Niet-handhaven van verkeersreglement door politie

RoterMilan
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Niet-handhaven van verkeersreglement door politie

#1 , 02 mar 2020 18:04

Ons mooi, landelijk gehucht is een "bebouwde kom", afgebakend door verkeersborden F1a op de toegangswegen.
Dit betekent onder meer dat vrachtwagens van meer dan 7,5 ton er niet langer dan 8 uur mogen parkeren.
Deze regel wordt regelmatig geschonden door minstens drie en vorig weekend zelfs 5 vrachtwagens.
De situatie geeft aanzienlijke hinder en is ook een bron van onveiligheid.
De politie is op de hoogte maar treedt niet op. De wijkagent verwijst voor zijn houding naar het gemeentebestuur. Ik heb de toestand aangeklaagd bij de burgemeester, maar er gebeurt niets.
Er doen zich trouwens nog andere inbreuken voor, waarvoor de politie weigert te handhaven.
Wat kan ik doen? Een rechtszaak tegen de gemeente tracht ik te vermijden... Zijn er andere mogelijkheden?

Dank voor uw inbreng!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#2 , 02 mar 2020 19:09

Als dat strafbaar zou zijn, zat het ganse Belgische politiekorps in den bak of thuis met een enkelband ...

Kort samengevat: u kan hiervoor niets ondernemen tegen de gemeente, noch de politie

Stel de gemeente, het CBS , en de korpschef van de politie aangetekend in gebreke, met vermelding van de onveiligheid die de door hen getolereerde toestand volgens u doen ontstaan.

Als u weet krijgt van een ongeval door de gemelde toestand op de gemelde plaats, maakt u kopie van dat schrijven over aan het Parket met de vraag het toe te voegen aan het dossier over ongeval daar ... op datum ....
Parket kàn dan vervolgen voor nalatigheid
Kàn ...


Als de gemeente inbreuken begaat tegen wetgeving bij het inrichten van die toestand, kan u dat melden aan Parket
Waar het vervolgens vertikaal geklasseerd wordt ...
Wegbeheerders worden nagenoeg nooit vervolgd

Reclame

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”