Boete voor dronken rijden 0,63 mg/dl

Tom79m
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Boete voor dronken rijden 0,63 mg/dl

#1 , 26 dec 2019 15:43

Hallo,

Vorig jaar ben ik na een etentje tegengehouden voor een alchohol controle.
Ik viel omver toen ik 0,63 mg/dl blaasden.
Schijnbaar had ik me laten verrassen door op restaurant 2 whisky cola’s te drinken. ( iets wat ik niet gewoon ben )
Na het restaurant heb ik 2x pintjes gedronken.
Na maanden dagelijks me schuldig te voelen, wachtend op de minnelijke schikking kreeg ik vandaag plots een uitnodiging voor de politie rechtbank.
Ik ben me bewust van mijn fout, en had gespaard om de minnelijke schikking van 1600€ te betalen.
Schijnbaar heeft de rechter beslist me alsnog te laten voorkomen.
Kan deze boete hoog oplopen? Meer dan 1600€? En nog een rijverbod extra?
Ik ben in het verleden ooit tegengehouden en had toen alert geblazen met een boete van 175€ ( had toen op een bbq 4 pintjes gedronken op 3uur )

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Inazuma
Berichten: 9773
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#2 , 26 dec 2019 16:04

Ik ben me bewust van mijn fout, en had gespaard om de minnelijke schikking van 1600€ te betalen.
Dat is al een goed begin
Schijnbaar heeft de rechter beslist me alsnog te laten voorkomen.
Parket beslist of het je dagvaardt, dan wel een minnelijke schikking stuurt (indien wettelijk mogelijk).
Kan deze boete hoog oplopen?
Meer dan 1600€?
Dat is de minimum boete ...

"Vaste kosten" bij veroordeling:
Gerechtskosten (normaal zo'n 80€, zonder extra onderzoeken oid)
Bijdrage zgn Slachtofferfonds: 200€
Bijdrage fonds juridische 2de lijnsbijstand: 20€

Da's al 300€


De boete:
https://wegcode.be/wetteksten/secties/w ... /460-t4hs5

Art 34 § 2. Met geldboete van 200 euro tot 2 000 euro, wordt gestraft :

1° hij die op een openbare plaats een voertuig of een rijdier bestuurt of een bestuurder begeleidt met het oog op de scholing, terwijl de ademanalyse een alcoholconcentratie van ten minste 0,35 milligram per liter uitgeademde alveolaire lucht meet of de bloedanalyse een alcoholconcentratie van ten minste 0,8 gram per liter bloed aangeeft;


bedrag x 8 doen: de "opdeciemen"
Geeft 1600 tot 16000 €

Eerste veroordeling is doorgaans tegen de ondergrens aan
Deel kan voorwaardelijk opgelegd worden, gedurende 3 jaar.

En nog een rijverbod extra?
Dat kan ja ...
https://wegcode.be/wetteksten/secties/w ... -t4hs6afd1

Artikel 38
§ 1. De rechter kan het verval van het recht tot het besturen van een motorvoertuig uitspreken :

1° indien hij veroordeelt wegens overtreding van de artikelen 34, 37, 37bis, § 1, 49/1 of 62bis;
(...)
De vervallenverklaringen uitgesproken krachtens deze paragraaf bedragen ten minste acht dagen en ten hoogste vijf jaar;



Je kan herstelonderzoeken opgelegd krijgen om opnieuw met de auto te mogen rijden:

Theorie, praktijk, medische tests (alcoholverslaving, psychische geschiktheid ...)

Art 38 § 3. De rechter kan het herstel in het recht tot sturen afhankelijk maken van het slagen voor een of meer van de hiernavermelde examens en onderzoeken:

1° een theoretisch examen;
2° een praktisch examen;
3° een geneeskundig onderzoek;
4° een psychologisch onderzoek.
5° een specifieke opleiding bepaald door de Koning.



Bij veroordeling wegens Art 34§2 , kan je ook een alcoholslot ophgelegd krijgen.
Gaat waarschijnlijk niet gebeuren zonder echte voorgaanden (veroordelingen), of bijkomende factoren (ongeval).

https://wegcode.be/wetteksten/secties/w ... /460-t4hs5

Artikel 37/1

§ 1. In geval van een veroordeling wegens overtreding van artikel 34, § 2, artikel 35 in geval van dronkenschap of van artikel 36, kan de rechter, indien hij geen definitief verval van het recht tot het besturen van een motorvoertuig uitspreekt of geen toepassing maakt van artikel 42, voor een periode van ten minste één jaar en ten hoogste drie jaar of levenslang, de geldigheid van het rijbewijs van de overtreder beperken tot alle motorvoertuigen die zijn uitgerust met een alcoholslot, op voorwaarde dat de overtreder als bestuurder voldoet aan de voorwaarden van het in artikel 61quinquies, § 3, bedoelde omkaderingsprogramma.

Sirkii
Berichten: 5410

#3 , 26 dec 2019 16:08

0,63mg/dl is 1,45 promille. Vanaf 1,2 kan men doorsturen naar de politierechtbank. Vanaf 1,5 moet het. Met je 1,45 besliste men dat het politierechtbank wordt.

Reclame

Inazuma
Berichten: 9773
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#4 , 26 dec 2019 16:13

Ik viel omver toen ik 0,63 mg/dl blaasden.
Schijnbaar had ik me laten verrassen door op restaurant 2 whisky cola’s te drinken. ( iets wat ik niet gewoon ben )
Na het restaurant heb ik 2x pintjes gedronken.
Ik zou die onzin niet voor de rechtbank gaan vertellen met zo'n 1,43‰ in je bloed ...
Dat zijn zo'n 8 "standaardglazen" (pint 25cl)
En dan moet je ze zowat na elkaar binnenkappen, < 1 uur ...

https://www.alcoholhulp.be/alcoholcalculator

Zo'n 10 standaardglazen als je er 3 uur over deed (eten, achterafje).


Rechter kan ook rekenen, en weet meteen dat je daar wat staat te liegen ...
Probleemontkenning is reden te meer voor medische onderzoeken inzake alcoholverslaving


Normale alcoholische consumpties bevatten allemaal zowat evenveel alcohol
Hoe straffer, hoe minder je krijgt in volume ...
Totaal alcoholgehalte is steeds ongeveer gelijk
tenzij ze daar heel straffe whiskey-cola's maken

Milo72
Berichten: 1016

#5 , 10 jan 2020 11:28

ik hoop dat het een tikfoutje is: 0,63 mg/dl is 0,63mg per DECILITER ... komt overeen met 6,3 mg/l alveolaire lucht, en dat komt overeen met 14,5 promille, lijkt me vrij dodelijk :D

Ook nog een bemerking bij dit:
Normale alcoholische consumpties bevatten allemaal zowat evenveel alcohol
Hoe straffer, hoe minder je krijgt in volume ...
Dat klopt min of meer. Grote uitzondering zijn zware bieren: hogere alcoholpercentages EN hoger volume (33cl ipv 25cl). Ruwweg telt bvb een duvel voor 2 pinten.
Ik ben geen jurist - mijn posts zijn dus enkel gebaseerd op mijn eigen mening en gezond verstand

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”