wettelijke ingreep van gemeente ?

dtr
Topic Starter
Berichten: 3

wettelijke ingreep van gemeente ?

#1 , 12 aug 2008 12:39

Gisteren heb ik mijn wagen zéér zwaar beschadigd aan een snelheidsremmende ingreep van de gemeente.
Op een landbouwweg (ik mag hier inderdaad eigenlijk niet rijden, maar denk niet dat dat ter zake doet) waar je 90km/u mag, had de gemeente vorige week 2 sleuven van 5m lang uit een betonvak geslepen, ter hoogte van de banden. Deze sleuven werden dan deels opgevuld met zand.
Door het te laat opmerken van deze ingreep ben ik dus tegen 65km/u in deze sleuven terecht gekomen, waarna ik bijzonder hard tegen de betonnen rand op het einde ben geslaan.

Resultaat: 2 gescheurde banden, 2 verwrongen wielvelgen, achterwiel staat 10cm verder achteruit, voorwiel staat tegen de carosserie, onderstel zwaar geraakt,...

Vraag is dan ook, is zo een ingreep van de gemeente wettelijk ?
Mag een gemeente zomaar snelheidsremmers aanbrengen waar je tegen 50km/u reeds zware schade kan oplopen ?

Alvast bedankt voor een antwoord,

Dieter J.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#2 , 12 aug 2008 13:54

Als je daar 90 km per uur mag rijden lijkt de gemeente mij aansprakelijk te zijn.

Hebt u een rechtsbijstandverzekering? Wend u tot hen.

scorpioen

dtr
Topic Starter
Berichten: 3

#3 , 13 aug 2008 13:16

bedankt,

Gisteren bij de politie geweest. Die zeggen dat aangezien het een landbouwweg is, ik daar eigenlijk niet mocht rijden. Enkel aangelanden mogen er rijden.

Valt heel mijn verhaal nu in het water ? Of zou de gemeente toch verantwoordelijk kunnen gesteld worden voor de schade ?

Reclame

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#4 , 13 aug 2008 13:27

Dit kan volgens mij eventueel een reden zijn voor gedeelde aansprakelijkheid maar neemt de aansprakelijkheid van de gemeente niet weg.

Er is m.i. trouwens ernstige discussie mogelijk of er wel een oorzakelijk verband is tussen de door u gemaakte fout en de schade.

Staat daar een verkeersbord dat u daar niet mag rijden?

scorpioen

dtr
Topic Starter
Berichten: 3

#5 , 13 aug 2008 17:07

ik vrees inderdaad dat dat bord er staat... enkel aangelanden mogen erin.

al bedankt !

sniper
Berichten: 780
Locatie: meetkerke

#6 , 14 aug 2008 00:47

ik vrees inderdaad dat dat bord er staat... enkel aangelanden mogen erin.

al bedankt !
en waar in de wegcode staat "enkel aangelanden" omschreven
Artikel 5: Bindende kracht van de verkeerstekens

De weggebruikers moeten de verkeerslichten, verkeersborden en wegmarkeringen in acht nemen wanneer deze regelmatig zijn naar de vorm, voldoende zichtbaar zijn en overeenkomstig de voorschriften van dit reglement zijn aangebracht.
bron: www.wegcode.be
vraag het eens op wegcode.be
daar is het nog al eens ter sprake gekomen
beter een slechte dag op zee,
dan een goede dag op het werk

job
Berichten: 86

#7 , 17 aug 2008 20:00

Gisteren heb ik mijn wagen zéér zwaar beschadigd aan een snelheidsremmende ingreep van de gemeente.
Op een landbouwweg (ik mag hier inderdaad eigenlijk niet rijden, maar denk niet dat dat ter zake doet) waar je 90km/u mag, had de gemeente vorige week 2 sleuven van 5m lang uit een betonvak geslepen, ter hoogte van de banden. Deze sleuven werden dan deels opgevuld met zand.
Door het te laat opmerken van deze ingreep ben ik dus tegen 65km/u in deze sleuven terecht gekomen, waarna ik bijzonder hard tegen de betonnen rand op het einde ben geslaan.

Resultaat: 2 gescheurde banden, 2 verwrongen wielvelgen, achterwiel staat 10cm verder achteruit, voorwiel staat tegen de carosserie, onderstel zwaar geraakt,...

Vraag is dan ook, is zo een ingreep van de gemeente wettelijk ?
Mag een gemeente zomaar snelheidsremmers aanbrengen waar je tegen 50km/u reeds zware schade kan oplopen ?

Alvast bedankt voor een antwoord,

Dieter J.
Meer dan waarschijnlijk heb je kennis gemaakt met een tractorsluis (in wording). Soms opwaarts gebouwd (http://www.bblv.be/tragewegen/images/ni ... php?id=193), soms neerwaarts (zoals in jouw geval).

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#8 , 28 jun 2016 10:47

ik vrees inderdaad dat dat bord er staat... enkel aangelanden mogen erin.

al bedankt !
late antwoord maar misschien nuttig.

Aangelande = toegang beperkt voor eigenaars en huurders.

Als dit bord F99a,b of c er staat is er een snelhiedsbeperking van 30km per uur.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

tira00
Berichten: 929

#9 , 28 jun 2016 11:08

oud topic, te laat gezien

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”