ogen allemaal een en hetzelfde.

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#11 , 17 apr 2020 18:37

Hou het simpel
Tijdelijk gebruiksdocument zodat je er met de Duitse plaat ook nog even mag mee rijden.

Laat uw moeder u de auto verkopen.
Voor symbolische prijs.
Of ze geeft u nadien de centen terug als ze 'm wil schenken.

Maak een verkoopovereenkomst.

E705
Keuren
Verzekeren
Inschrijven in België
D-Plaat terugsturen naar je ma die de verzekering & inschrijving in Duitsland stopzet
Klaar


Er is geen Vlaamse erf- of schenkbelasting op roerende goederen nagelaten of geschonken door een buitenlander aan een Vlaamse inwoner
Dus daar moet je niet mee bezig zijn .

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”