Kiss & Ride

denlowie
Topic Starter
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

Kiss & Ride

#1 , 03 dec 2019 12:39

Er is hier in het Meetjesland discussie over zo gezegde Kiss & Ride aan een school.

Dit is een bijzondere drukke straat daar zijn scholen, één ervan is de lagere school, die doet om 8:15 de deuren open, er zijn ouders die er om 8:05 uur daar reeds staan met hun kinderen in de wagen te wachten eer de poort open gaat, andere weg gebruikers kunnen niet passeren daar het een smalle straat is één richtingverkeer, en 20 minuten aanschuiven aan die school is geen uitzondering, tot zeer ongenoegen van de bestuurders.
Nu is deze K&R nergens aan geduid, enkel op het voetpad 2 balustrades waar een leerkracht om 8:15 de deur van de wagen opent en sluit, veel leerlingen zijn ook te laat daar de bal al lang is afgegaan eer ieder wagen de kinderen heeft afgeleverd, minstens naar wat ik lees de 400 wagens, en je zit daar maar achter.dus 20 minuten zeker niet overdreven heb er ooit 1 maal er in gezeten.

Mag een K&R toegepast worden zonder borden en mogen ze het verkeer zolang op houden.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Inazuma
Berichten: 9773
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#2 , 03 dec 2019 13:20

Er is hier in het Meetjesland discussie over zo gezegde Kiss & Ride aan een school.

Dit is een bijzondere drukke straat daar zijn scholen,
Welke straat :?:

Daar stoppen ze gewoon, midden op straat, straat geblokkeerd ?
Hebben ze daar geen flikken ?

Zou nogal een schrijffestijn worden ...
Ik wil flik worden op franchise :lol:
Mag een K&R toegepast worden zonder borden en mogen ze het verkeer zolang op houden.
Die staan gewoon op de rijbaan, zonder dat er parkeerzone is ?
Stilstaan mag op de rijbaan, maar mag niet langer duren dan nodig om in / uit te stappen (te laden/lossen)

Anders wordt het parkeren, wat verboden is indien
- hinderlijk
- geen 3m rijbaan vrij blijft
- (mogelijk nog andere redenen)

Inazuma
Berichten: 9773
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#3 , 03 dec 2019 13:22

Officieel bestaat een kiss & ride niet

Er mag geen enkel bord in die zin onder een parkeerbord hangen - het onderbord zou ongeldig zijn.
Onderborden bij parkeerborden zijn wettelijk beperkt tot wat de wegcode toelaat -> Art 5 indien er wat anders op staat

Reclame

denlowie
Topic Starter
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#4 , 03 dec 2019 15:38

Bedankt voor de toelichting .
Het is in Eeklo zuidmoerstraat waar een scholengroep is van de katholieke zuil, daar gaat een 5 a 6.000 leerlingen school, verdeelt over verschillende afdelingen en een zeer groot terreinen beslaat.
Ja politie is hier maar zeer weinig zichtbaar, meestal zichtbaar s'nachts in de weekends, dit is politie zone Meetjesland.
En deze scholen groep heeft zeer veel macht in Eeklo.

Ik zelf woon hier 18 km hier vandaan en gelukkig kom ik hier maar als de scholen bezig zijn of na ze gedaan zijn, want een pretje om in Eeklo te rijden is het zeker niet, op de N9 als de scholen uit zijn kan je gemakkelijk 20 minuten rijden voor 1,5km, van het station naar de markt.
En het is een school stad met alle misserie van dien .
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Orran
Berichten: 87
Juridisch actief: Nee

#5 , 03 dec 2019 15:39

De terminologie van 'kiss en ride' wordt eigenlijk gebruikt om parkeerplaatsen aan te duiden waar mag stilgestaan worden, maar niet geparkeerd, vaak op bepaalde momenten in de dag. In de context van scholen is dit dan de periode voor en na schooltijd. De legitieme wijze om zo'n zone in te voeren is een verkeersbord E1 met onderbord dat de uren bepaald.

Een 'kiss en ride' inrichting op de rijbaan kan in principe, maar het zou heel bizar zijn om dit te doen op een straat waar je sowieso niet mag parkeren. (maar wel stilstaan!)

Stilstaan op een rijbaan waardoor je het verkeer volledig sloot zit mag perfect. Maar wat de ouders daar volgens uw beschrijving doen, voldoet niet aan stilstaan.

Onder stilstaan wordt verstaan ; de tijd die nodig is om iets te laden of te lossen, of een persoon te laten in- of uitstappen. Opgelet ; mee uitstappen om de boekentas uit de koffer te halen en het kind tot een veilige plaats (zoals bv het voetpad of de schoolpoort, maar niet tot in de klas) te brengen kan hier ook onder gerekend worden.

Wachten met het kind in de auto tot de school(opvang) opengaat is dus parkeren en op de locatie die u aangeeft niet toegestaan. Politie (of indien uw lokaal bestuur ze heeft, GAS-vaststellers met de nodige attesten) kunnen optreden. U kan dus eventueel op twee pistes spelen om een oplossing of toezicht te bekomen.

denlowie
Topic Starter
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#6 , 03 dec 2019 15:44

. U kan dus eventueel op twee pistes spelen om een oplossing of toezicht te bekomen.
Luister persoonlijk heb ik er geen last van, ben ikn pensioen en heb tijd zat.

Maar er is hier een discussie op een forum dat ik toch zelf nieuwsgierig was hoe dit zit met K&R.
En je weet of je weet niet ik ben zeer nieuwsgierig en weet graag zoveel mogelijk !

Maar toch bedankt ook voor u toelichting
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Inazuma
Berichten: 9773
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#7 , 03 dec 2019 15:54

Het is in Eeklo zuidmoerstraat
Ligt zelfs in parkeerzone ... vanaf 10 uur met parkeerschijf, dus daarbuiten mag je er ook parkeren zonder schijf

In grote delen van die straat kan parkeren dus reglementair
Hier en daar wordt het dan te smal ; onderbroken gele markering op rand rijbaan, ... geven parkeerverbod.

denlowie
Topic Starter
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#8 , 03 dec 2019 16:07

De ingang van de lagere school dus waar ze allemaal stoppen voor de kinderen ligt in het smalste deel tussen de paterstraat en de kaaistraat zeer smal, persoonlijk ken ik dit zeer goed 30 jaar mijn stam café er geweest maar nu is deze al 10 jaar gestorven en gedaan met café .
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Orran
Berichten: 87
Juridisch actief: Nee

#9 , 03 dec 2019 16:45

https://www.google.com/maps/@51.1815799 ... 312!8i6656

Ze hebben precies al een poging tot een Kiss & Ride gedaan... 15 minuten met blauwe parkeerschijf, man man man toch... Denk eraan dat je een parkeerschijf steeds op het eerstvolgend streepje moet leggen. Dus als ik om 7u35 toekom mag ik daar staan tot 8u15.

Tis daar inderdaad een beetje soep. Ik zie wel niet direct iets dat de situatie ingrijpend veranderd. Parkeren mag in de gehele straat enkel waar het aangegeven wordt met verkeersborden. Stilstaan mag echter overal, behalve naast de parkeerplaatsen waar reeds voertuigen staan.

23.2. Elk voertuig dat volledig of ten dele op de rijbaan opgesteld is, moet geplaatst worden :

3° in één enkele file.

Inazuma
Berichten: 9773
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#10 , 03 dec 2019 17:58

De ingang van de lagere school dus waar ze allemaal stoppen voor de kinderen ligt in het smalste deel tussen de paterstraat en de kaaistraat zeer smal, persoonlijk ken ik dit zeer goed 30 jaar mijn stam café er geweest maar nu is deze al 10 jaar gestorven en gedaan met café .
op deel laat men toch parkeren nadrukkelijk toe ...

waarom ze daar een parkeerzone hebben is niet echt duidelijk: bijna overal staan afwijkende borden :lol:

Als je daar eens rond streetviewt: verkeersgenieën aan het werk ... :roll:

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”