Parkeerplaats kiezels voor voortuin

LiesVerhard
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

Parkeerplaats kiezels voor voortuin

#1 , 02 feb 2020 13:35

Beste

Ik had een vraag over een plaats voor onze voortuin. Wij hebben deze plaats aangelegd met kiezels zodat wij onze tweede auto daar kunnen parkeren. Wij hebben 1 garage met een lange oprit, maar als mijn man zijn auto op de oprit staat moeten we deze steeds verzetten als ik met mijn auto uit de garage wil.

Daarom hebben we op het stukje grond voor onze voortuin (waar onze brievenbus staat) kiezels gelegd, zodat we onze wagen daar ook kunnen parkeren.

Sinds 2 maand hebben we echter nieuwe buren en deze hebben zich de gewoonte aangemeten om hun wagens daar ook steeds te plaatsen. Vandaag staat er zelfs een mobilehome! Heel leuk als je van de oprit moet rijden, want ge ziet geen steek!

Nu is de vraag: mag dit zomaar?? Aangezien deze plaats voor ons huis is, met onze brievenbus op. Een voetpad is er niet.

Alvast bedankt voor jullie hulp!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Oude Belg
Berichten: 3192

#2 , 02 feb 2020 13:47

Een voortuin is een voortuin. Daar groeien normaal gezien geen kiezels. Het is gewoon een bouwovertreding om een illegale privéparkeerplaats te hebben.
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#3 , 02 feb 2020 13:50

Gaat het hier om privé-eigendom of openbare eigendom?
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

Reclame

LiesVerhard
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#4 , 02 feb 2020 13:51

Het is voor de voortuin, niet er op. In heel de straat is er overal voor de voortuin een stuk zand. De meeste mensen leggen daar kiezels op, zoals wij.

LiesVerhard
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#5 , 02 feb 2020 13:56

Ik vermoed openbaar, in onze akte zie ik ni direkt iets staan. Voor zover ik al die woorden snap. En een auto is 1 ding, maar zo’n mobilehome is levensgevaarlijk als wij van onze oprit willen rijden want ge ziet geen auto’s, fietsers of voetgangers aankomen.

bosprocureur
Berichten: 6867

#6 , 02 feb 2020 14:19

Al eens een klapke gedaan met de buren? Dat mag echt hoor, en kan veel oplossen, voordt het een probleem wordt. :)

basejumper
Berichten: 4647
Locatie: Diest

#7 , 02 feb 2020 15:33

Het omvormen van een voortuin (of het stuk er voor) tot een parkeerplaats is een stedenbouwkundige overtreding en niet toegelaten. Ook al doen ook andere buren dat en wordt het gedoogd. Het is nog een stap verder om te redeneren dat de strook straat voor de illegale parkeerplaats dan ook de facto niet meer mag gebruikt worden om te parkeren....
De enige correcte oplossing is dat u de tweede wagen parkeert op de bestaande oprit, of op de straat zelf.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Issued
Berichten: 1236

#8 , 03 feb 2020 00:03

Ik denk dat het hier gaat om een gelijkgrondse berm. Indien binnen bebouwde kom moet men hierop parkeren. Als deze berm niet gelijkgrondse is met de straat is het een verhoogde berm en mag je er niet op staan.
Kan u eventueel een link met Google maps sturen. Dan kunnen we dit makkelijker beoordelen

WizardGandalf
Berichten: 358
Juridisch actief: Ja

#9 , 03 feb 2020 10:39

Ik vermoed openbaar.
Als daar mag geparkeerd worden, en het is openbaar, dan mag iedereen daar parkeren. Ook uw buurman. Ook met een mobilehome. Als dit uw zicht beperkt, is het kwestie van héél erg voorzichtig van uw oprit te rijden...

We hebben in onze wijk dezelfde discussie: voor een aantal woningen zijn parkeerplaatsen aangelegd (rubbertegels waar gras in kan groeien). Dit is openebaar domein, maar er zijn buren die denken dat dit hun privé-parkeerplaats is, omdat dit stuk grond nu éénmaal voor hun woning ligt. Dit is al meerdere keren bij de wijkagent nagevraagd en deze is formeel: dit zijn OPENBARE parkeerplaatsen waar iedereen mag parkeren.

Als het in dit geval dus openbaar domein is, vermoed ik dat het om dezelfde situatie gaat. In principe mag je ook niet zomaar zelf kiezels gaan storten op een stuk grond dat niet uw eigendom is. Dit kan als sluikstorten gezien worden...
注意してください フォーラムの情報は信頼できません
------ Wizard Gandalf ------
注意してください フォーラムの情報は信頼できません

Issued
Berichten: 1236

#10 , 03 feb 2020 12:13

Moet zoals geen openbaar domein zijn. Het kan zijn dat de percelen verder lopen (soms tot de helft van de straat) en dat het dus privé grond is die eveneens openbare weg is.

D.Jansen
Berichten: 3

#11 , 17 feb 2020 14:23

Ik heb een gelijkaardig 'probleem'. De brede oprit voor onze woning is volledig verhard met klinkers. Dat zijn in feite drie parkeerplaatsen op mijn eigen grond die rechtstreeks toegang geven tot de straat. Eén plaats geeft toegang tot de garage.

Reeds een paar keer is het al voorgevallen dat iemand parkeert op de openbare weg vóór deze plaatsen.

Sins een paar dagen heeft een vriend tijdelijk zijn auto op onze oprit geparkeerd. Het toeval wil natuurlijk dat er net nu een auto op de openbare weg is geparkeerd die die wagen volledig blokkeert. En net nu komt mijn vriend zijn auto terug halen.

We belden de politie en die willen de auto niet komen takelen omdat we geen bord 'verboden te parkeren' hebben hangen op die plaats.

Als ik bovenstaande lees, betekent dat dat énkel de plaats voor mijn garage moet vrij blijven? De andere twee plaatsen waar soms ook wagens staan die hebben dan pech als er iemand op het openbaar domein de toegang blokkeert, tenzij ik mijn gevel opsmuk met verboden te parkeren borden?

Oude Belg
Berichten: 3192

#12 , 17 feb 2020 14:58


Als ik bovenstaande lees, betekent dat dat énkel de plaats voor mijn garage moet vrij blijven? De andere twee plaatsen waar soms ook wagens staan die hebben dan pech als er iemand op het openbaar domein de toegang blokkeert, tenzij ik mijn gevel opsmuk met verboden te parkeren borden?
Lees #7 nog eens. Je mag niet parkeren voor een inrit, maar wel voor een voortuin. Eigenlijk hebt u blijkbaar al 4 privéparkeerplaatsen : de garage, twee op de oprit en een op de straat voor de oprit. Je kan ook té gulzig zijn.
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

Inazuma
Berichten: 9799
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#13 , 17 feb 2020 15:38

We belden de politie en die willen de auto niet komen takelen omdat we geen bord 'verboden te parkeren' hebben hangen op die plaats.
Ganse inrij moet vrij blijven.
Er is geen enkele wettelijke bepaling die stelt dat een inrij maar deels vrij hoeft te zijn,
noch dat een inrij slechts dat stuk is dat toegang geeft tot een garage,
noch dat de garage effectief als garage moet gebruikt zijn.


Er is ook geen enkele wettelijke bepaling die stelt dat er een bordje "verboden te parkeren" op een inrij zou moeten hangen.
Dat verbod volgt uit de verkeerswetgeving.

Dus kwestie van niet willen optreden.


Of die inrij stedenbouwkundig toegelaten is of niet, maakt eigenlijk niet uit voor wie er voor komt staan,
en verandert niets aan de toepassing van de verkeerswetgeving.

Politie kan daar een extra PV voor opstellen indien niet toegelaten ...

WizardGandalf
Berichten: 358
Juridisch actief: Ja

#14 , 17 feb 2020 15:53

Voor zover ik weet mag je een wagen die geparkeerd is niet blokkeren. Onze vroeger huurwoning had ook twee "parkeerplaatsen" daar waar dit eigenlijk voortuin moest zijn. Wij hebben ooit de politie gebeld aangezien er ook een wagen voor onze "parkeerplaatsen" geparkeerd had en onze beide wagens blokkeerden zodat we niet konden gaan werken. Politie heeft die wagen toen weldegelijk laten takelen. De agent in kwestie vertelde ons toen dat het blokkeren van een wagen om weg te rijden niet mocht, maar moest er nu iemand geparkeerd staan waardoor we er niet konden OP rijden, dan zouden ze de wagen niet getakeld hebben. Geen idee wat er van die uitleg klopt, maar dat is wat de agent ons meedeelde...
注意してください フォーラムの情報は信頼できません
------ Wizard Gandalf ------
注意してください フォーラムの情報は信頼できません

Oude Belg
Berichten: 3192

#15 , 17 feb 2020 16:01

Dat is ook wat ik veronderstelde.
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”