auto met interne tweede chassisnummer

amokko01%
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

auto met interne tweede chassisnummer

#1 , 15 mar 2020 12:14

Ik heb een jaar geleden een tweedehands wagen gekocht van 1 jaar oud bij een garage(deze is ondertussen failliet). Toen ik vorige week op onderhoud ging bij de merkengarage en men de auto aan de pc hing kon men zien dat de software van een andere, gestolen geseinde wagen was. De buitenkant van de wagen heeft een ander chassisnummer en staat niet als gestolen geseind en heb ik ook vlot kunnen verzekeren en door de keuring gekregen. Ik wil de wagen nu verkopen omdat ik een bedrijfswagen krijg van mijn nieuwe werkgever. Kan ik de wagen verkopen of maak ik me hier mee schuldig aan iets? Ik ga er eigenlijk van uit dat ze de wagen nooit uit elkaar gaan halen om terug aan de oorspronkelijke eigenaar te geven maar wil ook juridisch gezien geen problemen krijgen.

Ik kijk uit naar jullie reacties.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#2 , 15 mar 2020 13:38

Kan ik de wagen verkopen of maak ik me hier mee schuldig aan iets?
Import voertuig :?:

Niet meteen verkopen .
Je weet nu dat er gestolen spullen in zitten.

Vraag na bij de garage wat er precies allemaal gestolen in zit - "de software" is nogal vaag - en of er ook verschillende (dan wel gemanipuleerde) chassisnummers op je auto te vinden zijn.
Dealer gaat ze wel sneller weten te vinden, maar je kan zelf ook al eens kijken.
Is het motorblok nog "matchend" met chassisnummer enzo :?:

Gestolen stuur-modules overplaatsen (wegens de kosten) gebeurt.
Overplaatsen gestolen airbags (of ineens volledig dashboard !) etc bij geaccidenteerde wagens gebeurt ook.
Er is ook de mogelijkheid dat je met het gestolen voertuig rondrijdt, met chassisnummer van een verdwenen wrak.


Nadien kan je best langs politie gaan
Met kopie factuur waar je de auto gekocht hebt, info vorige eigenaar, ... eventueel verslag van je merkgarage
Gestolen voertuig staat vermoedelijk niet enkel bij dealernetwerk geseind .


Vermoedelijk ook geen toeval dat de verkopende garage ondertussen failliet is ...

amokko01%
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#3 , 15 mar 2020 13:47

Is inderdaad import voertuig (Duitsland). Chassisnummers van "buitenkant" klopt overal, ook met motor. Als de "buitenkant" gestolen zou zijn kon ik die toch niet inschrijven? Stond bij merkgarage ook niet als gestolen geseind, enkel "binnenkant". Het gestolen gedeelte kan ook niemand terugvinden behalve dealers indien ze aansluiten aan pc.
Zou wel naar politie willen stappen maar heb schrik auto kwijt te zijn voor lange periode en deze vertegenwoordigd toch bepaald kapitaal.

Reclame

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#4 , 15 mar 2020 15:21

Is inderdaad import voertuig (Duitsland).
Niet altijd even koosjer ...
Chassisnummers van "buitenkant" klopt overal, ook met motor.
Merkdealer is blijkbaar dan al wat verder gaan kijken :?:
Als de "buitenkant" gestolen zou zijn kon ik die toch niet inschrijven?
Neen.
Er waren een paar mogelijkheden:
- Het voertuig werd gerepareerd met gestolen onderdelen uit zwarte circuit - blijkbaar is het dat.
Maar reparatie kan heel ver gaan (de onderdelen zijn goedkoop, en de arbeid ver ten oosten, ook ...)
- Het voertuig werd omgekat naar de identiteit van een verschroot exemplaar.

Zou wel naar politie willen stappen maar heb schrik auto kwijt te zijn voor lange periode en deze vertegenwoordigd toch bepaald kapitaal.
Elke koper die er mee bij een merkdealer aankomt, krijgt ook te horen wat u te horen kreeg ...

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”