Minnelijke schikking verkeersboete betwisten?

Orri
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Minnelijke schikking verkeersboete betwisten?

#1 , 05 dec 2019 12:32

Hoi,

Ik heb bij een alcoholcontrole positief geblazen (tussen 0,5mg en 0,6mg). Veel te veel, is niet ok, zal me niet meer overkomen.

Ik heb nu een minnelijke schikking ontvangen van het parket voor 1.600 euro. In mijn kennissen- en vriendenkring zijn er nogal wat die ik ken die al eens tegen de lamp zijn gelopen, meestal met nog hogere promillages die dan voor de politierechtbank zijn voorgekomen. In hun geval lag de uiteindelijke boete dikwijls een stuk lager, o.m. doordat een aanzienlijk deel onder voorwaardelijke vorm was.

Nu is mijn vraag of het zin heeft om deze minnelijke schikking te betwisten met als doel om een deel van de boete om te zetten in een voorwaardelijke boete. Belangrijk gegeven: ik wil liever niet naar de politierechtbank gaan om de simpele reden dat ik beschaamd ben voor het feit dat ik positief heb geblazen en me dat liever wil besparen. Want als het gevolg van mijn betwisting is dat het voor de politierechtbank komt (ook al is de kans dan misschien groter dat er een deel voorwaardelijk wordt) denk ik dat ik daarvoor toch liever zou passen.

Het enige argument in mijn betwisting zou zijn -naast schuld bekennen natuurlijk en dat het me niet meer zal overkomen- is dat het mijn eerste positieve alcoholcontrole is na >15 jaar rijden en dat ik daardoor wil pleiten voor een deel voorwaardelijk.

Alvast bedankt voor eventuele antwoorden!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
BloodNight
Berichten: 621

#2 , 05 dec 2019 12:39

Hetgeen u vraagt is niet mogelijk. Het is ofwel de boete betalen ( en dus niet naar de rechtbank gaan) of naar de rechtbank gaan en daar uw kans wagen.
In de rechtbank kan u mogelijks een deel met uitstel krijg... Denk eraan dat er dan waarschijnlijk een extra rijverbod bijkomt en dat er nog extra kosten dienen betaald te worden. Kosten zijn +- 300 euro.

Aan u de keuze.

Orri
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#3 , 05 dec 2019 12:40

Bedankt! Is heel duidelijk. Dat wou ik weten.

Reclame

BloodNight
Berichten: 621

#4 , 05 dec 2019 12:43

En niet te vergeten dat u in de rechtbank een veroordeling oploopt.

Meeboo
Berichten: 1488

#5 , 05 dec 2019 13:07

komt inderdaad op uw strafblad dan

Inazuma
Berichten: 9768
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#6 , 05 dec 2019 13:50

Ik heb bij een alcoholcontrole positief geblazen (tussen 0,5mg en 0,6mg). Veel te veel, is niet ok, zal me niet meer overkomen.

Ik heb nu een minnelijke schikking ontvangen van het parket voor 1.600 euro.
Dat is wettelijk de minimum boete ... voor alle bijkomende kosten

Het is IMO een regelrechte schande dat politiek mogelijk gemaakt heeft dat je hiervoor (1,14 à 1,36‰) niet naar de politierechtbank moet, en met een minnelijke schikking kan wegkomen.


In mijn kennissen- en vriendenkring zijn er nogal wat die ik ken die al eens tegen de lamp zijn gelopen, meestal met nog hogere promillages die dan voor de politierechtbank zijn voorgekomen. In hun geval lag de uiteindelijke boete dikwijls een stuk lager, o.m. doordat een aanzienlijk deel onder voorwaardelijke vorm was.
Sommige rechters zijn ronduit laks tov intoxicatie (en veroorzaken ongeval)
Je moet dan al geluk hebben dat je er zo één treft

Lag de prijs ook na 300€ kosten (gerechtskosten, 2 fondsen spijzen) er bij nog steeds zoveel lager?
Kosten herstelexamens er bij gerekend ?
Rekening gehouden met rijverbod ?

Vermelding strafblad, kan ook verregaande gevolgen hebben

Als helft voorwaardelijk zou zijn, wat geen garantie is, zit je nog aan 1100€ + mogelijk rijverbod, en dan zijn ook herstelexamens mogelijk

Belangrijk gegeven: ik wil liever niet naar de politierechtbank gaan
Dan moet je de minnelijke schikking betalen ...

Franciscus
Berichten: 38583

#7 , 28 dec 2019 20:43

Zonder advocaat???

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”