veel modder op de weg

oldskoolgsxr
Topic Starter
Berichten: 88
Juridisch actief: Nee

veel modder op de weg

#1 , 30 nov 2019 20:52

Ik verplaats me met een motorscooter 250cc in technisch goed onderhouden staat en draag alle nodige veiligheid.
Ik woon op het platteland.
Ik rijd ook in het donker. (woon-werk en vertrek s'morgens soms heel vroeg en win dan veel tijd in de autostrade-file op het einde van de rit)

Deze week veel geluk gehad toen ik op een verlaten weggetje in het donker voluit over modderklonters reed. :shock:
Niet zomaar een uitgeregend modderspoor, maar verse brokken aarde die een zware traktor had uitgestrooid in 2 dikke roten over de weg. De zware traktor heeft zijn grote geschubde traktorbanden helemaal proper gereden op de weg.
Herkend u het plaatje ? (neen, dan ben u eerder een stadsmens :mrgreen: )

Een +1000kg zware wagen wordt er voornamelijk vuil van, maar ik was bijna de totale controle verloren met mijn 2 wielig vervoermiddel.
Ik woon al 18jaar op het platteland en laat me niet snel vangen als het bietenseizoen, maïsoogst of whatever is ingezet en de wegen zeer vuil zijn, maar dit was een ongekende situatie. Zo veel aarde op de weg was mij tot nu toe gespaard gebleven.

De uiteindelijke vraag :idea: :

Heeft een landbouwer/ loonwerker verantwoordelijkheid om zijn diep gegroefde banden aardevrij te maken alvorens op de weg te rijden?
Zo ja, ga de verantwoordelijke eens zoeken en verhaal halen denk ik dan....

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Issued
Berichten: 1232

#2 , 30 nov 2019 21:38

Ja die moet eigenlijk zorgen dat hij de rijbaan niet bevuild
Cfr wegcode art 7.3
7.3. Het is verboden het verkeer te hinderen of onveilig te maken door voorwerpen, zwerfvuil of stoffen op de openbare weg te werpen, te plaatsen, achter te laten of te laten vallen, hetzij door er rook of stoom te verspreiden, hetzij door er enige belemmering aan te brengen.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#3 , 30 nov 2019 21:46

ik woon ook te midden van de polder, en ja nu is het erg zelfs zeer erg op de kleine wegen, net over de grens word dit aangeduid en elke dag ruimen de boeren hun vuil op, in Vlaanderen heeft men dit niet nodig, ik rijd met een auto, heb daar natuurlijk veel minderlast van dan de motoren en de fietsers als het donker is .
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Reclame

Etak
Berichten: 110
Juridisch actief: Nee

#4 , 01 dec 2019 12:20

Ja, dit staat ook zo gemeld, Bij wetgeving,dat hij de weg bij het verlaten van zijn erf, weiland....moet reinigen, spreek de buurtinspecteur hier eens over aan, om in de toekomst daar rekening mee te houden!

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#5 , 01 dec 2019 13:10

Ook de gemeente kan aansprakelijk zijn. Zij moet waken over de veiligheid van de openbare weg.

Inazuma
Berichten: 9773
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#6 , 01 dec 2019 15:42

Heeft een landbouwer/ loonwerker verantwoordelijkheid om zijn diep gegroefde banden aardevrij te maken alvorens op de weg te rijden?
Die mag de weg niet onveilig maken met de rommel die van zijn voertuig valt

Franciscus
Berichten: 38607

#7 , 01 dec 2019 16:57

Als je spoor kan volgen naar weiland kan je via gemeente nagaan wie de eigenaar is ...of beter nog de wijkinspecteur meenemen en deze ineens PV laten opstellen..

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#8 , 01 dec 2019 18:38

op den buiten een wijk agent treffen is al een probleem, die moet hier 18 km rijden naar waar ik woon, dit is niet zoals in het stad .en op den buiten is er zeer weinig politie agenten .
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”