Fout in vaststelling

JODEBO
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

Fout in vaststelling

#1 , 25 nov 2019 20:09

Dag allemaal,

Ik ben tegengehouden geweest door de politie met een zware wagen (BMW X5) en een zware trailer (MTM 2700).
Er zijn twee overtredingen vastgesteld.
Enerzijds was het voortuig (die nog geen 3 jaar is) maar die door de zware trekhaak al was gekeurd bij aankoop niet meer in orde met zijn keuring (meer dan een jaar vervallen).
Anderzijds was ik enkel in het bezit van een B rijbewijs en dus geen BE.

Bij de vaststelling heeft de agent uit mijn papieren de documenten van een andere trailer genomen: ander type, andere nummerplaat, ander gewicht.
Ik heb geen verklaring ondertekend maar ontving al reeds zijn schriftelijke vaststelling en deze is dus fout.
Wat kan ik doen of waaraan mag ik mij verwachten?

Met vriendelijke groeten

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW
Berichten: 12841

#2 , 25 nov 2019 20:32

Als die agent zijn vaststellingen in een tijdig verstuurd pv heeft vastgelegd, gaat u moeten bewijzen dat deze fout zijn. Verder lijken de gegevens van de trailer niet relevant voor de overtredingen?

Inazuma
Berichten: 9773
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#3 , 25 nov 2019 21:29

Gezien de combinatie rijbewijs & keuring, verwacht u maar aan politierechtbank ...


Heeft die agent niet opgeschreven welke trailer met welke nr-plaat achter uw voertuig hing ?

Je haalt toch geen papieren uit een map ofzo, zonder na te gaan of die wel horen bij de aanhangwagen die effectief getrokken werd :?:

Kan u bewijzen dat de andere aanhangwagen, die uit het PV, op dat moment elders was of niet aan uw voertuig hing ?


Wat hing er aan de haak aan MTM , wat is de MTM van uw X5 :?:
En van wanneer is uw rijbewijs B :?:

Reclame

JODEBO
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#4 , 01 dec 2019 11:39

Beste,

Reeds hartelijk dank voor uw reactie.
Ik heb een brief ontvangen met de vaststelling van de agenten (grote controle) en heb ook foto’s van mijn combinatie genomen tijdens de controle met de agenten er rond.
De agent heeft inderdaad niet naar de nummerplaat gekeken en heeft zelf uit mijn verschillende papieren de foute documenten genomen

bosprocureur
Berichten: 6858

#5 , 01 dec 2019 15:12

Ligt het aan mij dat ik mij een bepaalde voorstelling maak van de omstandigheden bij die controle?

Hebt u daar echt foto's van staan nemen? i.p.v. zelf de nodige (en juiste) documenten over te maken ?

Inazuma
Berichten: 9773
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#6 , 01 dec 2019 15:39

Flater van de agenten, maar wat gaat u met uw foto's bewijzen ?

Dat u daar met een andere zware trailer was ?
Dat gaat indruk maken ...

Dat het niet de trailer is die op PV staat kàn helpen
Maar dan zit u met de feiten, dat het er één was met MTM 2700kg ...

JODEBO
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#7 , 02 dec 2019 11:11

Opnieuw bedankt allen voor jullie reactie.

Ik ga echter niet betwisten dat ik in fout ben.
Echter stelde ik me vooral de vraag hoe de rechter een geldige uitspraak kan doen wanneer de vaststellingen niet kloppen.
Is inderdaad een flater van de agenten en het was pas bij het teruggaan naar de wagen dat ik dit merkte en hier duidelijke foto's van heb gemaakt.
Soms hoor je door vergissingen van agenten dat hierdoor de vaststelling niet klopt en dat ze dit volledig op kant schuiven, of is dit een broodje aap verhaal?

Ik ben dus wel degelijk in fout maar hoopte door deze vaststelling misschien gelukt te hebben?

Alvast mijn oprechte dank

LeenW
Berichten: 12841

#8 , 02 dec 2019 11:14

De overtredingen gaan over uw rijbewijs en het voertuig, niet over de trailer. Dus ik verwacht dat de rechter hier niet moeilijk over gaat doen.

JODEBO
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#9 , 02 dec 2019 11:18

De overtredingen gaan over uw rijbewijs en het voertuig, niet over de trailer. Dus ik verwacht dat de rechter hier niet moeilijk over gaat doen.
Het eerste feit (de keuring) gaat over het voertuig.
Het tweede feit het rijbewijs gaat over het type trailer aangezien ik uiteraard wel een geldig B rijbewijs heb? Stel dat de trailer een MTM had van 750 Kg was ik volledig in mijn recht, Door de vaststelling kan niemand aantonen welke MTM de trailer had?

Dit heeft dan ook geen invloed?

Dankjewel

LeenW
Berichten: 12841

#10 , 02 dec 2019 11:21

De overtredingen gaan over uw rijbewijs en het voertuig, niet over de trailer. Dus ik verwacht dat de rechter hier niet moeilijk over gaat doen.
Het eerste feit (de keuring) gaat over het voertuig.
Het tweede feit het rijbewijs gaat over het type trailer aangezien ik uiteraard wel een geldig B rijbewijs heb? Stel dat de trailer een MTM had van 750 Kg was ik volledig in mijn recht, Door de vaststelling kan niemand aantonen welke MTM de trailer had?

Dit heeft dan ook geen invloed?

Dankjewel
Logische vraag die de rechter u dan gaat stellen: Welke MTM heeft de trailer op uw foto's dan?

Inazuma
Berichten: 9773
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#11 , 02 dec 2019 11:52

De overtredingen gaan over uw rijbewijs en het voertuig, niet over de trailer. Dus ik verwacht dat de rechter hier niet moeilijk over gaat doen.
De trekhaak dient niet jaarlijks gekeurd te zijn indien aanhanger max 750 kg is ...
Met 750kg MTM is er ook geen probleem met rijbewijs
En er is door een flater niet correct vastgesteld met welke trailer JODEBO reed

Er is dus zeker een probleem ...

Maar niet enkel aan de kant van de vervolging:

Vraagsteller zal moeten bewijzen dat de vaststellingen fout zijn.
Op zich is dat al niet zo simpel
Maar dat zou dan ook nog moeten kunnen zonder zichzelf daarbij te beschuldigen ...
Werd meer dan waarschijnlijk net door databank gehaald omwille van de trailer > 750kg MTM (op eigen nummerplaat)
Met trailer van ≤750kg heeft dat weinig/minder zin om inbreuken op te sporen.


Rechtbank kan vaststellers oproepen
Mogelijk staat er zelfs wat op beelden vd politie
Dat weet men niet vooraf, en kan wel eens als surprise boven komen.

JODEBO
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#12 , 04 dec 2019 12:28

De overtredingen gaan over uw rijbewijs en het voertuig, niet over de trailer. Dus ik verwacht dat de rechter hier niet moeilijk over gaat doen.
De trekhaak dient niet jaarlijks gekeurd te zijn indien aanhanger max 750 kg is ...
Met 750kg MTM is er ook geen probleem met rijbewijs
En er is door een flater niet correct vastgesteld met welke trailer JODEBO reed

Er is dus zeker een probleem ...

Maar niet enkel aan de kant van de vervolging:

Vraagsteller zal moeten bewijzen dat de vaststellingen fout zijn.
Op zich is dat al niet zo simpel
Maar dat zou dan ook nog moeten kunnen zonder zichzelf daarbij te beschuldigen ...
Werd meer dan waarschijnlijk net door databank gehaald omwille van de trailer > 750kg MTM (op eigen nummerplaat)
Met trailer van ≤750kg heeft dat weinig/minder zin om inbreuken op te sporen.


Rechtbank kan vaststellers oproepen
Mogelijk staat er zelfs wat op beelden vd politie
Dat weet men niet vooraf, en kan wel eens als surprise boven komen.
dank voor deze uitleg.

Wat ik me nu wel afvraag is wat ik het beste doe en hoeveel kans het heeft? Maak ik kans om die vrij te krijgen?

Alvast bedankt

Inazuma
Berichten: 9773
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#13 , 04 dec 2019 13:22

Wat ik me nu wel afvraag is wat ik het beste doe en hoeveel kans het heeft?
Wij hebben toch geen idee van hoe je wil bewijzen dat je niet rond reed met de aanhangwagen uit het PV.

Ja, je kàn dat bewijzen met de foto's die je maakte
Het was niet de trailer uit PV
Maar daar staat dan wel een aanhangwagen op met MTM 2700kg ....

Dus hoe ga je die gebruiken om aan te tonen dat er geen inbreuk gemaakt is :?: :?: :?:
Of hoe ga je voldoende twijfel aanvoeren om te stellen dat het geen "zware" aanhangwagen is

Hoe ga je bewijzen dat het er één is waar je mogelijk wel mee mag rijden met je rijbewijs B.


Dubbelassers met MTM tot 750kg zijn zeldzaam hoor

Maak ik kans om die vrij te krijgen?
Wat vrij te krijgen ?



Twijfel over de vaststellingen werkt, omdat twijfel in het voordeel van de beschuldigde moet werken
Dit is er een goed voorbeeld van:

Tijdstip onbekend, dus ook bestuurder niet met zekerheid vast te stellen, dus vrijspraak

https://www.hln.be/in-de-buurt/roeselar ... ~a2b8c201/

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”