Bijzonder overrijdbare bedding, maar ging rechtsaf

333_1433
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

Bijzonder overrijdbare bedding, maar ging rechtsaf

#1 , 20 jan 2020 21:37

Ik krijg net een PV in de brievenbus omdat ik in overtreding was met KB. 01.12.1975 art 5 + 72.6 + 71/2 - F18 Art 5

Ik zou over een bijzonder overrijdbare bedding gereden hebben aangeduid door het bord F18 (bus-taxi).

Ik herinner me die dag niet, en dus ook niet de eventuele overtreding. Ik woon in de straat waar de boete is uitgeschreven, en weet dus wel dat ik altijd rechts afsla om in de achterliggende straat te parkeren.

Het adres op het PV waar de boete is vastgesteld is amper 60 meter van de straat naar rechts. Nu is het zeker mogelijk dat ik al eerder rechts (op de busstation) aan het rijden was (het was in die periode altijd aanschuiven in de straat) maar dat weet ik dus niet meer, en op het PV staat dus ook de huisnummer op enkele meters van de straat naar rechts.

Ik kan natuurlijk niet bewijzen dat ik daar uiteindelijk geparkeerd ben, of zelf ingeslagen ben. Wat kan ik best doen?

De vaststelling was ook op 8/12, PV pas verstuurd op 14/1. Weet niet of dat er toe doet...

Alvast heel erg bedankt voor het advies.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#2 , 21 jan 2020 07:48

De toelating (of zelfs verplichting) om vanuit een rechtsgelegen voorbehouden rijstrook rechtsaf te slaan, geldt enkel voor een voorbehouden rijstrook cfr Art 72.5, en NIET voor de bijzondere overrijdbare bedding uit Art 72.6 ...

https://wegcode.be/wetteksten/secties/k ... /258-art72


PV dat niet binnen de 14 dagen opgestuurd is, verliest in principe zijn bijzondere bewijswaarde
In praktijk wordt er niet echt naar omgekeken voor de rechtbank, en worden de verklaringen van de verbalisant geloofd ten zij u het tegendeel bewijst ...


Enige dat u kan doen is kijken of de BOB ook correct aangegeven is
Vaak is dat niet het geval

én strepen (of blokmarkering) , én bord F18 moeten allemaal aanwezig zijn

333_1433
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#3 , 21 jan 2020 08:22

Bedankt voor je snelle antwoord!

Ik begrijp alleen niet goed wanneer ik dan rechts mag om af te slaan. Nooit voorsorteren? Pas op het kruispunt zelf?

Van het artikel op de website waar u naar linkte:

“ De andere voertuigen mogen de bijzondere overrijdbare bedding dwarsen om een parkeerplaats gelegen langs deze bedding in te nemen of te verlaten of een eigendom op te rijden of te verlaten en op kruispunten.”

Ik kan op geen enkele manier bewijzen dat ik ook daadwerkelijk naar rechts ben gegaan enkele meters na de vaststelling, ik neem dus aan dat het een verloren zaak is...

Reclame

LazarusBloem
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

#4 , 21 jan 2020 15:41

Ik begrijp alleen niet goed wanneer ik dan rechts mag om af te slaan. Nooit voorsorteren? Pas op het kruispunt zelf?
Een Bijzonder Overrijdbare Bedding is niet hetzelfde als een busstrook. Een BOB mag pas gekruist worden op het kruispunt zelf. U mag deze BOB niet gebruiken om het stilstaand verkeer voorbij te rijden.

Op volgend filmpje van de Belgische Federale Politie (rond 1min44) wordt het verschil uitgelegd tussen een BOB en een busstrook.
https://www.youtube.com/watch?v=Lgs1yNY ... 8eYrLB9rQc

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#5 , 21 jan 2020 17:28

Ik begrijp alleen niet goed wanneer ik dan rechts mag om af te slaan. Nooit voorsorteren? Pas op het kruispunt zelf?
Op het kruispunt zelf
Waar u dan de BOB dwarst (wat toegelaten is) vanuit de meest rechtse (gewone) rijstrook

Een BOB is géén rijstrook - maar de verwarring met de voorbehouden rijstrook is groot ...
Ze ligt zelfs niet op de rijbaan, maar er buiten ...
“ De andere voertuigen mogen de bijzondere overrijdbare bedding dwarsen om een parkeerplaats gelegen langs deze bedding in te nemen of te verlaten of een eigendom op te rijden of te verlaten en op kruispunten.”
U doet toch niets van dat alles ?
Die parkeerplaatsen of dat eigendom moeten langsheen de BOB liggen, niet in een zijstraat ...

Ik kan op geen enkele manier bewijzen dat ik ook daadwerkelijk naar rechts ben gegaan enkele meters na de vaststelling,
Dat is van geen tel.
Zelfs al kan u bewijzen dat u rechts afsloeg, dan nog mocht u niet in de BOB rijden

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”