Parkeerboete

IngeClrns
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

Parkeerboete

#1 , 17 dec 2019 11:45

Goede middag, ik kreeg een gas boete van 58 euro wegens te dicht parkeren bij een oversteekplaats voor voetgangers. Nochtans is er vóór die oversteekplaats een gele onderbroken lijn op de stoeprand aangebracht en daar ben ik netjes voor gebleven. Ik heb daar ook foto's van. Het is wel zo dat deze gele onderbroken lijn stopt op minder dan 5 meter van deze oversteekplaats. Kan ik deze boete aanvechten en zo ja met welke argumenten? Met dank!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW
Berichten: 12825

#2 , 17 dec 2019 11:50

Dat zijn in feite twee aparte zaken, parkeren langs een gele onderbroken streep en parkeren tussen 3 en 5 meter voor een zebrapad. Dus het is niet omdat je in orde bent met het een, dat je ook automatisch in orde bent met het ander.

Op zich is het natuurlijk verwarrend, zeker als die gele lijn 4,5m lang zou zijn of zo. Over hoeveel meter spreken we in uw geval?

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#3 , 17 dec 2019 12:09

Goede middag, ik kreeg een gas boete van 58 euro wegens te dicht parkeren bij een oversteekplaats voor voetgangers. Nochtans is er vóór die oversteekplaats een gele onderbroken lijn op de stoeprand aangebracht en daar ben ik netjes voor gebleven. Ik heb daar ook foto's van. Het is wel zo dat deze gele onderbroken lijn stopt op minder dan 5 meter van deze oversteekplaats. Kan ik deze boete aanvechten en zo ja met welke argumenten? Met dank!
Er zijn eigenlijk geen juridische argumenten om dergelijk PV aan te vechten.

Het feit dat u niet thv de onderbroken gele strepen stond, ontslaat u daarom niet van de verplichting minstens 5m voor de oversteekplaats te parkeren.


U kan stellen dat u misleid werd doordat de onderbroken gele strepen blijkbaar niet tot de volle 5m voor de oversteekplaats aangebracht zijn, terwijl u dat verwachtte en zo inschatte, en het niet erg zinvol is om op dezelfde plaats, door 2 verschillende regelingen schijnbaar eenzelfde verbod op te leggen.

Schijnbaar, want de onderbroken gele strepen zijn ook in die zin misleidend dat ze enkel een parkeerverbod opleggen
Art 75.1.2°
https://wegcode.be/wetteksten/secties/k ... /262-art75

Terwijl er 5m voor een oversteekplaats, zowel parkeer- als stilstaansverbod is ...
Art 24.4 wegcode:
https://wegcode.be/wetteksten/secties/k ... /189-art24


U kan proberen
GAS-boetes betwisten is zonder risico, zonder veel moeite
Gewoon bezwaar binnen de 30 dagen na ontvangst binnensturen en wachten


Hier moet je echter niet mee naar politierechter trekken in beroep ... te riskant.

Reclame

IngeClrns
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#4 , 17 dec 2019 13:19

Dankjewel voor de antwoorden.
Ik heb niet nagemeten hoe lang de onderbroken gele streep is, maar zeker geen 5 meter. Het is inderdaad verwarrend. En frustrerend. In de straat waar we al meer dan 20 jaar wonen, waar we een mooi bedrag moeten betalen om te mogen parkeren, waar er toch nooit plaats is voor je eigen deur, waar er constant auto's geparkeerd staan op de plaats waar ik de boete kreeg...

Ghentian
Berichten: 859
Juridisch actief: Ja

#5 , 17 dec 2019 13:27

Ik volg Inazuma, maar ik vind wel dat de wegbeheerder hiermee toch sterk de indruk wekt dat hij die afstand heeft afgebakend of impliciet ervan heeft willen afwijken (terwijl dat juridisch natuurlijk nooit zo gesteld kan worden).

Vanuit behoorlijk bestuur etc. is er wel één en ander op te merken. Ik zou sowieso bestuurlijk beroep aantekenen (bij de GAS ambtenaar), maar ik kan me inbeelden dat een politierechter niet per se meestapt in die redenering. Al ken ik ook wel een politierechter die de wegbeheerder eens goed op zijn plaats zou zetten.
Een blote eigenaar heeft geen vruchtgebruik; een naakte eigenaar geen kleren.

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#6 , 17 dec 2019 13:38

Ik heb niet nagemeten hoe lang de onderbroken gele streep is, maar zeker geen 5 meter.
Als je er woont, meet eens na hé voor je bezwaar in stuurt
Hoe dichter het in de buurt komt, hoe meer misleidend het over komt ... alsof dàt de na te leven afstand is
waar er constant auto's geparkeerd staan op de plaats waar ik de boete kreeg...
Je gaat dan waarschijnlijk ook niet enige zijn

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#7 , 17 dec 2019 13:48

Ik volg Inazuma, maar ik vind wel dat de wegbeheerder hiermee toch sterk de indruk wekt dat hij die afstand heeft afgebakend of impliciet ervan heeft willen afwijken (terwijl dat juridisch natuurlijk nooit zo gesteld kan worden).
Misleidend is enige argument, maar juridisch is dat drijfzand.
In bezwaar tegen GAS-PV is dat echter geen probleem 8_)

Verkeers fait-divers:

Het VN verdrag over het wegverkeer voorziet daar trouwens een gele zig-zag markering voor.
Oorspronkelijk voor aan bushaltes, nadien uitgebreid.
Kan verkort en verlengd worden om een verbod tgv verkeersregel te verkorten, of te verlengen .
Kan je in buitenland tegenkomen.

Zat ooit in de voorgestelde aanpassingen van Staatssecretaris Schouppe uit 2011, die nooit in wegcode gekomen zijn.
Aantal wegbeheerders zijn die dan illegaal, want niet voorzien in Belgische wegcode, gaan misbruiken in 't wit.

Ghentian
Berichten: 859
Juridisch actief: Ja

#8 , 17 dec 2019 21:54

In bezwaar tegen GAS-PV is dat echter geen probleem 8_)
:lol:

Wat betreft TS:

Je kan het zo stellen: die gele markering is eigenlijk compleet overbodig. Je mag er parkeren noch stilstaan. De enige reden die je kan aandragen voor die strepen, is een praktische overweging: visueel aanduiden dat die afstand minstens de 5 meter is die vrijgehouden moet worden. Enige andere reden - een parkeerverbod opleggen binnen een afstand waar reeds een parkeerverbod is - is onzinnig en bovendien misleidend, daar het enige doel dat er kan zijn - duidelijkheid - net niet gehaald wordt. Integendeel, het is nodeloos verwarrend.

Vervolgens zeg je dat je daar nooit geparkeerd zou hebben als daar geen gele strepen waren; het zijn net die gele strepen die jou hebben overtuigd dat de afstand voldoende was.

Ik zou zoiets indienen, een zinnig ambtenaar (contradictio?) zou daarin meegaan.
Een blote eigenaar heeft geen vruchtgebruik; een naakte eigenaar geen kleren.

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”