verwarrende situatie met tweerichtingsfietspaden

jeankepkp
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

verwarrende situatie met tweerichtingsfietspaden

#1 , 17 dec 2019 19:33

Aan de Tiensepoort in Leuven bevindt zich dit "fietspadeiland": https://www.google.com/maps/@50.8735521 ... 312!8i6656

Als je als fietser met dit uitgangspunt rijdt, welke richting(en) mag je dan uit? Je rijdt hier reeds op een tweerichtingssfietspad (althans daar ga ik van uit).

Ik, en velen met mij gaan er van uit dat je op dat eiland de drie richtingen mag uitgaan. Er is mij echter verteld dat je van hieruit niet via de oversteekplaats aan de lichten recht voor je de ring (de grote baan op de foto) mag oversteken om aan de andere kant onmiddellijk naar links te gaan om zo aan de rechterkant van de ring verder te rijden. De reden is omdat er geen verkeersbord D7 staat (blauw rond met een fiets) in die richting. Maar als ik die redenering doortrek zou het enkel toegestaan zijn om van hier onmiddellijk naar rechts over te steken. Immers, ervan uitgaande dat we hier op een tweerichtingsfietspad fietsen, stopt dat aan die kruising (einde geldigheid van verkeersborden) en vermits daar geen nieuw bord staat moet je rechts van de baan rijden. En fietsers die van rechts overgestoken komen, mogen enkel onmiddellijk naar links draaien, richting de camera. Fietsers die van de overkant van de ring komen mogen dan ook enkel "rechtdoor" richting de camera fietsen, of (voor hun) links oversteken (rechterkant van het beeld). Maar dat lijkt niet te stroken met de dubbele pijlen op het fietspad links. Voor wie zijn die dan bestemd? En hebben die uberhaupt wettelijke waarde? Als vanuit dit uitgangspunt naar links rijden wel mag, wat is dan het verschil met de oversteekplaats dat daar dat bord niet nodig is?

Let op deze foto ook op het kleine omgekeerde driekhoeksbord aan de lichten waar je niet mag oversteken, dat de verwarring enkel groter maakt.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#2 , 17 dec 2019 20:30

Aan de Tiensepoort in Leuven bevindt zich dit "fietspadeiland": https://www.google.com/maps/@50.8735521 ... 312!8i6656
Dergelijke situaties op eigenlijk ALLE grote kruispunten van Vlaamse gewestwegen, zijn compleet illegaal ...
Al decennia
Maar nu is men daar nog zogezegde 2-richtingsfietspaden aan gaan toevoegen, en is de chaos compleet


Dat gaat van links rijden waar dat niet toegelaten is

Waar wel een rood kleurtje ligt, maar geen fietspad is

Waar wel fietslichten staan, terwijl die er verboden zijn omdat er geen D7/D9 staat bvb om dat fietspad aan te duiden

https://wegcode.be/wetteksten/secties/m ... 57-hs1art3
3.4 Lichten bestemd voor fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen (artikel 61.1.6° van het algemeen reglement op de politie van het wegverkeer).
(...)
Deze lichten mogen slechts geplaatst worden waar een fietspad met het verkeersbord D7 of D9 is, of waar een weg voorbehouden is voor voetgangers, fietsers en ruiters door de verkeerstekens F99 tot F101b.


Nu, wat betekent "waar" :?: :?:
Is dat als een fietspad gesignaleerd is in de richting waarin ook de lichten staan ?
Volstaat het dat een een fietspad in de andere richting is ?
Volstaat het dat er een fietspad passeert, om lichten te mogen zetten ... in de dwarsrichting ?

Als je als fietser met dit uitgangspunt rijdt, welke richting(en) mag je dan uit? Je rijdt hier reeds op een tweerichtingssfietspad (althans daar ga ik van uit).
Nope

Fietsster met blauw streepjeskleed is net C1 rechts voorbij gereden: verboden richting voor alle bestuurders
3de graads inbreuk ...
Dat bord staat even veel in die richting, alsin de richting van de bypass, dus ... raadt maar waar het geldt ...

Ondanks de -illegale-pijlen mag men hier niet doen wat die juffrouw doet, zelfs als zou het verbodsbord C1 niet voor haar gelden:
Op een fietspad met wegmarkeringen, links in rijrichting rijden is verboden.
Je bent daar aan het spookrijden.


Voorrangsregeling klopt er bvb ook niet ...
Voorrang verlenen uit ... beide dwarsende richtingen :!:


Er is géén fietspad gesignaleerd naar links: NIET volgen naar links dus !

Ik, en velen met mij gaan er van uit dat je op dat eiland de drie richtingen mag uitgaan.
Nope ...
Er is mij echter verteld dat je van hieruit niet via de oversteekplaats aan de lichten recht voor je de ring (de grote baan op de foto) mag oversteken om aan de andere kant onmiddellijk naar links te gaan om zo aan de rechterkant van de ring verder te rijden. De reden is omdat er geen verkeersbord D7 staat (blauw rond met een fiets) in die richting.
Klopt: géén fietspad gesignaleerd naar links na kruispunt
Er zijn echter wel -ook weer illegale - pijlen aangebracht op de fietspad-markering rechts van je die dat wél lijken toe te laten ...

Er is zelfs geen fietspad gesignaleerd als je hier van links naar rechts rijdt op de Ring ... :idea:
Markering voor fietspad in voorrang moet doorgetrokken worden over (ganse) kruispunt.
Vlaanderen doet dat énkel op rijbanen.

Maar als ik die redenering doortrek zou het enkel toegestaan zijn om van hier onmiddellijk naar rechts over te steken.
Neen dus, u mag daar gewoon niet rijden als fietser om te beginnen ...
Immers, ervan uitgaande dat we hier op een tweerichtingsfietspad fietsen, stopt dat aan die kruising (einde geldigheid van verkeersborden) en vermits daar geen nieuw bord staat moet je rechts van de baan rijden.
Om de foute reden, maar ja: je mag daar enkel naar rechts (mits berouw voor eerdere verkeerszonde en belofte tot boetedoening :mrgreen: ) om niet nog meer inbreuken te maken ...
En fietsers die van rechts overgestoken komen, mogen enkel onmiddellijk naar links draaien, richting de camera.
Er is gewoon niets dat hen toe staat van rechts te komen ...

Klassieke aanname is dat een met bord aangeduid fietspad eindigt aan (of pas na ?) een kruispunt
Van af de Cambiokes rechts, is er niks meer aangeduid

Meer zelfs, zomer 2017 was dat gewoon verboden ... C1 !
https://goo.gl/maps/vPmjfc5Wr8eqvaaAA
Fietsers die van de overkant van de ring komen mogen dan ook enkel "rechtdoor" richting de camera fietsen, of (voor hun) links oversteken (rechterkant van het beeld). Maar dat lijkt niet te stroken met de dubbele pijlen op het fietspad links.
Vanuit Tiensestraat, enkel oversteken en linksaf of "linksaf-rechtsaf" rechtdoor rijden
Naar rechts mag niet: C1 ...
Er staan wél weer illegale, dubbele pijlen
https://goo.gl/maps/T1PTvBUNugWLWJw16

Voor wie zijn die dan bestemd? En hebben die uberhaupt wettelijke waarde?
Mogen zelfs niet op de openbare weg aangebracht worden ...

Zijn verkeerstekens voorzien voor gebruik in andere situaties (voorsorteringsstroken voor fietsers, art 77.7)
Het is bij MB verboden verkeerstekens in een andere betekenis te gebruiken dan deze voorzien in de wegcode ...

Let op deze foto ook op het kleine omgekeerde driekhoeksbord aan de lichten waar je niet mag oversteken, dat de verwarring enkel groter maakt.
En zonder verkeerslichten
Wat niet mag ...

Daar wil men fietsers links laten oversteken
Zonder dat er lichten staan (terwijl die op rest kruispunt wel staan)
Zonder dat er een oversteekplaats is
Zonder dat er een fietspad in die richting gesignaleerd is

Kort gezegd: niets laat fietser toe dààr over te steken ... of af te slaan ... of te rijden richting viaduct


Tip: rij rechts, en blijf weg van die dubbelrichting langs links onzin van 't Vlaams gewest ...


Die hun ingenieurs van AWV mogen ze tegen de muur zetten
Sorry , slip of the tongue :mrgreen:
Aan de schandpaal nagelen
Met verroeste 5 duimers ...

jeankepkp
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#3 , 18 dec 2019 00:11

Bedankt voor je antwoord!
Ondanks de -illegale-pijlen mag men hier niet doen wat die juffrouw doet, zelfs als zou het verbodsbord C1 niet voor haar gelden:
Op een fietspad met wegmarkeringen, links in rijrichting rijden is verboden.
Je bent daar aan het spookrijden.
Juist, :) vandaar mijn herhaling van "ervan uitgaande dat...". Anders moest ik eerst de hele omgeving gaan afspeuren en zoals je zelf zegt...het land is bezaaid met verwarrende situaties.
Voorrangsregeling klopt er bvb ook niet ...
Voorrang verlenen uit ... beide dwarsende richtingen :!:
Ik begrijp niet wat je hier exact mee bedoelt.
Er zijn echter wel -ook weer illegale - pijlen aangebracht op de fietspad-markering rechts van je die dat wél lijken toe te laten ...
Zou echter (indien deze tweerichting inderdaad tweerichting was) dit niet ophouden op het kruispunt? Waardoor de fietser die van rechts overgestoken komt dus enkel naar links kan?
Om de foute reden, maar ja: je mag daar enkel naar rechts (mits berouw voor eerdere verkeerszonde en belofte tot boetedoening :mrgreen: ) om niet nog meer inbreuken te maken ...
:) Idd, ik ging in dit vraagstuk uit van de aanname dat men daar legaal was.
Mogen zelfs niet op de openbare weg aangebracht worden ...
Dat wist ik niet, interessant.
Tip: rij rechts, en blijf weg van die dubbelrichting langs links onzin van 't Vlaams gewest ...
Om eerlijk te zijn... ik volg niet altijd de regels. Als ik denk dat ik op een veilige manier tegen de regels enkele honderden meters fietsen kan uitsparen, zal ik het wrschl doen. Maar ik ben wel graag op de hoogte van wat de regels zijn en of ik in een bepaalde situatie de regels aan het volgen ben of niet.
Ik bevind mij dikwijls in een situatie dat ik het echt niet weet. En dan omsingeld door mensen die denken dat ze het allemaal 100% zeker weten. Niet geholpen door allerhande vreemde kleuren of tegenstrijdige markeringen die de verwarring enkel vergroten.

Ik weet zeker dat heel wat mensen geloven dat het hele stuk van aan het station tot aan het viaduct (langs de buitenring) een legaal tweerichtingsfietspad is. Nu vraag ik mij daar ook wel bij af wat de bedoeling is van het stadsbestuur en wat gevolg van vergissingen (of incompetentie, ...) is bij de uitvoering. De witte pijlen (die volgens u niet legaal zijn) doen toch vermoeden dat de bedoeling anders is dan de realiteit, als je de verkeersregels tot de letter volgt.

Reclame

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#4 , 18 dec 2019 17:17


Voorrangsregeling klopt er bvb ook niet ...
Voorrang verlenen uit ... beide dwarsende richtingen :!:
Ik begrijp niet wat je hier exact mee bedoelt.[/quote]

Verkeer uit Bierbeekstraat en dat hier op bypass, die dwarsen elkaar...
... maar hebben beide ! omgekeerde driehoek
https://goo.gl/maps/aufowFtL7otDVB3r5

Dat mag niet ...


Het is daar wat het lijkt: pure chaos ... ook wettelijk, verkeerstechnisch, ...

Er zijn echter wel -ook weer illegale - pijlen aangebracht op de fietspad-markering rechts van je die dat wél lijken toe te laten ...
Zou echter (indien deze tweerichting inderdaad tweerichting was) dit niet ophouden op het kruispunt? Waardoor de fietser die van rechts overgestoken komt dus enkel naar links kan?
Er is wettelijk nergens bepaald waar een fietspad aangeduid met borden stopt ...

Men neemt aan thv het kruispunt.
Voor, op, voorbij ... anyone's guess ....

Op een kruispunt met voorrang van rechts herken je een met borden aangeduid fietspad vaak ook niet - kan gewoon een strook beton zijn ...

Iets dat al sinds 2004 bekend is, 1000-en keren voor gewaarschuwd is, ... maar niet aangepakt wordt ..



Om eerlijk te zijn... ik volg niet altijd de regels.

Oh, dat gààt daar zelfs niet ...
Rest van de Ring is daar niet veel beter.

Ik bevind mij dikwijls in een situatie dat ik het echt niet weet.
En dan omsingeld door mensen die denken dat ze het allemaal 100% zeker weten.
Gij denkt dat ...
Die doen ook maar wat ...

Niet geholpen door allerhande vreemde kleuren of tegenstrijdige markeringen die de verwarring enkel vergroten.
Als er iets gebeurt, is dat men de verwarring daar nog wat groter maakt
oa met die - ook weer illegale- stippellijn-oversteekplaatsen soap vorig jaar
https://www.standaard.be/cnt/dmf20180809_03656122
Nu vraag ik mij daar ook wel bij af wat de bedoeling is van het stadsbestuur en wat gevolg van vergissingen (of incompetentie, ...) is bij de uitvoering.
Ockham's razor

Het is geen bedoeling
Het is gigantische incompetentie

Gezien aantal malen dat het daar al fout ging, en nog zal gaan, is er duidelijk niemand die nav afwikkeling van die ongevallen kijkt naar wat de situatie daar werkelijk is ...

Ring is van Vlaams Gewest overigens, niet van 't stad



Zie je deze:
https://www.leuvenactueel.be/oversteekp ... fpRyy3WDUI

Wie oversteekt, rijd vervolgens door verboden richting ... C1, rechts geplaatst

jeankepkp
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#5 , 18 dec 2019 18:40

Ik heb ondertussen ook reactie gehad van de politie, waar ik aan gevraagd had of ze mij de regels van deze situatie konden uitleggen, ik parafraseer: De kleine omgekeerde driehoek is nu weg en bovendien zou er een verkeerslicht in die richting moeten zijn als je daar zou mogen oversteken. Wat betreft het naar links rijden: er is nu een bord D7, iets voorbij de flitspaal links op het originele beeld. Dat laatste geeft je volgens hen het recht om in die richting te rijden, als ik het goed begrepen heb dus zelfs als je van de Pigeon komt, zoals in het originele beeld. (Dan moet je wel eerst tot daar rijden om dat tegen te komen, dus wat als dat er dan niet staat, dan moet je terug in de tijd of vertikaal omhoog :) ) Pijlen op de weg zijn "louter indicatief" zeggen ze verder.

Daar ben jij het ongetwijfeld niet mee eens :). Alleszins, wat het antwoord ook is of zou geweest zijn, ik zou denken dat je met kennis van de basisverkeersregels in een oogopslag moet kunnen zien wat mag en niet. Dat is hier zeker niet het geval.

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#6 , 19 dec 2019 00:04

Ik heb ondertussen ook reactie gehad van de politie, waar ik aan gevraagd had of ze mij de regels van deze situatie konden uitleggen, ik parafraseer: De kleine omgekeerde driehoek is nu weg en bovendien zou er een verkeerslicht in die richting moeten zijn als je daar zou mogen oversteken. Wat betreft het naar links rijden: er is nu een bord D7, iets voorbij de flitspaal links op het originele beeld. Dat laatste geeft je volgens hen het recht om in die richting te rijden,
Van ongeveer waar het bord staat
Niet van een kilometer eerder (verder naar rechts ...)


Pol Leuven & AWV zijn er eerder al paar keer op gewezen dat alle kruispunten op de Leuvense Ring langs alle kanten rammelen.
Mogelijk zijn ze toch eens gaan kijken en bordjes/lichtjes bij gaan hangen ...

Pijlen op de weg zijn "louter indicatief" zeggen ze verder.
Dat is de uitleg van AWV

Maar pijlen hebben een betekenis in de wegcode
En zijn niet "indicatief"

ik zou denken dat je met kennis van de basisverkeersregels in een oogopslag moet kunnen zien wat mag en niet. Dat is hier zeker niet het geval.
Dat concept heet self-explaining roads

Een verre utopie in Vlaanderen, BXL, ...

En het wordt niet beter, enkel erger ...

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”