Dagvaarding onbetaalde boete

D1990
Topic Starter
Berichten: 8
Juridisch actief: Nee

Dagvaarding onbetaalde boete

#1 , 15 dec 2019 16:02

Beste,

Ik ontving overlaatst een dagvaarding voor een snelheidsboete die dateert van begin 2018. Boete (12km/u te snel) moet begaan zijn met camionette van mijn vorige werkgever. Op één of andere manier is die boete met minnelijke schikking niet betaald geweest, ik ben er echter 100% zeker van dat ik geen aanmaningen heb ontvangen hieromtrent en mijn vorige werkgever zal die dus mij niet bezorgd hebben. Ik ben zelf niet zeker dat dit ik achter het stuur zat aangezien het al meer dan een jaar en half geleden is, heb PV/boete nagevraagd bij lokale politie maar konden mij dit niet meegeven. Ik ben ook bij de werkgever langs geweest, die zou mij contacteren maar ik krijg geen reactie.

Nu is die boete waarschijnlijk wel door mij gereden (veronderstel dat ik toen zo'n papier heb ondertekend) en ben die bereid te betalen, maar die gerechtskosten zullen dus ook op mij vallen en daar ben ik niet akkoord mee. Heb geen enkele aanmaning gehad en ik vermoed dat dit de verantwoordelijkheid is van de werkgever of zit ik hier fout?

Had graag eens gehoord hoe jullie dit zouden voorleggen aan de rechter? Advocaat kan ik momenteel niet betalen.

Alvast bedankt

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#2 , 15 dec 2019 16:18

men is niet verplicht om aan maningen te sturen.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Inazuma
Berichten: 9773
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#3 , 15 dec 2019 17:40

Ik ontving overlaatst een dagvaarding voor een snelheidsboete die dateert van begin 2018. Boete (12km/u te snel) moet begaan zijn met camionette van mijn vorige werkgever. Op één of andere manier is die boete met minnelijke schikking niet betaald geweest,
Ga dossier inkijken bij Parket (kan hilarische belevenis zijn) en/of vraag er afschrift van (kost beetje)
Info hoe staat normaal in de dagvaarding

Dan weet je of en ook wanneer je werkgever jou geïdentificeerd heeft - die heeft de wettelijke verplichting om dat door te geven.

Wat er -buiten 2 onmiddellijke inningen- nog doorgestuurd is naar werkgever. Of rechtstreeks naar U.

Ben je tussendoor verhuisd of zo :?:
Had graag eens gehoord hoe jullie dit zouden voorleggen aan de rechter? Advocaat kan ik momenteel niet betalen.
Mogelijk had je werkgever rechtsbijstand, maar als die van krommen haas gebaart ...

Rechter = voorzitter ...


U werkte ten tijde van de overtreding bij werkgever X, maar bent daar vertrokken op X/Y/201z
U reed in diens opdracht met diens bestelwagens, (mogelijk -tenzij u dat zeker weet) ook XYZ-123 waarmee de overtreding begaan werd.
U weet meer dan anderhalf jaar later met de beste wil van de wereld niet meer of u toen met dat voertuig reed of niet.
(Als de voertuigen meerdere verschillende bestuurders/dag kunnen hebben, of als dat niet altijd even nauwkeurig geregistreerd werd, vermeldt u dat zééééker.)

U heeft de onmiddellijke inningen, eventuele minnelijke schikkingen, nooit aangekregen - anders zouden ze betaald geweest zijn.
De dagvaarding is het eerste dat u van de inbreuk hoort, en u kan zich er anderhalf jaar later ook niet meer zinvol tegen verdedigen.
Waardoor u nu geconfronteerd wordt met een dagvaarding en waarschijnlijke veroordeling ...

De onmiddellijke inning of minnelijke schikking gaat om 75 of 85 euro - indien in bebouwde kom of zone 30, anders nog 10€ minder- terwijl dat nu met alle aanverwante kosten erbij, een veelvoud zou kunnen opleveren, mét vermelding op strafblad ...

Vraag de Voorzitter de boete te beperken tot het minimum (met de kosten erbij, is dat al ongeveer het dubbele van de OI of MS) ;
dan wel om u eventueel de gunst van opschorting van straf te verlenen (daar hangen een paar voorwaarden aan vast... en de gerechtskosten: ongeveer de OI of MS) ;
of u zelfs vrij te spreken als de rechtbank vindt dat er onvoldoende zekerheid is dat u de bestuurder was.

https://www.intolaw.be/verkeersrecht/fa ... -een-straf


Maar zorg dat je dossier gelezen hebt voor je naar rechtbank gaat
Kan foto in zitten ook ... ;-)
Dan moet je geen vrijspraak vragen :mrgreen:

Reclame

Inazuma
Berichten: 9773
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#4 , 15 dec 2019 17:42

men is niet verplicht om aan maningen te sturen.
Maar normaal komen er wel 2 brieven bij OI, en 2 bij de MS ...

Vraag is waar die beland zijn

Als bestelwagen ook nog geleased was, is dat natuurlijk nog extra stap ertussen ...

D1990
Topic Starter
Berichten: 8
Juridisch actief: Nee

#5 , 15 dec 2019 18:38

Ik ontving overlaatst een dagvaarding voor een snelheidsboete die dateert van begin 2018. Boete (12km/u te snel) moet begaan zijn met camionette van mijn vorige werkgever. Op één of andere manier is die boete met minnelijke schikking niet betaald geweest,
Ga dossier inkijken bij Parket (kan hilarische belevenis zijn) en/of vraag er afschrift van (kost beetje)
Info hoe staat normaal in de dagvaarding

Dan weet je of en ook wanneer je werkgever jou geïdentificeerd heeft - die heeft de wettelijke verplichting om dat door te geven.

Wat er -buiten 2 onmiddellijke inningen- nog doorgestuurd is naar werkgever. Of rechtstreeks naar U.

Ben je tussendoor verhuisd of zo :?:
Had graag eens gehoord hoe jullie dit zouden voorleggen aan de rechter? Advocaat kan ik momenteel niet betalen.
Mogelijk had je werkgever rechtsbijstand, maar als die van krommen haas gebaart ...

Rechter = voorzitter ...


U werkte ten tijde van de overtreding bij werkgever X, maar bent daar vertrokken op X/Y/201z
U reed in diens opdracht met diens bestelwagens, (mogelijk -tenzij u dat zeker weet) ook XYZ-123 waarmee de overtreding begaan werd.
U weet meer dan anderhalf jaar later met de beste wil van de wereld niet meer of u toen met dat voertuig reed of niet.
(Als de voertuigen meerdere verschillende bestuurders/dag kunnen hebben, of als dat niet altijd even nauwkeurig geregistreerd werd, vermeldt u dat zééééker.)

U heeft de onmiddellijke inningen, eventuele minnelijke schikkingen, nooit aangekregen - anders zouden ze betaald geweest zijn.
De dagvaarding is het eerste dat u van de inbreuk hoort, en u kan zich er anderhalf jaar later ook niet meer zinvol tegen verdedigen.
Waardoor u nu geconfronteerd wordt met een dagvaarding en waarschijnlijke veroordeling ...

De onmiddellijke inning of minnelijke schikking gaat om 75 of 85 euro - indien in bebouwde kom of zone 30, anders nog 10€ minder- terwijl dat nu met alle aanverwante kosten erbij, een veelvoud zou kunnen opleveren, mét vermelding op strafblad ...

Vraag de Voorzitter de boete te beperken tot het minimum (met de kosten erbij, is dat al ongeveer het dubbele van de OI of MS) ;
dan wel om u eventueel de gunst van opschorting van straf te verlenen (daar hangen een paar voorwaarden aan vast... en de gerechtskosten: ongeveer de OI of MS) ;
of u zelfs vrij te spreken als de rechtbank vindt dat er onvoldoende zekerheid is dat u de bestuurder was.

https://www.intolaw.be/verkeersrecht/fa ... -een-straf


Maar zorg dat je dossier gelezen hebt voor je naar rechtbank gaat
Kan foto in zitten ook ... ;-)
Dan moet je geen vrijspraak vragen :mrgreen:
Zal dit advies opvolgen. Vele malen dank voor uw reactie!

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”