Rood licht genegeerd

kiki89
Topic Starter
Berichten: 20
Juridisch actief: Nee

Rood licht genegeerd

#1 , 19 nov 2019 22:31

Hallo

Ik denk dat ik net geflitst ben terwijl ik door het rood licht reed. Situatieschets; kwam aangereden, sprong op oranje, ik ging op de rem maar kwam over de volle lijn bij het stoplicht tot stilstand en reed terug achteruit. Ik vermoed dat ik toen geflitst ben. Ben niet zeker maar leek alsof ik een flits zag.

Het is gebeurd in de stad Lommel (welke politierechtbank is bevoegd?) En aan wat voor een boete ga ik me mogen verwachten?
Heb al wat gezocht en er staat dan dit bij; “Je zal in principe een onmiddellijke inning van 174€ (of een minnelijke schikking van 184€) worden voorgesteld. Van zodra er andere overtredingen worden vastgesteld zal dit leiden tot een vervolging voor de Politierechtbank.” Wat betekent dit concreet?

Afgelopen juni heb ik een minnelijke schikking ontvangen en betaald ivm het rijden onder invloed van drank (6u rijverbod gehad). Heeft dit invloed op het bepalen van de boete voor door het rood rijden?

Alvast bedankt

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#2 , 20 nov 2019 09:37

Als het op Orange spring rijd je best door, dit flitst niet onmiddellijk, want dan zouden zeer veel vrachtwagens van meer dan 18 meter geflitst worden, als het rood is zijn er nog X aantal seconden eer het flitst !
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Drone
Berichten: 3030
Locatie: st-niklaas

#3 , 20 nov 2019 14:19

en snelheden lager dan 30km/u word er ook niet geflitst :)

Reclame

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#4 , 20 nov 2019 14:56

Als het op Orange spring rijd je best door,
Je bent verplicht te stoppen voor oranje - tenzij dat niet veilig meer kan

Best doorrijden is dus slecht advies


FYI: ik ben reeds 3x achteraan aangereden door bestuurders die niet wensten te stoppen voor oranje, terwijl dat probleemloos veilig kon ... 2 maal total loss

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#5 , 20 nov 2019 15:05

ik ging op de rem maar kwam over de volle lijn bij het stoplicht tot stilstand en reed terug achteruit. Ik vermoed dat ik toen geflitst ben.
Kan niet als je verhaal klopt

Roodlichtcamera flitst pas na 1 of 2 sekonden rood
Enkel in juiste rijrichting (dus niet achteruit)
én bij minimum 30km/u

(dat laatste is de reden waarom hulpdiensten traag door rood rijden, ipv te stoppen zoals verplicht
Het is gebeurd in de stad Lommel (welke politierechtbank is bevoegd?)
Beringen
. Van zodra er andere overtredingen worden vastgesteld zal dit leiden tot een vervolging voor de Politierechtbank.” Wat betekent dit concreet?
gewoon door rood zonder meer = overschrijving

indien tegelijk met deze inbreuk andere vaststellingen, bvb gevaarlijke situatie te zien in beeld, niet verzekerd, niet meer ingeschreven, niet gekeurd, ... :arrow: politierechtbank


Kijk maar eerst of er post komt ...

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#6 , 20 nov 2019 15:06

Als het op Orange spring rijd je best door,
Je bent verplicht te stoppen voor oranje - tenzij dat niet veilig meer kan

Best doorrijden is dus slecht advies
TS vermeld wel het volgende !

"ik ging op de rem maar kwam over de volle lijn bij het stoplicht tot stilstand en reed terug achteruit."

En dit is zeker niet veilig, reeds meerdere zware dodelijke ongevallen daar door gebeurt ter hoogte afrit E34 Kaprijke !!

Ze rijden aan een verkeerslicht aan 90 a 97 km per uur, en zo maar op de rem gaan staan op een weg waar enorm veel zwaar verkeer is dodelijk !!!.

Maar natuurlijk iedereen mag vrij kiezen hoe hij wilt sterven !.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”