Rijverbod loopt(na jaren) bijna af in weekend.

thomas_son
Topic Starter
Berichten: 194
Juridisch actief: Nee

Rijverbod loopt(na jaren) bijna af in weekend.

#1 , 24 nov 2019 19:39

Beste leden,

Ik weet niet of jullie mij en mijn onacceptabele jeugdige fratsen herinneren, in ieder geval mijn rijverbod loopt over een kleine 3 weken af. Na 3jaar en 7maanden krijg ik mijn rijbewijs terug. Maar die dag valt op een zondag. Mag ik die dag rijden? En s'andere daags mijn rijbewijs ophalen?

Ik heb nog een vraag betreffende verzekering/inschrijven nieuw voertuig. Kan ik dat nu al doen? Zodat ik op dag dat ik terug mag rijden gelijk de baan op kan? Of is het tonen van een rijbewijs een vereiste?

Mvg,

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#2 , 24 nov 2019 19:55

Voor de verzekering zal dit geen probleem zijn.

Om alle problemen te vermijden zal je toch best één dag wachten, je weet nooit dat er juist controle is, een rijbewijs moet je bij u hebben !
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

LeenW
Berichten: 12828

#3 , 24 nov 2019 19:57

Men moet in het bezit zijn van een rijbewijs. Wat is 1 dag na 3 jaar en 7 maanden?

Reclame

Franciscus
Berichten: 38594

#4 , 24 nov 2019 20:04

U moet in het bezit zijn van het document.
Indien het nog op de griffie ligt hebt u een heel groot probleem.
U mag zefs niet met de auto naar de griffie rijden om uw RB op te halen dus nee!

Bij een OIRB maar evenzo bij een vonnis.
"" Het rijbewijs wordt daar gedurende de periode van onmiddellijke intrekking van 15 dagen bewaard. Vanaf de 16de dag kan je er je rijbewijs afhalen op elke werkdag tussen 08.30uur en 12uur en tussen 14uur en 16uur. Als de 16de dag op een zaterdag, een zondag of een wettelijke feestdag valt, kan je er op de eerstvolgende werkdag terecht. """

Bent u geslaagd voor al uw proeven...?
Ook eens lezen staat een uitgebreid antwoord.
viewtopic.php?t=72594#p428442
Kan ook tot gevolg hebben dat uw auto eventjes niet meer van u zal zijn om mee te rijden.

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#5 , 25 nov 2019 02:00

Na 3jaar en 7maanden krijg ik mijn rijbewijs terug. Maar die dag valt op een zondag. Mag ik die dag rijden?
Neen
Je moet het rijbewijs fysiek bij hebben

Dagje langer wachten dus
Kan je véél zever besparen ...
Ik heb nog een vraag betreffende verzekering/inschrijven nieuw voertuig. Kan ik dat nu al doen? Zodat ik op dag dat ik terug mag rijden gelijk de baan op kan? Of is het tonen van een rijbewijs een vereiste?
Dat kan perfect.
Er is geen rijbewijs nodig om een auto in te schrijven of te verzekeren.

thomas_son
Topic Starter
Berichten: 194
Juridisch actief: Nee

#6 , 25 nov 2019 02:47

U moet in het bezit zijn van het document.
Indien het nog op de griffie ligt hebt u een heel groot probleem.
U mag zefs niet met de auto naar de griffie rijden om uw RB op te halen dus nee!

Bij een OIRB maar evenzo bij een vonnis.
"" Het rijbewijs wordt daar gedurende de periode van onmiddellijke intrekking van 15 dagen bewaard. Vanaf de 16de dag kan je er je rijbewijs afhalen op elke werkdag tussen 08.30uur en 12uur en tussen 14uur en 16uur. Als de 16de dag op een zaterdag, een zondag of een wettelijke feestdag valt, kan je er op de eerstvolgende werkdag terecht. """

Bent u geslaagd voor al uw proeven...?
Ook eens lezen staat een uitgebreid antwoord.
viewtopic.php?t=72594#p428442
Kan ook tot gevolg hebben dat uw auto eventjes niet meer van u zal zijn om mee te rijden.

Ja ben geslaagd voor al mijn proeven. Allez, ik heb mijn praktisch, theoretisch, psychologisch en medische tests gedaan op basis van het laatste vonnis. Voorgaande vonnissen waar eveneens proeven werden uitgesproken heb ik niet gedaan. Dit is normaal voldoende. Het staat bij hun nog niet in de computer, maar ik heb alle documenten bij me die bevestigen dat ik die gedaan heb. Ook staat het genoteerd bij de desbetreffende centra.

Franciscus
Berichten: 38594

#7 , 25 nov 2019 17:44

Wie is hun?
Heeft de rechtbank al de bevestiging gekregen dat u geslaagd bent. Want zonder bevestiging gaat u uw rijbewijs NIET terugkrijgen en mag u dus ook niet rijden ..wegens wettelijk noig niet voldoen aan voorwaarden (bij de rechtbank).

thomas_son
Topic Starter
Berichten: 194
Juridisch actief: Nee

#8 , 25 nov 2019 20:36

Wie is hun?
Heeft de rechtbank al de bevestiging gekregen dat u geslaagd bent. Want zonder bevestiging gaat u uw rijbewijs NIET terugkrijgen en mag u dus ook niet rijden ..wegens wettelijk noig niet voldoen aan voorwaarden (bij de rechtbank).
Ik moest met de papieren waar op stond dat ik de testen heb doorstaan naar de rechtbank komen om dat te voltooien. Dat kan op de dag dat ik mijn rijbewijs ga afhalen, of dat kan vroeger. 'Hun' is rechtbank.

Franciscus
Berichten: 38594

#9 , 25 nov 2019 22:40

Dan moet u dat eerst doen en dan pas uw RB op de griffie ophalen.

thomas_son
Topic Starter
Berichten: 194
Juridisch actief: Nee

#10 , 14 dec 2019 22:14

Als je rijverbod tot de 15e december loopt. Heb je die dag dan ook nog rijverbod? Of ben je vanaf die dag terug houder van rijbewijs zonder rijverbod?

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#11 , 15 dec 2019 00:09

Tot is normaal tot-en-met
En men zou het beter steeds zo gebruiken ...

Je mag pas terug met de auto rijden als je je rijbewijs effectief terug in bezit hebt.


De hoeveelste vd maand is het verval indertijd ingegaan ?

thomas_son
Topic Starter
Berichten: 194
Juridisch actief: Nee

#12 , 15 dec 2019 07:35

Tot is normaal tot-en-met
En men zou het beter steeds zo gebruiken ...

Je mag pas terug met de auto rijden als je je rijbewijs effectief terug in bezit hebt.


De hoeveelste vd maand is het verval indertijd ingegaan ?
Ghoh dat weet ik niet meer, dat is bijna 4jaar geleden. Het is me erg onduidelijk, mag ik nu rijden op de dag dat mijn rijverbod eindigt(de 15e) of is dit ook nog een strafdag? Toen ik belde naar griffie zei men mij 'u hebt een rijverbod tot 15 december, maar omdat het valt op een zondag kunt u uw rijbewijs maandag pas afhalen'.

Uit die zin kan ik afleiden dat normaliter als het op een weekdag zou vallen die 15e dat ik het rijbewijs wel op die laatste dag kreeg. Maar hier hoor ik weer dat het t.e.m is. Ik vind dit erg vervelend. Ik heb hard afgezien en ellende gekend. Ik wil absoluut geen risico nemen nadat ik het zolang heb volgehouden. Dus aub enkel informatie die echt klopt en niet zo maar wat je denkt dat zou kloppen..

Mvg

LeenW
Berichten: 12828

#13 , 15 dec 2019 08:55

In hoeverre is uw vraag dan relevant als het toch pas voor maandag zou zijn?

Oude Belg
Berichten: 3192

#14 , 15 dec 2019 11:34

Het antwoord is al talloze keren gegeven: als u uw rijbewijs in handen hebt, mag u weer rijden Anders niet. De rest is geleuter.
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”