Rare en slechte ervaring speekseltest

John Béton
Topic Starter
Berichten: 8
Juridisch actief: Nee

Re: Rare en slechte ervaring speekseltest

#16 , 09 mar 2020 20:21

@Tybo de aangevinkte woorden zijn

Glanzende oogleden
Hangebde oogleden
Opgewonden\nerveus
Verbale fysieke agressie
Vermoeidheid
Stotteren
(gemoedstand) wisselend humeur
Vertraagde reflex
Dit zijn de dingen die ze aankruisen vanuit het zicht in de auto. Ik vind da pure onzin ik werk met de nacht das normaal da ik er wat moe uitzie word meestal rond 7 u savonds wakker ik was ni Opgewonden ofbhad geen verbale fysieke agressue maar een beetje kwaad wat logisch is je hoort dat ze je auto takelen net voor ik naar werk moest had nog 15 min voor in te badgen ik heb een verzekering ma ni in de auto myn vriendin haar fout eigenlijk is haar wagen maar oke en wisselend humeur da begryp ik totaal ni kwas gewoon mezelf en ook stamelen en stotteren da was ik nieens aan het doen ik stotter dagelijks by sommige zinne myn moeder zei me dat vroeger ook datk veel stotterde ik toonde niks stress etc en ook nog eens een vertraagde reflex weet niet op wat ze dat gebaseerd hebben ben tenslotte meteen aan de kznt gegaan toen ze lichtte aandeden heb perfect meegewerkt met alles dusja vind het allemaal een beetje onzin tging normaal aleen blaze en verzekering zyn omdztk had gezegd datk op serk moest zyn tot die brief van de verzekering er ni inzat en zo ineens drugstest wrm hebbe ze die dan ni na de alcoholtest afhelegd maar pas na het verzekeringspapier als ze toch zogezegd doorhadde datk onder invloed was dus daarom dat ik zei dat ze etnische geprofileerd hadde myn Belgische collega al 2 x controle ingerede onderweg naar werk alleen alchol moette blaze en by my vreemde naam. Achternaam hebbe ze alles gecontroleerd nieend in een controle gerede die dag maar willekeurig van de baan gepikt van nog geen paar meter van myn werk....

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW
Berichten: 12840

#17 , 09 mar 2020 20:30

Belgische collega zal geen kenmerken vertoond hebben zeker?

Ik zou alle begrip voor uw situatie kunnen opbrengen als de politie u zoveelste keer tegenhoudt omwille van naam of huidskleur. Hier is het een geval waar de politie een druggebruiker van de baan haalt die bovendien ook nog geen verzekeringspapieren bij heeft. Dat kan alleen maar bewierookt worden.

Inazuma
Berichten: 9773
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#18 , 09 mar 2020 22:32

daarom dat ik zei dat ze etnische geprofileerd hadde
Maar de agenten hebben wel gelijk gekregen in hun profilering
Dat schijnt u nog steeds niet in te zien ....

Als u problemen hebt met wat volgens u etnische profilering is, zorg dan dat u dat etnisch stereotype niet meer bevestigt.

Reclame

Franciscus
Berichten: 38603

#19 , 09 mar 2020 22:40

En u moet de documenten van het voertuig controleren alvorens u vertrekt met een 'onbekend' voertuig.

Tybo
Berichten: 145

#20 , 09 mar 2020 22:49

Zoals eerder reeds geschreven :
Wanneer er indicaties gedetecteerd werden van de stoffen die de rijvaardigheid beïnvloeden (minimum 3 aangevinkte items over minstens 2 verschillende rubrieken) gaat de controlerende overheid, bij een gewone (verkeers)controle normaliter over tot het opleggen van een speekseltest.

Misschien een weetje : bij een verkeerscontrole kan de controlerende overheid zelfs onmiddellijk overgaan tot het opleggen van een speekseltest, zelfs zijn er niet onmiddellijk indicaties dat je stoffen, die de rijvaardigheid beïnvloeden, hebt gebruikt / ingenomen.

Het resultaat van de speekselanalyse zal uiteindelijk volledig uitsluitsel geven of je al dan niet de strafbare waarden (uitgedrukt in ng/ml) hebt overschreden, zijnde :
* Delta-9-tetrahydrocannabinol (THC) : 10
* Amfetamine : 25
* Methyleendioxymethylamfetamine (MDMA) : 25
* Morfine (vrij) of 6-acetylmorfine : 5
* Cocaïne of Benzoylecgonine : 10

Issued
Berichten: 1231

#21 , 10 mar 2020 08:48

Misschien een weetje : bij een verkeerscontrole kan de controlerende overheid zelfs onmiddellijk overgaan tot het opleggen van een speekseltest, zelfs zijn er niet onmiddellijk indicaties dat je stoffen, die de rijvaardigheid beïnvloeden, hebt gebruikt / ingenomen.
Heb je daar een bron van? Eerste dat ik daarvan hoor.

Oude Belg
Berichten: 3192

#22 , 10 mar 2020 11:09

Misschien een weetje : bij een verkeerscontrole kan de controlerende overheid zelfs onmiddellijk overgaan tot het opleggen van een speekseltest, zelfs zijn er niet onmiddellijk indicaties dat je stoffen, die de rijvaardigheid beïnvloeden, hebt gebruikt / ingenomen.
Heb je daar een bron van? Eerste dat ik daarvan hoor.
Zelfde regeling als een alcoholtest.
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

Issued
Berichten: 1231

#23 , 10 mar 2020 12:13

Zelfde regeling als een alcoholtest.
Wederom: bron?

hetgeen ik weet is:
16 MAART 1968. - Wet betreffende de politie over het wegverkeer.
[B.S. 27.03.1968]
Titel IV: Strafbepalingen en veiligheidsmaatregelen
Hoofdstuk IXbis : Andere stoffen die de rijvaardigheid beïnvloeden : test en tijdelijk rijverbod
Artikel 61bis
§ 1. De in artikel 59, § 1 bedoelde overheidspersonen kunnen de test bepaald in § 2 voor het detecteren van stoffen die de rijvaardigheid beïnvloeden, bedoeld in artikel 37bis, § 1, 1°, opleggen :

1° aan de vermoedelijke dader van een verkeersongeval of aan ieder die het mede heeft kunnen veroorzaken, zelfs indien hij het slachtoffer ervan is. In dit geval kan er onmiddellijk worden overgegaan tot de speekseltest bedoeld in § 2, 2°, zonder de checklist bedoeld in § 2, 1° te overlopen;

2° aan ieder die op een openbare plaats een voertuig of een rijdier bestuurt of een bestuurder begeleidt met het oog op scholing;

3° aan ieder die op het punt staat om op een openbare plaats een voertuig of een rijdier te besturen of op het punt staat een bestuurder te begeleiden met het oog op scholing.

§ 2. De test bedoeld in § 1 van dit artikel bestaat uit :

1° eerst het vaststellen van indicaties van tekenen van recent gebruik van één van de stoffen bedoeld in artikel 37bis, § 1, 1° aan de hand van een gestandaardiseerde checklist, waarvan de nadere toepassingsregels en het model door de Koning worden bepaald;

2° vervolgens, indien de gestandaardiseerde checklist 1 bedoeld in 1°, een indicatie geeft van tekenen van recent gebruik van een van de stoffen bedoeld in artikel 37bis, § 1, 1°, het afnemen van een speekseltest.
Enkel in het geval van een verkeersongeval kan men de checklist overslaan. De procedure drugs in het verkeer verschilt wel degelijk van die van alcohol in het verkeer. Waarom dat zo is weet geen hond, maar het is zo.

Tybo
Berichten: 145

#24 , 10 mar 2020 12:32

Misschien een weetje : bij een verkeerscontrole kan de controlerende overheid zelfs onmiddellijk overgaan tot het opleggen van een speekseltest, zelfs zijn er niet onmiddellijk indicaties dat je stoffen, die de rijvaardigheid beïnvloeden, hebt gebruikt / ingenomen.
Heb je daar een bron van? Eerste dat ik daarvan hoor.
Foutje van mij, ik bedoelde dus bij een verkeersongeval :oops: ipv bij een verkeerscontrole.
K typte blijkbaar te vlug .... :?
Goed opgemerkt !

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#25 , 10 mar 2020 14:29

------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

John Béton
Topic Starter
Berichten: 8
Juridisch actief: Nee

#26 , 11 mar 2020 00:22

Ze moette maar een test uitvinde da kan bevestige dat je achter het stuur onder invloed bent en niet gewoon restjes innje speeksel hebt van paar dage geledeven lol je keurt etnische h profileren dus goed de test gaf ook datk amfetamine had nooit gebruikt ik rook alleen wiet soms dusja zo goed zulle die teste ook weer ni werken he das gewoon geldkloperij weer waar ze aan kunne verdienenq

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#27 , 11 mar 2020 07:23

De allerbelangrijkste vragen in dit verhaal zijn de volgende:

- heeft u drugs gebruikt en werd de limiet overschreden?
- was uw voertuig op het ogenblik van de vaststelling verzekerd?

Indien beide vragen positief worden beantwoord, dan bent u schuldig, tout court.
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

Tybo
Berichten: 145

#28 , 11 mar 2020 10:25

Issued en Tybo:

zie: https://wprovl.be/index.php/2013-04-24- ... eekseltest
In welke gevallen de speekseltest + -analyse er wordt uitgevoerd ken ik beroepshalve wel ;-)

Niettemin zijn er toch wel n paar zaken die niet meer correct zijn, nl
- de opdeciemen zijn thans 8 geworden, dus de geldboete bedraagt dus minimum 200 * 8 = 1600 EUR al dan niet gedeeltelijk met uitstel
- bij positieve speekseltest wordt actueel normaliter het rijbewijs voor 15d ingetrokken ipv 12 uur ingehouden

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#29 , 11 mar 2020 11:04

Tybo, ik wou zeker niet je kennis in twijfel trekken, integendeel. Ik wou enkel maar aanwijzen dat ook bij een verkeerscontrole een speekseltekst mag afgenomen worden indien er een reële aanwijzing is van misbruik binnen het verkeer. Dat de strafmaat is gewijzigd, is ge-updated doet niets af aan het feit van de mogelijkheid tot controle. Zie in deze mijn laatste tussenkomst in deze waar de cruciale vragen gesteld worden die echt ter zake zijn. De rest is maar een logische uitvoering van de desbetreffende rechtsregels.
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

Issued
Berichten: 1231

#30 , 11 mar 2020 11:36

bij positieve speekseltest wordt actueel normaliter het rijbewijs voor 15d ingetrokken ipv 12 uur ingehouden
Rijverbod van 12u en een intrekking van 15dagen dacht ik.
ook bij een verkeerscontrole een speekseltekst mag afgenomen worden indien er een reële aanwijzing is van misbruik binnen het verkeer.
Die aanwijzingen zijn dus vast te stellen met de checklist.

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”