Inbeslagname wegens vermoeden van niet-verzekerd tijdens verkoop

charahajji
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Inbeslagname wegens vermoeden van niet-verzekerd tijdens verkoop

#1 , 19 jan 2020 00:06

Beste lezer

Ik zal het probleem zo duidelijk mogelijk proberen aan te kaarten, mijn vraag is: wat is er fout gegaan en wie zou er voor de gevolgen moeten opdraaien?

Op vrijdag 10/1 komt koper (E.) langs om de wagen te bezichtigen. Aangezien E. zo snel mogelijk een verkoop wou afsluiten, hebben we (na grondig onderzoek van zijn vriend die mechanieker is) een contract afgesloten, waarbij E. een voorschot heeft betaald en het overige saldo bij het ophalen van de wagen zal voldoen. Aangezien hij de wagen zo snel mogelijk nodig zou hebben, spraken we af dat ik diezelfde dag nog een Keuring Voor Verkoop zal doen en indien alles in orde was, het formulier van inschrijving naar hem thuis breng.

Met dit formulier zou hij dan maandag (13/1) langs de verzekering gaan om dan de kentekens op dinsdag te ontvangen, zodat hij ze direct op de wagen kan zetten om deze mee te nemen en de verkoop dus af te handelen.

Meneer E. had zelf geen tijd om naar de verzekering te gaan en liet daarom zijn zus dit in orde brengen in naam van E. Weliswaar woont zijn zus een uur verder van hem af. De kentekens zijn dus naar haar adres verstuurd, waardoor we de verkoop niet op dinsdag (14/1) konden afhandelen, aangezien hij geen tijd had om de kentekens bij haar op te halen.

In tussentijd, heb ik, de verkoper, de wagen op een P&R parking geplaatst, aangezien ik als kotstudent niet over een parkeerplaats beschik. De wagen zou normaal op dinsdag opgehaald worden, maar door het uitstelgedrag van E. (die de kentekenplaten nog niet in handen had, maar nog bij zijn zus lagen), kon meneer E. pas morgen (19/1) de wagen kunnen halen.

Wanneer ik vandaag (18/1) de wagen wou ophalen op de P&R parking, was mijn wagen in beslag genomen door de politie op (17/1), doordat de inschrijving op zijn naam al is gebeurd, maar mijn kentekens nog op de wagen staan. Dit terwijl ik nog geen uitwissing van kentekenplaten heb aangevraagd, noch heb ik mijn verzekering stop gezet.

De wagen staat momenteel nog bij het takelbedrijf. Aangezien de originele documenten nog in de wagen liggen, moeten we maandag eerst langs het politiekantoor. Meer informatie hieromtrent zal ik dus pas later kunnen posten.

Wie is er verantwoordelijk voor de gemaakte schulden?

A. Meneer E. aangezien de wagen niet opgehaald werd op het afgesproken tijdstip (di 14/1) en de wagen daarom zonder geldige kentekenplaten geparkeerd stond.

B. De verkoper, omdat ..?

C. Beiden, doordat .. ?



Om onduidelijkheden te vermijden, deel ik volgende informatie nog graag mee:

1. Waarom stond de auto op een P&R parking?
Aangezien de verkoper nog student is en hier slechts op kot zit, beschikt ze niet over een bewonerskaart in de drukke stad (Antwerpen). De wagen heeft ze hier slechts gebracht om te verkopen en aangezien ze midden in de examenperiode zit, heeft ze de wagen momenteel niet nodig en wachtte ze tot de koper, E., de wagen ophaalt zodat ze niet meer aan de parking moet denken.

2. Hoe komt het dat de koper, E., het tijdstip van overname steeds heeft verzet?
De inschrijving gebeurde door zijn zus, wonende te Humme. De kentekenplaten zijn naar dat adres verstuurd, waardoor meneer E. deze eerst nog moest ophalen. Hierdoor kon het afgesproken tijdstip niet doorgaan.

3. Waarom is de wagen in beslag genomen?
Omdat de wagen en het oude kenteken niet meer overeenkomen en er dus een vermoeden van niet-verzekerd heerste.

4. Hoe kan het dat de politie dit heeft opgemerkt terwijl de wagen geparkeerd stond?
Een werknemer van een winkel heeft opgemerkt dat de wagen al 6 dagen op de parking stond en heeft daarom de politie verwittigd.

5. Wat is nu je vraag?
》Wie zal moeten opdraaien voor de kosten van het parket, de administratieve kosten van de politie en de kosten gemaakt door de takeldienst?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Issued
Berichten: 1227

#2 , 19 jan 2020 08:51

Meneer e kon nooit op tijd de kentekens op de wagen zetten. Vanaf dat hij de zijne aanvroeg zijn de oude niet meer geldig voor die wagen.
Puur wettelijk gezien heeft de student de wagen in het verkeer gebracht waarvan ze wist of zou moeten weten dat die niet meer ingeschreven zou zijn.

Mijns inziens is de student in fout aangezien zij hem daar heeft gezet. Ik denk echter dat een rechter zich hierin mild zal opstellen. Aangaande de takelkosten zou ik een akkoord proberen overeenkomen met de aankopen om de kosten te delen. Wist die aankoper dat de wagen op de openbare weg stond?

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#3 , 19 jan 2020 09:14

Verkoper heeft een voertuig op openbare weg geparkeerd, terwijl ze wist dat het niet meer ingeschreven was onder die nummerplaat.

Verzekering, indien nog niet overgezet of geschorst, gaat hier wslk niet moeilijk over doen en voertuig nog steeds als door hen verzekerd aanzien.


https://wegcode.be/wetteksten/secties/k ... 91-hs1afd2

Artikel 2

§ 1. Een voertuig mag slechts in het verkeer worden gebracht als het ingeschreven is en de nummerplaat draagt die bij de inschrijving werd toegekend.

Reclame

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”