Aansprakelijkheid bij rijden in groep

bjorn.dejaeger
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Aansprakelijkheid bij rijden in groep

#1 , 16 dec 2019 07:48

Hallo,

Ik zit met een vraag over de verantwoordelijkheid bij het rijden in groep. Ik probeer het te schetsen.
We zijn een groepje vrienden die soms eens een toertje doet met de vespa. Nu vraag ik me af of er enige verantwoordelijkheid kan geschoven worden op de initiatief nemer? Mezelf bv. als ik een whatsapp stuur met het voorstel: Gaan we komende zondag eens een ritje doen" Ik word dan aanzien als een initiatiefnemer en stel dat er een zwaar ongeval gebeurd met één van de meerijdende vespa's. Kan er iets ten laste van mij gelegd worden.
Moet ik iedereen die meerijdt een document laten tekenen voor we vertrekken, qua verantwoordelijkheid?

Bedankt voor je antwoord.
Bjorn

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Issued
Berichten: 1232

#2 , 16 dec 2019 08:49

Over hoeveel bestuurders gaat het?

bjorn.dejaeger
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#3 , 16 dec 2019 09:05

een groepje van 10-15 personen.

bedankt
Bjorn

Reclame

Inazuma
Berichten: 9773
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#4 , 16 dec 2019 12:06

een groepje van 10-15 personen.
Vanaf 15 màg u 2 wegkapiteins inzetten

Er zijn weinig speciale regels voor groepen motorrijders
https://wegcode.be/wetteksten/secties/k ... 8-art43ter


(Als het Vespa bromfietsen zijn : voor bromfietsen is groep is er géén dergelijke regeling ... )


Tenzij verkeer stilgelegd is door de wegkapiteins, dienen zij individueel de verkeersregels en -tekens te volgen.
Er is bvb géén regeling dat als de eerste door groen rijdt, de laatste door rood mag omdat ze "in groep" rijden ... (wegkapiteins mogen hier verkeer ook niet stil leggen)
Ze moeten ook individueel voorrang verlenen -tenzij verkeer dus stilgelegd werd door wegkapitein

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”