- Wanneer is een parkeervak wettelijk correct aangeduid...want...

traderone
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

- Wanneer is een parkeervak wettelijk correct aangeduid...want...

#1 , 16 dec 2019 11:39

Hallo,

Ik kreeg een GAS boete wegens 2 parkings innemen met mijn auto. Nooit of te nooit zal ik bewust zoiets doen. Het was op deze parking in Berchem:
https://www.google.com/maps/@51.1872241 ... 312!8i6656

Zoals u ziet is dit een openbare parkeerplaats. Ik neem aan dat dezelfde regels gelden. Nu, de dag dat ik daar kwam parkeren lag het vol bladeren, regen en het was al donker en het is niet dat dat goed verlicht is daar. Dus het kan zijn dat ik niet mooi in zo'n vak stond. Kan altijd.

Maar, zijn die vakken wel wettelijk gemarkeerd? Ik herinner me toch dat er een regel was rond een lijn van 15-20cm dik? Iemand? Hier zie je kruisjes en voor de rest moet je zelf afleiden dat klinkers in een andere richting een parkeerplaats definiëren. Iets zegt mij: hmmm....

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Inazuma
Berichten: 9773
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#2 , 16 dec 2019 13:04

Het leuke aan GAS-PVs is dat je ze zonder problemen en zonder nadelige gevolgen kan betwisten :mrgreen:


Wegmarkeringen dienen zichtbaar te zijn om te gelden :

https://wegcode.be/wetteksten/secties/k ... e/103-art5

Artikel 5. Bindende kracht van de verkeerstekens

De weggebruikers moeten de verkeerslichten, verkeersborden en wegmarkeringen in acht nemen wanneer deze regelmatig zijn naar de vorm, voldoende zichtbaar zijn en overeenkomstig de voorschriften van dit reglement zijn aangebracht.




Het gaat niet om een (woon)erf-aanleg , aangeduid met verkeersborden F12a en F12b , waarin het parkeren volgens Art 22bis 4° a) beperkt is tot de aangeduide parkeerplaatsen.

https://wegcode.be/wetteksten/secties/k ... 2-art22bis



Er bestaat geen énkele bepaling in de wegcode dat u op een parking, of zoals hier op een gelijkgrondse berm, in een vakje moet parkeren.

Dat is de reden waarom Staatssecretaris Schouppe dit indertijd -2011, met regering in lopende zaken- via een aanpassing aan de wegcode wou verplichten.
Deze verplichting -en de rest van Schouppe's aanpassingen- zijn nooit in de wetgeving gekomen wegens ... geen lopende zaak.

Ook in ontwerp nieuwe wegcode (Art 28 §3) is een dergelijke verplichting opgenomen:
Art 28 § 3. Indien er parkeerplaatsen zijn, moeten de voertuigen zo worden opgesteld dat de markeringen niet worden overschreden.
Waar parkeerplaatsen zijn gemarkeerd in een parking of op een plein moeten de voertuigen op die parkeerplaatsen worden opgesteld.




In de huidige wegcode, ontbreekt dergelijke bepaling volledig ...

Men gebruikt, foutief, Art 77.5 :
(of een copy-paste daarvan in een lokaal GAS/politie-reglement)

https://wegcode.be/wetteksten/secties/k ... /263-art77

77.5. In een parkeerzone mogen witte markeringen de plaatsen afbakenen waar de voertuigen moeten staan.


Die bepaling geldt énkel in een parkeerzone


Maar een parkeerzone is in de wegcode enkel en alleen bepaald als in Art 75.2 :

https://wegcode.be/wetteksten/secties/k ... /262-art75

75.2. Markeringen die de denkbeeldige rand van de rijbaan aanduiden.

Een brede witte doorlopende streep mag op de rijbaan aangebracht worden om de denkbeeldige rand van die rijbaan aan te duiden.

Het aan de andere kant van deze streep gelegen deel van de openbare weg is voorbehouden voor het stilstaan en parkeren, behalve op autosnelwegen en autowegen.

Het begin en het einde van deze parkeerzone mogen aangeduid worden door een witte doorlopende dwarsstreep.



Alle andere verwijzingen in de wegcode naar een parkeerzone
de Artikels 9.1.2.4° ; 23.3 en 23.4 ;
het in 2007 aangepaste Artikel 42.2.1.2° ;
het in 2007 geschrapte Artikel 42.4.5 ;
verwijzen of verwezen allemaal naar dit Artikel 75.2 :!:


Indien een parkeerzone toch iets anders zou kunnen zijn dan de parkeerzone bepaald in Artikel 75.2, maar nergens in de wegcode nader omschreven wordt en zelfs niet bruikbaar gedefinieerd wordt in het woordenboek, hoe kan een bestuurder dan nog weten wat een parkeerzone is ?
Hoe kan hij dan de wettelijke grenzen van een dergelijke parkeerzone in de praktijk herkennen, en hoe kan hij weten of en waar hij de bepalingen van Artikel 77.5 dient na te leven ?



Een parking is ook geen parkeerzone.

In het Ministriëel Besluit van 11 oktober 1976 aangaande de minimum afmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens, vindt men Artikel 19.4 terug betreffende de markeringen van parkeerplaatsen, dat stelt dat :

https://wegcode.be/wetteksten/secties/m ... 5-hs3art19

19.4
In een parkeerzone of in een parking zijn de strepen die de plaatsen afbakenen waar de voertuigen moeten staan, ongeveer 0,10 m breed.


Dit Artikel heeft het dus over een parkeerzone OF een parking.
Niet alleen wordt hier duidelijk een onderscheid gemaakt tussen een parkeerzone en een parking, er wordt bepaald hoe dergelijke wegmarkering aangebracht dient te worden op een parking, terwijl dergelijk gebruik in de wegcode niet voorzien is .


Ook in Artikel 11.3.4° van dit MB vindt men een dergelijke bepaling terug :

https://wegcode.be/wetteksten/secties/m ... 7-hs2art11

11.3.4° Op de plaatsen waar markeringen op de grond parkeerzones of parkeerplaatsen afbakenen is het gebruik van de verkeersborden E9a, E9e of E9f niet verplicht.

Hier wordt een onderscheid gemaakt tussen een parkeerzone en een parkeerplaats.
Dit terwijl de wegcode zelf helemaal geen wegmarkering voorziet die een parkeerplaats buiten een parkeerzone (of erf) afbakent, noch een wegmarkering die een andere parkeerzone dan deze uit Artikel 75.2 aangeeft.


Artikel 11.5.3 van dit MB verwijst bovendien - zoals steeds -ook weer naar de parkeerzone uit Artikel 75.2 (wegcode)

11.5.3 Om het parkeren aan weerskanten van een rijbaan toe te laten, moet men :
* hetzij aan de twee kanten van deze rijbaan een parkeerzone afbakenen door een brede witte doorlopende streep;
* hetzij aan elke kant van de rijbaan verkeersborden E9a plaatsen; in dit geval mogen deze verkeersborden met geen enkel blauw onderbord aangevuld worden.

Inazuma
Berichten: 9773
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#3 , 16 dec 2019 13:07

Ik ben overigens zelf vrijgesproken door de politierechtbank van Mechelen, wegens parkeren op een parking buiten de aangeduide parkeervakken (PV op basis Art 77.5) 8_)

Reclame

traderone
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#4 , 16 dec 2019 15:50

Wow. nice! Echt heel chic! Ik ga het gebruiken in mijn bezwaar.
Vraagje: als een beëdigd ambtenaar het zegt, en er is geen foto als bewijsmateriaal, dan IS dat bewezen zeker hé?

Inazuma
Berichten: 9773
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#5 , 17 dec 2019 00:12

Vraagje: als een beëdigd ambtenaar het zegt, en er is geen foto als bewijsmateriaal, dan IS dat bewezen zeker hé?
GAS-PVs mankeren vaak de verwijzing naar Art 5, wegcode - terwijl die standaard is in verkeers-PV op basis verkeerstekens.

Er is dan niet vastgesteld dat de verkeerstekens op basis waarvan geverbaliseerd werd, ook voldoende zichtbaar waren.


U stelt dat de wegmarkeringen niet zichtbaar waren op moment dat u er parkeerde.
Donker, regen, bladeren.
Markeringen zijn bovendien maar beperkt tot kleine hoekjes.

Bladeren kunnen tussen parkeren en vaststellingen weggewaaid zijn ...



Als je een stoel onder iemand uit wil zagen, zaag je niet 1 poot af, maar ineens alle 4 :mrgreen:

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”