Gedagvaard wegens niet correcte betaling boete

Cindy H
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Gedagvaard wegens niet correcte betaling boete

#1 , 31 dec 2019 17:16

Ik werd geflitst in december 2018 en kreeg hiervoor een boete van 101 euro die ik betaalde. Een tijd later werd dit bedrag zonder uitleg teruggestort. In diezelfde periode kreeg ik een brief van mijn werkgever ivm een boete die ik niet moest betalen. Ik heb daar dus niet meer naar gekeken en dacht dat alles in orde was. Een paar dagen geleden kwam de gerechtsdeurwaarder mij een dagvaarding brengen zonder uitleg, ze wist niet over wat het ging. Ik heb onmiddellijk naar het parket gebeld en ik moest mijn rekeninguittreksels doormailen. Vandaag kreeg ik mail terug dat ik gedagvaard blijf want ik heb niet correct betaald. Ik heb bij de referte per vergissing een 34 gezet ipv een 43. Kan ik nu een hogere boete krijgen? Dit is toch redelijk absurd? Hadden ze mij dit nu laten weten... die boete van mijn werk was een parkeerboete die ik niet moest betalen...
Alvast bedankt voor uw antwoord!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
basejumper
Berichten: 4629
Locatie: Diest

#2 , 31 dec 2019 18:03

Beste

‘Hadden ze mij dit nu laten weten’
Het is wat onheus te denken dat parketten een batterij personeel hebben zitten om iedereen te contacteren die een administratieve vergissing begaat.
Niemand verbood u om dit zelf wat grondiger te bekijken.
U had eerder kunnen vaststellen dat een overtreding snelheid en een parkeerboete twee verschillende overtredingen zijn.
U had zelf kunnen onderzoeken waarom dit werd terug gestort.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Cindy H
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#3 , 01 jan 2020 11:12

Ik vroeg eigenlijk gewoon maar wat hier verder van kan komen.
Ik vraag niet om hier een beoordeling te krijgen over wat ik wel of niet gedaan heb...

Reclame

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#4 , 01 jan 2020 11:18

Op de rechtbank kan je u zeg doen, en als de voorzitter daar niet mee akkoord mee gaat, zijn zal dit een pak meer kosten.
Een lichtje moest toch branden als het geld terug gestort werd .
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

mava105
Berichten: 22270
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#5 , 01 jan 2020 16:27

Der zijn er hier altijd rap op hun teen getrapt als het antwoord hen niet zint.

Thomas Morus
Berichten: 5933
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#6 , 01 jan 2020 17:08

"Ik vraag niet om hier een beoordeling te krijgen over wat ik wel of niet gedaan heb..."
Een beoordeling vormt steeds het vertrekpunt om een sluitend juridisch antwoord te kunnen formuleren.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Inazuma
Berichten: 9773
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#7 , 01 jan 2020 20:48

Een tijd later werd dit bedrag zonder uitleg teruggestort.
En u stelt zich daar dan geen verdere vragen bij :?:

Kan ik nu een hogere boete krijgen?
Natuurlijk
De totale kosten gaan normaal een pak hoger liggen ...

101 € is 24 km/u te snel buiten bebouwde kom (gemeten), wat 18km/u teveel wordt voor de vervolging.

https://wegcode.be/wetteksten/secties/w ... /456-t4hs2

Art 29 § 3. Het overschrijden van de toegelaten maximumsnelheid bepaald in de reglementen uitgevaardigd op grond van deze gecoördineerde wetten wordt gestraft met een geldboete van 10 euro tot 500 euro.

De rechter houdt rekening met het aantal kilometer per uur waarmee de toegelaten maximumsnelheid wordt overschreden.


Deze (door de rechter uitgesproken) boetebedragen, moet je maal 8 doen, de opdeciemen:
Dus 80 tot 4000 € geldboete
Zelfs aan minimum-boete, zit je dan al bijna aan wat je moest betalen
Boete kan deels voorwaardelijk zijn gedurende 3 jaar.

Plus gerechtskosten, rond de 80 €
En er is nog een bijdrage voor 2de lijn juridische bijstand van 20€

Vanaf een boete van 26€ (uitgesproken) is het een correctionele straf, dan komt er nog een bijdrage van 200€ bij voor zgn. Slachtofferfonds

Ghentian
Berichten: 859
Juridisch actief: Ja

#8 , 02 jan 2020 16:23

Ik vroeg eigenlijk gewoon maar wat hier verder van kan komen.
Ik vraag niet om hier een beoordeling te krijgen over wat ik wel of niet gedaan heb...
Dat doet u wel: u vraagt namelijk of de situatie al dan niet 'absurd' is. Daarmee vraagt u een beoordeling van de situatie.

Basejumper haalt aan op basis waarvan dit niet als absurd kan worden beschouwd maar veeleer een eigen onzorgvuldigheid. Er wordt niet een morele preek gehouden, wat inderdaad niet de finaliteit is van het forum. Er is dus geen nood aan zo'n defensieve houding, de andere forumleden willen u enkel helpen.
Een blote eigenaar heeft geen vruchtgebruik; een naakte eigenaar geen kleren.

basejumper
Berichten: 4629
Locatie: Diest

#9 , 02 jan 2020 17:14

Maar het antwoord is duidelijk.
De initiële boete zal bijna altijd goedkoper zijn dan wat u voor een rechtbank bekomt. Een minnelijke schikking vergt weinig menselijk werk. Nu is er een dagvaarding. Parket en rechter moeten nu wel menselijk werk presteren om rechtspraak te realiseren. De kosten hier van zullen eveneens gefactureerd worden.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”