Verlies documenten van auto

johan V
Topic Starter
Berichten: 174

Verlies documenten van auto

#1 , 19 mar 2020 18:49

Onlangs heeft mijn vrouw de boorddocumenten van de auto verloren.Ik ben nog in het bezit van een fotocopie van inschrijving en het formulier COC opgemaakt door de fabrikant bij aankoop,maar geen gelijkvormigheidsattest.Door de verzekering is een formulier verstuurd naar de dienst inschrijven om een duplicaat aan te vragen.Moet de nummerplaat dan ook veranderd worden of behoud ik mijn nummerplaat?Hoe kan ik op de goedkoopste manier aan een duplicaat van mijn gelijkvormingsattest geraken(naar zeggen van de verkoper kan deze dit niet meer aanvragen.Ik ben in het bezit van de documenten van verlies opgemaakt door de politie.Graag jullie groeten

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Blaatpraat
Berichten: 3793

#2 , 19 mar 2020 19:01

Gelijkvormigheidsattest:

Bestaat de fabrikant van je wagen nog?
Stap 1: ga naar de fabrikant van je wagen, en daar aanvragen (bijvoorbeeld: uw dealer).
Stap 2: betaal de prijs die de fabrikant vraagt (er is geen hier geen reglementering rond).

Of indien de fabrikant niet meer bestaat:
Is de oorspronkelijke inschrijving van de wagen ten vroegste in 1999 gebeurd?
Hier kan je een duplicaat vragen:
http://www.eurococ.eu/

Is dit van voor 1999?
Brief sturen naar:
Departement Mobiliteit en Openbare Werken
Team Homologatie - 8ste verdieping
Koning Albert II-laan 20 bus 2
1000 Brussel
E-mail: homologatie.voertuigen@mow.vlaanderen.be(opent in uw e-mail applicatie)

Stuur de volgende documenten via de post mee met uw aanvraag:
-uw gegevens (naam en voornaam, adres, rijksregisternummer of btw-nummer)
- attest van verlies van gelijkvormigheid, afgeleverd door de politie
-foto van het identificatieplaatje, met daarop het merk, type, chassisnummer en goedkeuringsnummer van het voertuig.
Kostprijs: 75 euro, 14 dagen wachten.


Je nummerplaat zal niet moeten gewijzigd worden.

johan V
Topic Starter
Berichten: 174

#3 , 19 mar 2020 20:31

Dank Blaatpraat voor het uitgebreid antwoord.De auto is van 2003 maar blijkbaar kunnen de verdelers deze duplicaten niet meer aanvragen.Ik ben immers nog in het bezit van de originele COC documenten opgemaakt door de fabrikant .Enkel de kaart ontbreekt en volgens de site van het merk zou deze 270 euro kosten.groeten

Reclame

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#4 , 20 mar 2020 10:38

COC heeft gelijkvormigheidsattest toch vervangen :?:

johan V
Topic Starter
Berichten: 174

#5 , 20 mar 2020 23:23

Inazuma,blijkbaar weet niemand hoe het in mekaar zit.COC is de technische beschrijving van de wagen op een A4 papier opgemaakt door de fabrikant.Ik weet dus niet of dit document kan doorgaan voor een"gelijkvormigheidattest."want het is een verplicht boorddocument.

Fluppe zuutes
Berichten: 126

#6 , 20 mar 2020 23:35

Heb onlangs hetzelfde voorgehad, mijn schuld hoor.
Nu na een 14 dagen wachten of er niets in de bus zou komen, een verlenging gaan aanvragen aan de politie, kan je, staat ergens op je documenten van verlies.
Niets ontvangen, na een boel verdelers te hebben opgebeld, mijn verdeler is zijn licencie kwijt dus... Enfin overal 100€, tot bij een dealer vrij dichtbij "slechts" 75€, dus 25€ minder.
Die is het dus geworden natuurlijk, nu dat document is eigenlijk een gewoon prulletje A4 verkleind ook nog, ikzelf heb betere kopijen, maar het zij zo, er staat wel duidelijk op dat het een kopij is, factuur ervan hou ik ook zeker bij.

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#7 , 21 mar 2020 14:14

Inazuma,blijkbaar weet niemand hoe het in mekaar zit.COC is de technische beschrijving van de wagen op een A4 papier opgemaakt door de fabrikant.
Is veel uitgebreider dan het "gelijkvormigheidsattest" van weleer.
Die attesten zijn er nog voor oudere auto's die nooit een CoC kregen.

Ik weet dus niet of dit document kan doorgaan voor een"gelijkvormigheidattest."want het is een verplicht boorddocument.
Tuurlijk , COC heeft gelijkvormigheidsattest al 20 jaar vervangen voor nieuwere voertuigen ...

https://www.autoveiligheid.be/gelijkvor ... ormity-coc

johan V
Topic Starter
Berichten: 174

#8 , 31 mar 2020 17:37

In het verlengde van mijn vorige vraag heb ik nog een bijkomende vraag.Ondertussen heb ik alle documenten ontvangen uitgezonderd een duplicaat van mijn schouwing (is nog maar gekeurd geweest)die ik ter plaatse moet afhalen bij de keuring.Mag ik met het attest van verlies naar het keuringbureau rijden om mijn duplicaat op te halen?DANK

Blaatpraat
Berichten: 3793

#9 , 31 mar 2020 20:46

Ja, dit mag.
Specifieker: u moet dit zelfs doen, u mag immers niet op de openbare weg zonder keuringsattest.
Ik betwijfel zelfs of de uitzondering op die regel (de driehoek huis-garage-keuring) hiervoor geldig is, dus in theorie zou zelfs met een ander voertuig tot daar dienen te gaan.

Issued
Berichten: 1227

#10 , 01 apr 2020 13:40

De keuringsstations zijn momenteel toch niet toegankelijk voor particulieren?
De politie verbaliseert momenteel niet inzake keuring. Dit in opdracht van parket.

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”