Aantal zitplaatsen voertuig

Thomas_A
Topic Starter
Berichten: 2304
Juridisch actief: Nee

Aantal zitplaatsen voertuig

#1 , 11 mar 2020 21:29

Ik heb interesse om een voertuig aan het kopen in Nederland. Het gaat om een Amerikaanse korte schoolbus van 1999, die ik wil inrichten als foodtruck. Leeg gewicht is 3000 kg.

Momenteel is het voertuig achteraan volledig leeggemaakt. Er is enkel een bestuurderszetel en 2 originele klapstoelen aan de zijkant van de wagen (zonder veiligheidsgordel). De wagen is nu ingeschreven in Nederland met 1 zitplaats. Echter was deze voor de huidige eigenaar eigendom van een gemeentebestuur, die hiermee schoolvervoer van 8 kinderen deed.

Wat moet ik doen om zeker te zijn dat ik deze na invoer in België met 3 zitplaatsen mag gebruiken? Is het dan nodig om zelf gordels te laten installeren?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#2 , 11 mar 2020 22:24

Als je kan, zorg dat ze in NL terug 3 zetels krijgt en voer ze nadien in
De originele op hun originele plaats gaat waarschijnlijk het gemakkelijkst zijn- als die gordels hadden.

Gaat daar simpeler zijn dan hier ...

Sirkii
Berichten: 5396

#3 , 12 mar 2020 14:03

Treinzitjes (zelfs met veiligheidsgordel) mogen in België in campers al meer dan 10 jaar niet meer. Individuele holologatie lukt mi dus al zeker niet meer. Voertuig zal ook conform moeten zijn aan een europees gelijkvormigheidsattest. Als t een individuele keuring was in Nederland dan er met een wijde boog omheen lopen want de kans dat j m in Begië ingeschreven krijgt zoals je wil is miniem tot onbestaande. Ga vooraleer te kopen eens langs met een kopie van de papieren bij een keuringschef om je uitdaging voor te leggen.

Zelf zou k een foodtruck maken met een recent voertuig want er is nog zoiets als LEZ zones en mechanische betrouwbaarheid (alhoewel benzine 1999 nog OK is)

Reclame

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”