economisch total loss auto

mustafav
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

economisch total loss auto

#1 , 27 dec 2019 20:01

Beste

Mijn auto is economisch totaal verlies verklaard na een ongeval in november.die moet terug technisch controle gaan.mijn vraag is krijgen wij oproep van de controle of moeten zelf een afspraak maken?en wat als wij niet op de controle gaan?want wij hebben probeert te herstellen maar het kost veel geld.wat moet gebeuren met de auto?wordt het automatisch geschrapt en chassisnummer vernietigd?ik heb pas in januari een ander auto mag ik dan blijven rijden tot die datum?
Beste wensen..

Mvg.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22270
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 27 dec 2019 20:34

Je zal zelf een afspraak moeten maken met de controle.
Juist omdat het zoveel kost is de wagen total loss verklaard.
Je moet zelf de nummerplaten terugzenden om te worden geschrapt. Zolang je die bijhoud, wordt uw wagen NIET geschrapt

Issued
Berichten: 1227

#3 , 27 dec 2019 21:21

Indien uw wagen niet gekeurd is mag u niet rijden. Indien uw wagen zoveel schade heeft dat hij niet door de keuring geraakt mag u er zeker niet mee rijden. U kan hiervoor boetes krijgen.
Indien de expert heeft geoordeeld dat er bepaalde belangrijke schade is, moet uw wagen verplicht gekeurd worden voor hij terug in het verkeer gebracht wordt. U mag dus niet zomaar met uw huidige wagen blijven rijden.

Reclame

Inazuma
Berichten: 9773
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#4 , 28 dec 2019 11:28

Mijn auto is economisch totaal verlies verklaard na een ongeval in november.die moet terug technisch controle gaan.
Op keuringsformulier staat wanneer je ten laatste terug naar de keuring moet.
Zelfs al krijg je geen oproep ...
en wat als wij niet op de controle gaan?
Dan kan u boetes krijgen daarvoor.
Of dagvaarding indien samen met andere inbreuk vastgesteld
(bvb: geflitst, en politie ziet dat auto niet meer gekeurd is)

Met een beschadigd voertuig zonder keuring rijden is zeker niet aan te raden.

want wij hebben probeert te herstellen maar het kost veel geld.
Daarom is die ook economisch total loss :
Herstelkosten zijn te hoog tegenover wat de waarde van de auto was voor het ongeval


Het is geen technische "total loss"
(daar mag je niet meer mee rondrijden)

Mogelijk is het voertuig nog veilig om mee rond te rijden (dat kunnen wij niet zien zo ;) ) afhankelijk van de schade.
De beschadigingen mogen geen gevaar opleveren voor u, passagiers, of andere weggebruikers

Maar je moet er wel mee op tijd naar de keuring ...

wat moet gebeuren met de auto?
Als u niet in fout was voor het ongeval, zal de verzekering u vergoeden voor de waarde van de auto, MIN de wrakwaarde
Verzekering vraagt opkopers om een bod te doen, en geeft u de gegevens van de hoogste bieder .
Het wrak verkoopt u zelf aan een opkoper.

wordt het automatisch geschrapt en chassisnummer vernietigd?
Bij de verkoop haalt u de officiële nummerplaat (en eventueel ook die vooraan) van het voertuig af

Als u de nummerplaat binnenbrengt op een postkantoor, wordt ze geschrapt (en krijgt u later een deel van de betaalde verkeersbelasting terug)
U kan dan de verzekering laten opschorten, tot u het nieuwe voertuig inschrijft

U kan de nummerplaat ook bijhouden, en laten overzetten op nieuw voertuig in januari.
Maar dan loopt de verkeersbelasting verder.


Chassisnummer wordt geschrapt door de verwerker van het wrak, als je auto gerecycleerd wordt.

ik heb pas in januari een ander auto mag ik dan blijven rijden tot die datum?
U mag blijven rijden als de auto :

- veilig is om in het verkeer rond te rijden :geen uitstekende, of scherpe delen door de botsing, alle lichten nog werken, enzovoort ... als u niet zeker bent, laat u de auto keuren.

- verzekerd blijft

- ingeschreven blijft

- op tijd gekeurd wordt

mustafav
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#5 , 29 dec 2019 02:46

heel erg bedankt voor de antwoorden die ik kreeg waren helemaal duidelijk .
Ik schreef naar andere sites helaas niet eens antwoorden.
dank u.mijn beste wensen.
mvg.

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”