doorgang straat geblokkeerd

janzonderlicht
Topic Starter
Berichten: 14
Juridisch actief: Nee

doorgang straat geblokkeerd

#1 , 07 feb 2020 12:36

Ik laat een woning afbreken aan het einde van een doodlopende straat.
Omdat het een smalle straat is en er dagelijks auto's aan beide kanten staan geparkeerd is het niet mogelijk om met vrachtwagens te passeren (doorgang van +/- 2 meter!).
Daarom heb ik op voorhand in al de brievenbussen van de huizen waar het zware vervoer moet passeren briefjes in de bus gestoken met het verzoek om bij het parkeren van hun auto's er op te letten dat er voldoende doorgang is.
Vandaag kwam de afbraakfirma maar aangezien die auto's daar weer geparkeerd stonden konden ze de bouwplaats niet bereiken. Blijkt dat het merendeel van die auto's niet van de straatbewoners zijn maar van pendelaars die hier in de buurt overstappen op het openbaar vervoer.

Het betreft 52 auto's. Mag ik die laten verwijderen op kosten van de eigenaars en hoe moet bepaald worden of het de 26 auto's aan linker- of rechterkant zijn die dienen te worden verwijderd?
Voor het af te breken pand en de twee naburige panden werden er door de gemeente op mijn aanvraag wel verbodsborden geplaatst.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
D0gD0g

#2 , 07 feb 2020 12:56

Misschien borden plaatsen?

katwezel
Berichten: 375

#3 , 07 feb 2020 13:06

Beetje onvoorbereid ?
Elke gemeente heeft een dienst waar je tijdig een vergunning kan aanvragen en eventueel het bijhorend parkeerverbod dient aan te vragen , soms zul je extra maatregelen moeten nemen opgelegt door de gemeente

Reclame

janzonderlicht
Topic Starter
Berichten: 14
Juridisch actief: Nee

#4 , 07 feb 2020 14:59

"Elke gemeente heeft een dienst waar je tijdig een vergunning kan aanvragen en eventueel het bijhorend parkeerverbod dient aan te vragen"

Van mijn kant was alles perfect voorbereid. Op voorhand aan gemeente gevraagd om de nodige borden te plaatsen. Bovendien in alle brievenbussen nog zelf een brief gestoken.
Normaal gezien moest ik dat niet doen want die geparkeerde auto's hebben de doorgang versmald tot minder dan het wettelijke minimum.
Ik denk niet dat ik verkeersovertredingen moet voorzien of voorkomen.
Moet de overtreder niet op de blaren zitten ipv degene die er de last van heeft?
Kan iemand correct antwoord geven?
Ik wil dat morgen doorgang wordt verleend, zoniet heb ik extra kosten omdat sloopbedrijf onverrichterzake is weggegaan.

Inazuma
Berichten: 9768
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#5 , 07 feb 2020 15:10

Daar staan er dus de helft foutgeparkeerd

Tweerichtingsstraat, minimumdoorgang is dan zelfs niet de 3m die al niet gehaald wordt, maar moet voldoende zijn om 2 auto's te laten kruisen :!:


https://wegcode.be/wetteksten/secties/k ... /190-art25

Artikel 25. Parkeerverbod

25.1. Het is verboden een voertuig te parkeren :

7° wanneer de vrije doorgang op de rijbaan minder dan 3 meter breed zou worden;

11° op rijbanen met tweerichtingsverkeer tegenover een ander stilstaand of geparkeerd voertuig, wanneer twee andere voertuigen daardoor elkaar moeilijk zouden kunnen kruisen;



Probleem: wie is de overtreder :?:
Wie stond er eerst
Wie is tegenover de ander komen staan
Hopeloze zaak, en dus gebeurt er niks, en treedt politie niet op.


Parkeerverbod aanvragen.
Dan kan er tenminste opgetreden worden

Gemeente vragen er aan één of andere zijde permanent een parkeerverbod in te stellen, dan wel beurtelings parkeren in te voeren

Dit probleem gaat er al langer bestaan, en weer bestaan nadien ...


Je kàn laten takelen, zelfs zonder borden, maar dat is dan op jouw risico & kosten ...

LennieK
Berichten: 1858
Juridisch actief: Nee

#6 , 07 feb 2020 15:12

u zegt dus dat de auto's er nog steeds parkeren ondanks een parkeerverbodsbord? Politie bellen zou ik denken. En wel asap, met een beetje geluk dwaalt de laatste werknemer van de gemeente nog door de gangen :P Stel dat je nog extra borden of zo nodig hebt.

Inazuma
Berichten: 9768
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#7 , 07 feb 2020 15:12

Op voorhand aan gemeente gevraagd om de nodige borden te plaatsen.
Maar die stonden er niet ?

Als ze er staan, belt u de politie die laten takelen .
Normaal gezien moest ik dat niet doen want die geparkeerde auto's hebben de doorgang versmald tot minder dan het wettelijke minimum.
Ik denk niet dat ik verkeersovertredingen moet voorzien of voorkomen.
Neen, maar niemand kan de eigenlijke overtreder aanwijzen als er geen parkeerverbod staat ...

janzonderlicht
Topic Starter
Berichten: 14
Juridisch actief: Nee

#8 , 07 feb 2020 16:18

Blijkbaar is inazuma de enige die mijn vraag aandachtig heeft gelezen.
Maar ik zit nu wel in een catch22 situatie.
Wijkagent is komen kijken, piste een plas en liet alles zoals het was.
Ik lijd wel financiële schade. Kan ik de gemeente verantwoordelijk stellen?

Sirkii
Berichten: 5396

#9 , 07 feb 2020 17:59

Nogmaals: heb je een inname openbare ruimte met de bijhorende parkeersverbodborden aangevraagd bij de gemeente en stonden de borden er?

Ja? Dan zal de politie takelen.

Neen? Dan doen ze niets, zagen over het niet respecteren van minimumbreedtes brengt geen zoden aan de dijk. Als de brandweer er moet passeren maken ze er wel korte metten mee.

Een inname openbare ruimte is idd best wel duur ...

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#10 , 07 feb 2020 18:32

TS schrijft:

"Van mijn kant was alles perfect voorbereid. Op voorhand aan gemeente gevraagd om de nodige borden te plaatsen. Bovendien in alle brievenbussen nog zelf een brief gestoken. Normaal gezien moest ik dat niet doen want die geparkeerde auto's hebben de doorgang versmald tot minder dan het wettelijke minimum. "


Wegcode zegt:

"4.4. Elke bestuurder van een stilstaand of geparkeerd voertuig moet dit verplaatsen zodra hij daartoe door een bevoegd persoon aangemaand wordt.

Weigert de bestuurder of is hij afwezig, dan mag de bevoegde persoon ambtshalve voor de verplaatsing van het voertuig zorgen. De verplaatsing gebeurt op risico en kosten van de bestuurder en de burgerlijk aansprakelijke personen, behalve wanneer de bestuurder afwezig is en het voertuig reglementair is geparkeerd."

Ergo: als die auto's de openbare weg blokkeren moet de gemeente ze laten wegslepen.
Voor de auto's die reglementair geparkeerd zijn is dat op risico en kosten van de wegbeheerder.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Inazuma
Berichten: 9768
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#11 , 07 feb 2020 19:37

Maar ik zit nu wel in een catch22 situatie.
Wijkagent is komen kijken, piste een plas en liet alles zoals het was.
Niets doen is "veiliger" hé ...

Maar 26 wagens laten wegtakelen ...
Gaat wel even duren, en je kijkt snel tegen 4 à 5000€ extra kosten aan enkel voor de takelingen
Wachttijd voor de sloper kost je ook nog extra

Geen idee of een rondje takelen dat waard is

Ik lijd wel financiële schade. Kan ik de gemeente verantwoordelijk stellen?
Daarvoor zal je het gemeentelijke reglement inzake tijdelijke parkeerverboden eens grondig moeten nalezen
Kan zijn dat ze zichzelf daarin bij voorbaat verschonen voor alle dergelijke schade ...


Maar in principe wel:
- als de borden er niet staan hoewel tijdig en reglementair aangevraagd, is dat een fout van de gemeente ;
- u heeft aantoonbare schade doordat de sloper niet kan werken, maar er wel materiaal & personeel heeft;
- en er is oorzakelijk verband tussen de fout en de schade



Morgenvroeg héél heel vroeg de boel afsluiten en enkel auto's de straat uit laten :?:
Vrees dat je dan wel voor 5 u al moet beginnen ...
Niet 100% koosjer als je daar geen toelating voor hebt, maar ja ...

Als de flikken komen is dat handig, kunnen ze zien wie waar al staat :mrgreen:

Inazuma
Berichten: 9768
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#12 , 07 feb 2020 19:40

Ergo: als die auto's de openbare weg blokkeren moet de gemeente ze laten wegslepen.
Voor de auto's die reglementair geparkeerd zijn is dat op risico en kosten van de wegbeheerder.
Dat is net het punt:

Je weet in zo'n situatie totaal niet wie reglementair parkeerde, en wie foutparkeerde


Gemeente moet deze situaties voorzien en parkeerbeleid er op afstemmen, zodat ze kunnen optreden.
Wat gaan ze doen als het daar achterin brandt ?

Drone
Berichten: 3029
Locatie: st-niklaas

#13 , 07 feb 2020 20:48

Ergo: als die auto's de openbare weg blokkeren moet de gemeente ze laten wegslepen.
Voor de auto's die reglementair geparkeerd zijn is dat op risico en kosten van de wegbeheerder.
Dat is net het punt:

Je weet in zo'n situatie totaal niet wie reglementair parkeerde, en wie foutparkeerde


Gemeente moet deze situaties voorzien en parkeerbeleid er op afstemmen, zodat ze kunnen optreden.
Wat gaan ze doen als het daar achterin brandt ?

uit ervaring weet ik dat alle bestuurders dan een ticketje krijgen wegens belemmering etc :mrgreen:

neen, ik heb geen ticketje gekregen, maar naar een brand gaan met de ziekenwagen en amper door kunnen in sommige straten in centrum antwerpen, kunt ge wel raden of er een brandweerwagen dan nog door kan . . .

LeenW
Berichten: 12818

#14 , 07 feb 2020 23:23

Ergo: als die auto's de openbare weg blokkeren moet de gemeente ze laten wegslepen.
Voor de auto's die reglementair geparkeerd zijn is dat op risico en kosten van de wegbeheerder.
Dat is net het punt:

Je weet in zo'n situatie totaal niet wie reglementair parkeerde, en wie foutparkeerde


Gemeente moet deze situaties voorzien en parkeerbeleid er op afstemmen, zodat ze kunnen optreden.
Wat gaan ze doen als het daar achterin brandt ?

uit ervaring weet ik dat alle bestuurders dan een ticketje krijgen wegens belemmering etc :mrgreen:

neen, ik heb geen ticketje gekregen, maar naar een brand gaan met de ziekenwagen en amper door kunnen in sommige straten in centrum antwerpen, kunt ge wel raden of er een brandweerwagen dan nog door kan . . .
Dat lijkt mij ook niet correct. Zoals hierboven gezegd, wie er eerst staat parkeert zich 100% correct.

Drone
Berichten: 3029
Locatie: st-niklaas

#15 , 08 feb 2020 00:28



Dat is net het punt:

Je weet in zo'n situatie totaal niet wie reglementair parkeerde, en wie foutparkeerde


Gemeente moet deze situaties voorzien en parkeerbeleid er op afstemmen, zodat ze kunnen optreden.
Wat gaan ze doen als het daar achterin brandt ?

uit ervaring weet ik dat alle bestuurders dan een ticketje krijgen wegens belemmering etc :mrgreen:

neen, ik heb geen ticketje gekregen, maar naar een brand gaan met de ziekenwagen en amper door kunnen in sommige straten in centrum antwerpen, kunt ge wel raden of er een brandweerwagen dan nog door kan . . .
Dat lijkt mij ook niet correct. Zoals hierboven gezegd, wie er eerst staat parkeert zich 100% correct.
probleem in het antwerpse (binnen de singel) is dat ze er zelfs geparkeerd word op kruispunten, waardoor de ziekenwagen (lengte +/- 7m) soms amper kan draaien en tijd verliest

stel u dan eens voor als er een brandweerwagen door moet, niet de eerste keer dat ze 50m verder hun slangen daardoor moeten uitrollen :evil:

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”