Verkeersboete

Plekpot
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

Verkeersboete

#1 , 12 mar 2020 20:02

Enkele maanden geleden geflitst net als ik een ander voertuig aan het inhalen was, ik was een verkeersmanoeuvre aan het uitvoeren tijdens het flitsen.
Omdat alles gefilmd is met een dashcam (dat is mijn bewijs) heb ik bezwaar aangetekend tegen de boete.
Niemand heeft echter de beelden van de dashcam opgevraagd.
Vandaag bericht gehad van Procureur des Konings dat mijn bezwaar ongegrond is, en dat ik de boete toch moet betalen, en er wordt al bij gedreigd als ik de boete niet betaal dat ze zal oplopen ... beetje chantageachtig vind ik.
Wat kan ik verder doen tegen dit onrecht , kan ik mij verdedigen voor een rechtbank, en zo mijn onschuld aantonen? moet ik opnieuw bezwaar aantekenen? of moet ik deze onverdiende boete toch betalen?

Plekpot

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#2 , 12 mar 2020 20:10

Enkele maanden geleden geflitst net als ik een ander voertuig aan het inhalen was, ik was een verkeersmanoeuvre aan het uitvoeren tijdens het flitsen
En waarom zou dat enig verschil maken volgens u :?:

Als u geen ander, en vooral beter argument heeft, kan u best betalen.
Elk ander alternatief gaat duurder worden ...

Sirkii
Berichten: 5396

#3 , 12 mar 2020 20:43

Ook bij een inhaalmaneuver moet je de snelheidsbeperkingen respecteren.... Zie wegcode. Als je sneller reed dan betaal je best om bijkomende kosten te vermijden.

Reclame

LeenW
Berichten: 12828

#4 , 12 mar 2020 21:12

Ik snap uw redenering niet, u haalde in, dan bent u toch het snelste voertuig?

Plekpot
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#5 , 13 mar 2020 11:59

Alvast bedankt voor jullie reacties. ik haalde een voertuig in dat 60Km/uur reed, en ik wilde dit zo snel mogelijk doen, vandaar dat mijn snelheid een stuk boven de 70Km/uur zat. De wegcode zegt toch dat u een verkeersmanoeuvre zo snel mogelijk dient uit te voeren. Als ik in fout ben wil ik de boete best betalen, maar ik vind de boete ongepast en daar gaat het mij in eerste plaats over.

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#6 , 13 mar 2020 12:07

De wegcode zegt toch dat u een verkeersmanoeuvre zo snel mogelijk dient uit te voeren.
Maar wel binnen de grenzen van de wetgeving, zoals daar zijn de snelheidsbeperkingen


Als dat uw enige "verdediging" is : betaal voor het nog duurder wordt ...

LeenW
Berichten: 12828

#7 , 13 mar 2020 12:36

Alvast bedankt voor jullie reacties. ik haalde een voertuig in dat 60Km/uur reed, en ik wilde dit zo snel mogelijk doen, vandaar dat mijn snelheid een stuk boven de 70Km/uur zat. De wegcode zegt toch dat u een verkeersmanoeuvre zo snel mogelijk dient uit te voeren. Als ik in fout ben wil ik de boete best betalen, maar ik vind de boete ongepast en daar gaat het mij in eerste plaats over.
Dit is echt wel een serieuze flater van uw kant, het ene artikel sluit het andere niet uit. De snelheidsbeperking blijft altijd van toepassing, deze boete is dan ook 100% terecht.

PS: Inhalen is geen manoeuvre maar een gereglementeerde rijbeweging

Plekpot
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#8 , 13 mar 2020 18:05

Allemaal goed en wel! maar dan krijgen we taferelen zoals op onze snelwegen waar vrachtwagens elkaar tergend traag inhalen ... en soms wel meer dan één kilometer nodig hebben om voorbij te geraken, dat kan toch niet de bedoeling zijn.
En ... u kan het noemen zoals u wil, mijn bedoeling was enkel maar om het inhalen op een veilige manier waar het toegestaan was en waar geen tegenliggers kwamen, zo snel mogelijk uit te voeren en dan terug de snelheid handhaven.
Ik hing al 8Km achter deze slenteraars, ik was blij dat een recht stuk weg had en dat ik ze eindelijk voorbij kon. Dit is de enige plaats op deze 15Km lange weg waar je kan inhalen!

Issued
Berichten: 1227

#9 , 13 mar 2020 18:32

Met alle respect, maar... En dan?
15 km aan 60 is 15 min
Aan 70 is dit +/-13 min.
U ging al 8 km achter de slenteraar dus uw maximum tijdswinst was nog ongeveer 1 min.

Een snelheids verschil van 10km/u is 3 meter per seconde. Als je 2 seconden rekent om op te trekken en dan nog 5 seconden om in te halen lijkt me dat redelijk. Als je geen 7 seconden had voor je inhaalbeweging kon je die niet veilig uitvoeren en kon je dus gewoon niet inhalen. Hoe je het ook draait of keert, u was in de fout.

Plekpot
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#10 , 15 mar 2020 19:10

Ik heb er wel twee achter elkaar ingehaald hoor Issued met 20 meter ertussen, het zal wel iets meer dan 7sec geweest zijn.
Ik rijd normaal op mijn kilometerteller 75Km/uur, als je dan plots 55 tot 60Km/uur moet rijden ... voor u maakt dat misschien geen verschil, maar ik heb het geduld niet. Ik ga dan voortaan terug de expresweg nemen, dat is wel 4Km langer maar soit ...
Ik heb de boete betaald, net geen €80, en ik heb een dotatie van €10/maand opgeschort voor 18 maanden ... mijn boete kost mij in feite niets!
Allen bedankt voor jullie mening ... hier stopt het verhaal.

LeenW
Berichten: 12828

#11 , 15 mar 2020 19:36

Alleen spijtig dat dat goede doel nu het slachtoffer is van uw ongeduld.

Issued
Berichten: 1227

#12 , 15 mar 2020 22:18

Ik heb er wel twee achter elkaar ingehaald hoor Issued met 20 meter ertussen, het zal wel iets meer dan 7sec geweest zijn.
Ik rijd normaal op mijn kilometerteller 75Km/uur, als je dan plots 55 tot 60Km/uur moet rijden ... voor u maakt dat misschien geen verschil, maar ik heb het geduld niet. Ik ga dan voortaan terug de expresweg nemen, dat is wel 4Km langer maar soit ...
Ik heb de boete betaald, net geen €80, en ik heb een dotatie van €10/maand opgeschort voor 18 maanden ... mijn boete kost mij in feite niets!
Allen bedankt voor jullie mening ... hier stopt het verhaal.
2 auto's tegelijk inhalen met een serieuze afstand ertussen, waarbij men het terug invoegen nalaat ...

Gezien TS er niet meer om geeft zal ik het schrijven voor alle Pappenheimers die hier in de toekomst komen. Dergelijke uitleg maakt uw verhaal alleen maar erger, niet beter. Uw redenatie getuigd van een gebrek aan schuldinzicht, iets weer de meeste politierechters naar peilen. U schetst dat de inhaalbeweging niet veilig kon uitgevoerd worden, maar u beslist van deze dan toch maar te doen. Daarbij maakt u gebruik van overdreven snelheid om enkel uzelf een veilig gevoel te geven bij uw gevaarlijke rijbeweging? En dat allemaal om dat u het geduld voor een vertraging van 60 tot 120 seconden niet kan opbrengen?

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#13 , 16 mar 2020 09:24

2 auto's tegelijk inhalen met een serieuze afstand ertussen, waarbij men het terug invoegen nalaat ...
2 auto's na elkaar inhalen waar amper 20m tussen is, is perfect in overeenstemming met de wegcode, en vereist NIET dat er opnieuw naar rechts gegaan wordt tussenin

Arrest Hof van van Cassatie van al jaren geleden
Blijkbaar doet die kwakkel dat het niet mag, nog steeds de ronde

Wegcode is ook niet verduidelijkt terzake - en ontwerp voor de nieuwe neemt oude gedoe weer over ... zo blijven we bezig natuurlijk.

Issued
Berichten: 1227

#14 , 16 mar 2020 10:16

Ja, ik was op de hoogte dat die rijbeweging mag. Op de autostrade doet men dit dagelijks. Echter of dit aangewezen is op secundaire wegen en dan nog veilig kan uitgevoerd worden? Daar heb ik toch mijn bedenkingen bij aangezien TS de noodzaak voelde om zijn snelheid tot boven de limiet op te drijven om die beweging uit te voeren.

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”