Verandering van maximumsnelheid: recht 'opgebruiken'?

luc.meeusen
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Verandering van maximumsnelheid: recht 'opgebruiken'?

#1 , 31 jan 2020 16:30

Onlangs werden in onze buurt heel wat mensen geflitst en beboet omdat ze sneller reden dan de maximum toegelaten snelheid van 50 km/u (bebouwde kom). Uit de proces-verbalen blijkt dat de flitscamera slechts een tien à twintig meter voorbij het verkeersbord bebouwde kom stond opgesteld. Nu kan men natuurlijk onmogelijk tot aan dat verkeersbord 70 km/u rijden - de snelheid die tot aan dat verkeersbord is toegelaten - en vanaf het verkeersbord meteen exact 50 km/u of minder.
Tijdens mijn rij-opleiding hield de instructeur ons destijds voor dat je "je recht mag opgebruiken" (zo formuleerde hij het): je mag, in dit geval, de 70 km/u aanhouden tot aan het bord dat 50 km/u oplegt en vanaf dat bord moet je beginnen vertragen: als je meteen de nieuwe maximum snelheid zou moeten bereiken, moet je je remmen dichtgooien, wat een gevaarlijke situatie oplevert (het was in mijn geval bovendien nog in de ochtendlijke duisternis).
Mijn eigen boete en veel andere van wie ik gehoord hebben, gaan over overtredingen met snelheden - na correctie - van 53 of 54 km/u...

Had de instructeur van de rij-opleiding dan ongelijk? Zegt het verkeersreglement hier iets over?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Sirkii
Berichten: 5414

#2 , 31 jan 2020 18:05

Mijn interpretatie van de wegcode is dat je vanaf de plaats van het verkeersbord de aangegeven snelheid moet respecteren. Maw u “moet” uw “recht opgebruiken” en vroeger beginnen vertragen. Om die reden vind je soms snelheidsborden met een afstand als onderbord om dat vertragen te adviseren.

Inazuma
Berichten: 9773
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#3 , 31 jan 2020 18:12

Uit de proces-verbalen blijkt dat de flitscamera slechts een tien à twintig meter voorbij het verkeersbord bebouwde kom stond opgesteld.
De beperking tot 50 geldt dan vanaf het bord ...
Nu kan men natuurlijk onmogelijk tot aan dat verkeersbord 70 km/u rijden - de snelheid die tot aan dat verkeersbord is toegelaten - en vanaf het verkeersbord meteen exact 50 km/u of minder.
Niemand zegt dat dat moet ... °)
Niemand zegt dat je 70 moet rijden zolang dat mag
Vooruitkijken
Snelheid aanpassen


°) Er zijn een paar plaatsen in Vlaanderen waar ik weet dat het wel zo is: bebouwde kom begint er gelijk waar snelweg eindigt :wink:

Tijdens mijn rij-opleiding hield de instructeur ons destijds voor dat je "je recht mag opgebruiken"
Juridisch is dat zever in pakskes ...

Reclame

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”