Snelheidsovertreding zone 50 (buiten bebouwde kom)

Floki
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Snelheidsovertreding zone 50 (buiten bebouwde kom)

#1 , 03 apr 2020 15:19

Onderwerpen samengevoegd - zelfde bron - JurecaBE -moderator



Ik heb zonet een proces verbaal ontvangen voor een snelheidsovertreding en had hier nog enkele vragen over.
Ik heb mijn rijbewijs nog geen 2 jaar en weet dus dat de straf/boete erger zal zijn.

De overtreding vond plaats in een zone 50 buiten de bebouwde kom.
Op het blad staat "tijdens de registratie werd een snelheid van 99 km/uur gemeten", is de correctie hier dan al afgegaan of nog niet?
Iemand een idee wat ik kan verwachten van straf/boete en hoelang het zal duren voor ik voor de politierechtbank zal moeten verschijnen?
Ik weet niet goed hoe het proces juist zal verlopen en hoeveel ik kwijt zal zijn...
Ik heb gelezen dat mensen een advocaat nemen voor dergelijke overtredingen, is dit nodig?

Alvast bedankt!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
pouly
Berichten: 243
Juridisch actief: Nee

#2 , 03 apr 2020 17:21

Ga eens kijken op de site www.wegcode.be. Daar kan je via een module berekenen wat je te wachten staat. Gemeten snelheid is de effectief gemeten snelheid, voor de berekening van de boete gaat er nog een correctie af maar dat zal je wel zien in de rekenmodule.

Sirkii
Berichten: 5410

#3 , 03 apr 2020 18:22

Zone 50 is zone 50; ook buiten de bebouwde kom. Dit wordt politierechtbank en naast boete intrekking rijbewijs etc.

Reclame

LeenW
Berichten: 12836

#4 , 03 apr 2020 18:42

Advocaat kan iets uithalen, maar rijbewijs ben je sowieso kwijt en ook de boete zal hoog zijn. Het geld dat je misschien uitspaart, ben je kwijt aan de advocaat.

Blaatpraat
Berichten: 3794

#5 , 03 apr 2020 20:58

Zelf een advocaat betalen: gaat veel geld kosten.
Maar... als je rechtsbijstand bij je autoverzekering hebt, wilt deze mogelijk wel een advocaat betalen (minus een franchise).

Goed, het feit dat je 2 jaar je rijbewijs hebt, doet niets ter zake hier.
De strengere bestraffing onder de 2 jaar, op vlak van snelheid, binnen de bebouwde kom, is van toepassing je meer dan 20km/h, met maximaal 30km/h te snel gereden hebt.
Jij reed 99km/h, minus 6, is 93km/h, is 43km/h te snel.
Dat wilt zeggen dat je sowieso al aan de strengste bestraffing zult zitten, ongeacht je rijbewijs.

Sowieso politierechtbank dus.

Wat moet deze uitspreken:
Een boete tussen de 80 (minimaal) en 4000 (maximaal), te verhogen met de opdeciemen (factor 8 momenteel) en de bijdrage voor het slachtofferfonds.
Een verval van 8 dagen (minimaal) tot 5 jaar (maximaal).

Om je rijbewijs terug te krijgen, mag de rechter voorwaarden opleggen, zoals het afleggen van examens.

Inazuma
Berichten: 9773
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#6 , 04 apr 2020 13:29

Ik heb mijn rijbewijs nog geen 2 jaar en weet dus dat de straf/boete erger zal zijn.

De overtreding vond plaats in een zone 50 buiten de bebouwde kom.
Op het blad staat "tijdens de registratie werd een snelheid van 99 km/uur gemeten", is de correctie hier dan al afgegaan of nog niet?
Nog niet
Maar ook 93 km/u brengt je voor de politierechtbank
(meer dan 40 km/u teveel ...)

Iemand een idee wat ik kan verwachten van straf/boete en hoelang het zal duren voor ik voor de politierechtbank zal moeten verschijnen?
Kan normaal al maanden tot jaar duren
Momenteel valt er daar helemaal niets over te zeggen, agenda vd (politie)rechtbanken is volledig door elkaar gegooid.

Vaak is dat bij een eerste veroordeling ongeveer wat een onmiddellijke inning of minnelijke schikking (261 €) zou zijn voor die inbreuk.
Kan ook meer zijn, en eventueel deels voorwaardelijk

Wat de rechter aan boetebedrag uitspreekt, moet je maal 8 doen :idea:
(opdeciemen)

Plus uiteraard gerechtskosten ongeveer 80€, ook 220€ aan verplichte bijdragen, strafblad (kan gevolgen hebben voor werk)


En uiteraard verplicht verval van het sturen, minstens 8 dagen maar verwacht je eerder aan 1 maand
En minstens theorie of praktijk examen herdoen.
Wat momenteel dus niet kàn ...


Plaats inbreuk gaat ook gevolg hebben voor de straf.
Gerechtelijk arrondissement Dendermonde is niet the place to be met dergelijk PV ...

Ik weet niet goed hoe het proces juist zal verlopen
Wachten op dagvaarding ...

Als je een rechtsbijstandsverzekering hebt, kan je die al op de hoogte brengen.
Je kan een advocaat kiezen eens de dagvaarding binnen is, of er 1 laten toewijzen door de verzekering .

Ik heb gelezen dat mensen een advocaat nemen voor dergelijke overtredingen, is dit nodig?
Het is niet verplicht
Maar zorg zeker dat er wel iemand in de rechtbank staat wanneer je moet verschijnen ...
Jijzelf (best ook bij eerste zitting, zelfs als je advocaat hebt) of advocaat.

Inazuma
Berichten: 9773
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#7 , 04 apr 2020 13:38

Als je geld wil uitsparen, kijk je alle toegangen tot die zone 50 na of er wel een bord staat.

Is zeker niet altijd gegarandeerd

In VL wordt het dan 93 ipv 70
Scheelt slok op borrel tov 93 ipv 50 ...

Inazuma
Berichten: 9773
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#8 , 04 apr 2020 13:42

Goed, het feit dat je 2 jaar je rijbewijs hebt, doet niets ter zake hier.
Toch wel ...

Het verval van het recht tot sturen is dan verplicht - anders nog steeds optioneel.

Ook minstens theoretisch of praktisch examen opnieuw afleggen als herstelonderzoek is verplicht - anders optie.

Floki
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#9 , 04 apr 2020 14:16

Aan iedereen, bedankt voor de behulpzame reacties!

Blaatpraat
Berichten: 3794

#10 , 04 apr 2020 16:37

Goed, het feit dat je 2 jaar je rijbewijs hebt, doet niets ter zake hier.
Toch wel ...

Het verval van het recht tot sturen is dan verplicht - anders nog steeds optioneel.

Ook minstens theoretisch of praktisch examen opnieuw afleggen als herstelonderzoek is verplicht - anders optie.
Omdat ik graag bij leer: waar haal je dit?
Ik lees namelijk dit ivm de bestraffing van jongere bestuurders:
1.5. Overtredingen op de wegcode

alle overtredingen van de derde of vierde graad;
het overschrijden van de toegelaten maximumsnelheid:
met meer dan 30 kilometer per uur en hoogstens 40 kilometer per uur , of :
met meer dan 20 kilometer per uur en hoogstens 30 kilometer per uur in een bebouwde kom, in een zone 30, schoolomgeving, erf of woonerf.
TS zit boven die marges, lijkt mij (43 per uur te snel).

En verval is toch sowieso verplicht bij deze overtreding?
Minstens 40km/h te snel is sowieso verval.

Inazuma
Berichten: 9773
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#11 , 04 apr 2020 22:20

Het feit dat het om een beginnend bestuurder gaat (minder dan 2 jaar rijbewijs B) maakt verschil voor de bestraffing

Zowel verval van het recht tot sturen als herstelonderzoeken om weer in dat recht hersteld te worden, zijn uiteindelijk optioneel voor alle andere bestuurders:
Ofwel doordat de strafmaatregel een optie in de wet is
Ofwel doordat de rechter nog altijd de optie heeft een uitzondering te maken op de "verplichting" ze op te leggen

Voor de beginnende bestuurder gelden die uitzonderingen of opties niet , daar zijn verval en herstelonderzoeken altijd zonder uitzondering verplicht.

Monaa
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

#12 , 06 apr 2020 13:24

tweede poster - JurecaBE - moderator


Ik heb meer dan een week geleden een proces verbaal ontvangen voor te snel rijden in een zone 50 buiten bebouwde kom.
De gemeten snelheid (vermeld op het proces verbaal) was 98 km/h en ik heb deze overtreding gemaakt met de auto van mijn zoon.
Is er een kans dat ik mijn rijbewijs opnieuw zal moeten halen (praktijk, theorie) of bepaalde testen zal moeten doen (medisch, psychologisch)?
Ik zelf heb mijn rijbewijs al 20 jaar en heb nog geen boete gehad. Mijn zoon had net zijn nieuwe auto, ik wou een testrit maken maar ik was de auto nog niet gewoon en heb zo dus deze domme fout gemaakt...
Wat voor straf of boete zou er mij boven het hoofd hangen?

bosprocureur
Berichten: 6856

#13 , 06 apr 2020 13:42

Komt me bekend voor. Zou het kunnen dat iemand dat al eens in uw plaats gevraagd heeft ?

Uw zoon zal in elk geval u als bestuurder moeten opgeven. Zoals het zich dus ook in werkelijkheid heeft afgespeeld. :)

Ayla123
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

#14 , 06 apr 2020 13:44

Derde topic met zelfde bron - JurecaBE -moderator



Mijn dochter heeft vrijdag een proces verbaal ontvangen. Het ging hierbij om een redelijk serieuze overtreding (meer dan 45 km/h te snel in een zone 50).
Nu, de dag waarop deze overtreding is vastgesteld heb ik zelf ook met haar auto gereden en dit vlak na haar.
We denken dat ik de overtreding heb begaan maar zijn helemaal niet 100% zeker aangezien ik ongeveer 20 min na haar op die plaats ben geweest.
Op het proces verbaal staat dat de inbreuk werd vastgesteld met een geijkt radartoestel, GATSO RS-GS11 Rev.1 Corr.3.
Verder staat er ook, de verbalisant werd specifiek gevormd voor de hantering van het gebruikte apparaat en is in het bezit van een attest van opleiding.
Kan het zijn dat de camera heeft vastgelegd wie er op dat moment in de auto zat zodat wij weten wiens naam we moeten invullen?
Of is er een mogelijkheid dat de verbalisant weet wie er achter het stuur zat?
Aangezien ik dus vlak na mijn dochter de auto heb genomen weten we écht niet zeker wie de overtreding heeft begaan en we willen niemand zomaar beschuldigen.
Stel dat ik toch voor de zekerheid mijn naam op schrijf, maar het bleek dan toch mijn dochter haar fout te zijn, heeft dit dan zware gevolgen?
Mijn dochter heeft haar rijbewijs nog maar een half jaar, gaan ze wel geloven dat ik deze overtreding heb begaan en niet mijn dochter?
Ik heb gelezen dat de foto van een snelheidsovertreding niet zomaar opgevraagd kan worden en pas bekeken kan worden bij de politierechtbank zelf.
Maar nu zitten wij dus wel met die brief (met gegevens die ingevuld moeten worden), die zo snel mogelijk opnieuw opgestuurd moet worden...
Alle raad is welkom! Alvast bedankt!

Ghentian
Berichten: 859
Juridisch actief: Ja

#15 , 06 apr 2020 14:04

Zoals het zich dus ook in werkelijkheid heeft afgespeeld. :)
:lol:
Een blote eigenaar heeft geen vruchtgebruik; een naakte eigenaar geen kleren.

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”