Boete mindervalidenplek, kaart vergeten

333_1433
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

Boete mindervalidenplek, kaart vergeten

#1 , 31 jan 2020 11:16

Hallo iedereen,

Onlangs vervoerde ik m'n mindervalide zus. Ik parkeerde op een mindervalideplaats (ze zit in een rolstoel) en we hebben een fijne namiddag in de stad doorgebracht.

Alleen: we zijn vergeten haar kaart in de auto te laten.

Aan het einde van de namiddag spreekt ze af met haar vriend die haar terug mee naar huis neemt. Wanneer ik aan m'n auto kom staat de politie erbij en krijg ik een boete voor het onterecht parkeren op een mindervalideplaats. Ik stamel nog wat over mijn zus die in een rolstoel zit maar ze zijn niet echt ontvankelijk voor wat zij denk ik als excuses zien; ze hadden me bijna laten slepen.

Ik heb net de PV ontvangen. Heeft het zin om die betwisten met een kopie van de mindervalidenkaart van mijn zus? Zij was er natuurlijk niet bij toen ik wegreed, alleen toen ik er aankwam, maar dat kan ik natuurlijk niet bewijzen...

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#2 , 31 jan 2020 11:21

Neen de kaart moet op het tijd stip van parkeren in de wagen zichtbaar opgesteld zijn.

Iedereen kan afkomen maar mijn oom zat bij mij zal je morgen de kaart komen tonen !!
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

333_1433
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#3 , 31 jan 2020 11:37

Neen de kaart moet op het tijd stip van parkeren in de wagen zichtbaar opgesteld zijn.

Iedereen kan afkomen maar mijn oom zat bij mij zal je morgen de kaart komen tonen !!
Zeker, alleen is het in mijn geval wel echt zo, natuurlijk :)
Het is jammer dat ik beboet wordt ondanks mijn mindervalide zus die wel degelijk in het bezit is van een kaart.

Reclame

artemis
Berichten: 3294

#4 , 31 jan 2020 11:49

Jammer voor u maar begrijpelijk en logisch. Leg u erbij neer.

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#5 , 31 jan 2020 13:42

Het is jammer dat ik beboet wordt ondanks mijn mindervalide zus die wel degelijk in het bezit is van een kaart.
Ja, maar U moet de regelgeving daarrond net zo goed opvolgen als iemand anders ...
En zonder de parkeerkaart beging u een overtreding.


Er is al zoveel misbruik met parkeerkaarten geweest, dat betwisten een riskante bedoening wordt.
Vooral omdat de overtreding er is, ongeacht of u uw zus bij had of niet.

333_1433
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#6 , 31 jan 2020 14:40

Het is jammer dat ik beboet wordt ondanks mijn mindervalide zus die wel degelijk in het bezit is van een kaart.
Ja, maar U moet de regelgeving daarrond net zo goed opvolgen als iemand anders ...
En zonder de parkeerkaart beging u een overtreding.


Er is al zoveel misbruik met parkeerkaarten geweest, dat betwisten een riskante bedoening wordt.
Vooral omdat de overtreding er is, ongeacht of u uw zus bij had of niet.
Bedankt voor jullie reacties!

U zegt dat een betwisting een 'riskante' bedoening wordt... Wat is het exacte risico?

Sorry voor de mogelijks domme vraag, heb niet zoveel ervaring met PV's (gelukkig); ik dacht dat het misschien wel het proberen waard was om toe te geven dat de kaart niet zichtbaar aanwezig was, maar dat ik ze wel degelijk in mijn bezit heb door een kopie van de kaart te sturen.

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#7 , 31 jan 2020 15:11

U zegt dat een betwisting een 'riskante' bedoening wordt... Wat is het exacte risico?
Tweede graads overtreding:

- Veroordeling, kan correctioneel zijn (> 25€ uitgesproken), en zo effect hebben op uw werk
- Strafblad
- Boete 20 tot 250 € x 8 (opdeciemen) = 160 tot 2000€
- bijdrage "Slachtofferfonds" indien uitgesproken boete > 25€ : 200€
- bijdrage juridische 2de lijns bijstand: 20€
- gerechtskosten: ~80€
- mogelijk verval recht op sturen, 8 dagen tot 5 jaar aka "rijverbod"
- mogelijk herstelonderzoeken om dat recht te herstellen


Gaat niet zo'n vaart lopen dat u rijverval krijgt & herstelonderzoeken

Maar tegelijk kàn u moeilijk vrijgesproken worden, want wat u pleit, is eigenlijk stellen dat de inbreuk effectief begaan werd:
u stond er , maar kaart lag er niet.
Dat is niks waarmee je naar de rechtbank moet trekken

Je moet dan rekenen op opschorting van straf
Kost nog steeds de gerechtskosten + zever en stress, voor wat ... 36 € (116 - 80) :?:

Sirkii
Berichten: 5396

#8 , 31 jan 2020 18:11

Wees blij dat de wagen niet getakeld was. Dan zou de rekening nog stukken hoger geweest zijn.

saaieman
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#9 , 27 feb 2020 12:41

Wees blij dat uw kaart niet in de wagen lag, toen u toekwam en de politie bij uw auto stond. Hadden ze gevraagd of de kaart de uwe was, en uw zuster was er niet bij om dat aan te tonen, dan hadden ze misschien gezegd dat de kaart niet correct gebruikt werd, en de kaart kunnen intrekken.

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”