Oldtimer gebruiken voor commerciële doeleinden

Thomas en Yassine
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

Oldtimer gebruiken voor commerciële doeleinden

#1 , 29 feb 2020 12:43

Dag iedereen,


Graag zou ik te weten willen komen welk risico ik loop wanneer ik mijn oldtimer zou gebruiken voor commerciële doeleinden.
Meerbepaald, ik bezit een oldtimerwagen die ik zou willen gebruiken als ceremoniewagen voor huwelijken.

- Kan dit? (Waarschijnlijk niet gelet gebruik van een oldtimer voor commerciële activiteiten één van de beperkingen is.)
- Wat is de straf indien ik dit wel zou doen?
- Op welke manier kan men er achter komen indien ik dit zou doen?
- Op welke wet maak ik hier een overtreding?
- Zijn er mogelijkheden (uitzonderingen) binnen de wetgeving waarbij een oldtimer wel mag ingezet worden voor commerciële doeleinden?


Vooruitkijkend naar reacties,
Met vriendelijke groet,

T en Y

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW
Berichten: 12839

#2 , 29 feb 2020 12:49

Op zich kan dat, maar dan niet met de O-nummerplaat. De oldtimer wordt dan in feite een "gewone" wagen die jaarlijks gekeurd moet worden. Uiteraard gaat uw verzekeringskost dan omhoog en u moet zelfstandige worden.

Sirkii
Berichten: 5414

#3 , 29 feb 2020 14:07

Sommige oldtimerverzekeringen laten enkele commerciële prestaties per jaar toe. Wel op voorhand te melden. Je zult wel weten wat de mogelijke consequenties zijn als je een ernstig ongeval tegenkomt en van je verzekering te horen krijgt dat ze niet tussenkomen.

Voorts zoals hierboven beschreven: op gewone platen zetten.

Reclame

Inazuma
Berichten: 9773
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#4 , 29 feb 2020 19:14

Graag zou ik te weten willen komen welk risico ik loop wanneer ik mijn oldtimer zou gebruiken voor commerciële doeleinden.
Commeciële doeleinden zijn eender hoe verboden met een oldtimer-inschrijving

https://www.vlaanderen.be/mobiliteit-en ... n-oldtimer


Inbreuk op inschrijving, verkeersbelasting, keuring, verzekering normaal ook ...

`
Als u dat wil doen :normale inschrijving, verkeersbelasting en keuring ...

Ghentian
Berichten: 859
Juridisch actief: Ja

#5 , 16 mar 2020 14:26

Huiswerk maak je best zelf.
Een blote eigenaar heeft geen vruchtgebruik; een naakte eigenaar geen kleren.

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”